Ny A-klasse: Stor, eksklusiv og rimelig

Sammenlignet med sin forgjenger er nye A-klasse kraftig forbedret på alle områder. Derfor er det overraskende at A-klasse-prisene ikke stiger mer enn det de faktisk gjør.


HAMBURG (DinSide Motor): Nye A-klasse er nesten 378 centimeter lang. Det betyr at bilen er hele 23 centimeter lengre enn første generasjon A-klasse. Det betyr også at den nye bilen faktisk er 6 centimeter lengre enn langversjonen av sin forgjenger. Samtidig har A-klasse vokst med drøye 6 centimeter i bredden, noe som betyr at den innvendige plassen nå er i klasse med kompaktklassebilene.

Golf, 307, Corolla og Astra leder riktignok fortsatt med rundt 40 centimeter i lengderetningen. Men den spesielle A-klasse-konfigurasjonen, som blant annet kjennetegnes ved en ekstremt kort snute og stor takhøyde, gir muligheter for uvanlig god plassutnyttelse, en mulighet Mercedes-Benz ikke har skuslet bort.

Dermed kan nye A-klasse by på tilnærmet like god plass som kompaktbilene, samtidig som bilen fortsatt kan skilte med beskjedne utvendige mål, noe som er en stor fordel i bytrafikken - hvor de aller fleste A-klasse-bilene vil befinne seg storparten av sine liv.

Sikrere

Hva mener du?

Er nye A-klasse kul eller kjip? (Avsluttet)
Kul(74%) 475
Kjip(21%) 134
Vet ikke(5%) 32
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Nye A-klasse har også fått et helt nytt bakre hjuloppheng, samt nye, avanserte støtdempere. Disse komponentene bidrar til at nye A-klasse leverer bedre kjøreegenskaper og høyere komfort enn forgjengeren. Det som er minst like viktig, er at andre generasjon sannsynligvis er en langt sikrere bil enn den utgående modellen. Ikke bare har nye A-klasse fått nye og større sidekollisjonsputer, i tillegg er hodekollisjonsputer og aktive hodestøtter på plass.

Klimaanlegg mangler

Også det generelle utstyrsnivået er brukbart. Riktignok er ikke lenger klimaanlegg standardutstyr og medfører nå en ekstrautgift på 8.300 kroner. Til gjengjeld har det kommet til nytt standardutstyr som fjernbetjent sentrallås, rattbetjent radio og CD-spiller, en avansert og rattbetjent kjørecomputer samt dybdejusterbart ratt. De elektriske vindusheisene i fordørene har fått ett-trykk-funksjon og elektronisk stabilitetsprogram (ESP) med antispinnfunksjon er fortsatt på plass.

Mer eksklusiv


Nå vi i tillegg tar med at interiøret har blitt flere hakk mer eksklusivt enn det vi fant i forgjengeren - og at motorene har blitt større og kraftigere - skulle man kanskje tro at nye A-klasse ville bli signifikant dyrere enn sin forgjenger. Men det blir den faktisk ikke.

Les mer om de nye A-klasse-prisene her.