Null-utslipps Peugeot 207 CC vises

207 Epure kaller Peugeot denne prototypen på den fremtidige 207 CC. De benytter anledningen til å skape ny blest om brenselcelleteknologien, som nok allikevel ikke er aktuell for serieproduksjon mens denne bilen lever.

Vis mer

Null-utslipps Peugeot 207 CC vises

  1. Store bilder
Vis mer


Peugeot var tidlig ute med kabriokupékonseptet i småbilklassen - 206 CC og den påfølgende 307 CC i segmentet over har vært suksessrike og imageskapere for merket. I Paris skal 206 CCs etterfølger avdukes, og vi kan nå vise de første bildene. For å vise at PSA-gruppen jobber aktivt med fremtidige miljøvennlige løsninger er utstillingsmodellen en konseptbil basert på energi fra brenselceller.

Dynamisk uttrykk

Man kjenner fort igjen designspråket fra Peugeot 207s svært uttrykksfulle front på 207 Epure. Fra siden skaper bilens høye sidelinje en effekt som - kombinert med vinklingen av frontruten og kurven på taket - har til hensikt å forsterke bilens dynamiske egenskaper ved å skape en følelse av bevegelse selv når bilen står stille. De nedre sidepanelene bidrar til å gi 207 Epure et markant, dynamisk uttrykk, mens "Pitlane" lettmetallfelger skal understreke at dette er en bil med solid veigrep.

Passasjerkupeen er omringet med en forkrommet list. Bagasjelokket har også en gjennomført designdetalj i en liten integrert hekkspoiler som glir over i baklysene med diodeeffekt. Interiøret er holdt i hvitt skinn med grønne detaljer; dette skal få en til å assosiere bilen med renhet og miljø.

Begrensede ytelser

Vis mer


Totalt kan motoren på Peugeot 207 Epure yte 70 kW (95 hk/180 Nm), hvorav 20 kW kommer fra brenselcellen og 50 kW fra bilens Lithium-Ion batteri. Dette gir bilen en toppfart på 130 km/t. 0-100 greier den ikke raskere enn på 15 sekunder, delvis grunnet en svært høy vekt: 1.550 kilo. Akselerasjon i fart skal derimot være ganske kjapp - 3,5 sekunder fra 30 til 60. Rekkevidden er begrenset til 350 kilometer.

Vis mer


Brenselcelleteknologi

For at brenselceller skal fungere er man som kjent avhengig av hydrogen og oksygen. Oksygen hentes fra bilens luftinntak, mens hydrogen er lagret på bilen. Kombinasjonen av disse to elementene skaper den elektrokjemiske reaksjonen som genererer varme, vann og selvfølgelig elektrisitet. Vil du vite mer om denne teknologien kan du følge lenken nederst på siden.

Atomenergibyrået

Vis mer


Peugeot 207 Epure benytter brenselcellen som en energikilde som driver den elektriske motoren og samtidig lader batteriene. Den er utstyrt med brenselcellen Genepac 20, som Peugeot har utviklet i samarbeid med forskningsavdelingen til det franske atomenergibyrået, CEA. Batteriet er ifølge Peugeot svært kompakt og effektivt i forhold til størrelsen. Teknologien i Genepac 20 skal gi et energieffektivitetsnivå i overkant av 50 prosent, mot 25 – 30 prosent i en vanlig forbrenningsmotor

Hydrogen og mobilbatterier

Vis mer


Peugeot 207 Epure er i tillegg utstyrt med fem hydrogenbeholdere som inneholder 3 kg hydrogen med et trykk på 700 bar. Disse gir den elektriske motoren og Lithium-Ion batteriet så mye ekstra krefter og rekkevidde som mulig. Beholderne befinner seg i bunnen av bilens bagasjerom.

Fordelen med brenselcelleteknologien er at den reduserer CO2-utslipp, gir et alternativ til fossile drivstoff og forbedrer kvaliteten på bytrafikk gjennom lavere støynivå og lokale utslipp.

Peugeot 207 Epure er den seneste av en rekke konseptbiler fra Peugeot som er utstyrt med brenselcelleteknologi. Tidligere har konseptbilene Taxi PAC, H2O og Quark blitt vist på bilutstillingene i Geneve og Paris.

  • Store bilder finner du her.
  • Mer om brenselcelleteknologi og bil kan du lese her.
  • Her finner du mer Peugeot-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder