Null utslipp fra Toyota

Bilfabrikkene jobber i alle retninger med å lage den mest miljøvennlige bilen. Toyota og Honda kjemper side om side om brenselcelleteknologien.

Toyota viste for litt siden en ny SUV med hydrogen som energibærer. Strøm blir frigjort ved hjelp av en brenselcelle (kjemisk reaksjon mellom hydrogen og oksygen hvor rent vann er eneste "avfall"). Fordelen med denne sammenlignet med tidligere modeller er at rekkevidden er dramatisk øket. Bilen fungerer visstnok også i kulda. Den skal være testet i ned mot - 30.

Selve cella er videreutviklet på en rekke punkter og effektiviteten er mye forbedret. Energi lages for eksempel også under bremsing, og strømforbruket til andre komponenter i bilen er redusert.

Fortsatt er utfordringen å få kostnaden på brenselcella ned og holdbarheten opp. Da først vil Toyota vurdere produksjon av teknologien.

SUV

Vis mer

Null utslipp fra Toyota

  1. Stort bilde


Modellen heter nå FCHV-adv (fuel cell hybrid vehicle-advanced) og har en rekkevidde på hele 830 kilometer. Rekkevidden er en av fordelene med brenselcelle kontra ren elektrisk bil. Her har man en stor SUV som går over 80 mil på en tanking i stedet for små elektriske tosetere som kanskje klarer å klore ut 10 mil.

Bilen heter hybrid i likhet med Prius. Det er fordi bensinmotoren er byttet ut med en brenselcelle.

Toyota FCHV-adv er en SUV/crossover som er 4,7 meter lang og veier 1.880 kilo. Motoren yter 122 hestekrefter og 260 newtonmeter. Toppfarten er 155 kilometer i timen og hydrogentanken rommer 156 liter. FCHV-adv bruker nikkel metallhydrid-batterier.

Co2-utslippet på denne bilen er 0. Co2 i dette tilfellet kommer i så fall fra produksjon av hydrogen. Det er et godt poeng å flytte Co2-problemet til et fast anlegg. Hvis lagring av Co2 kommer på plass under produksjon av hydrogen vil dette være en svært god løsning.

Honda

Toyotas konkurrent på dette punktet, er Honda. De har en brenselcellebil på plass for testkjøring i California. Utvalgte amerikanske bedrifter får tilgang til å lease bilen for cirka 3.500 kroner måneden. Honda har valgt lithium ion-batterier til sin FCX Clarity.

Mer om Honda FCX Clarity finner du her.

Stort bilde av Toyota FCHV-adv finner du her.