Vis mer

Null stjerner i kollisjonstest

Brilliance BS4 oppnår null av fem mulige stjerner i en kollisjonstest utført etter Euro NCAPs retningslinjer.

Kineserne er på vei fremover i internasjonal bilindustri. Men fortsatt har de langt igjen å gå, noe som ikke minst understrekes i denne krasjtesten utført av den tyske bilistorganisasjonen ADAC, etter retningslinjer fra anerkjente Euro NCAP.

Produsenten Brilliance leverer biler også til det europeiske markedet, selv om det i Norge ikke finnes noen offisiell importør. Tidligere har BS6 blitt testet, med svært dårlig resultat, bare én av fem stjerner oppnådde den før den ble oppgradert og gjorde seg fortjent til tre stjerner.

Tre stjerner blir til null

Nå er det lillebror BS4 fra mellomklassen som har vært i ilden. Og den klarte ikke å oppnå en eneste stjerne. Riktig nok er dette resultatet målt etter Euro NCAPs nye og strengere testregime. Etter de gamle reglene hadde BS4 oppnådd tre stjerner, hvilket jo er betraktelig bedre, men fortsatt langt i fra nivået vi forventer at nye biler skal ligge på i dag. ADAC påpeker at Brilliance ikke har fått med seg utviklingen som har foregått det siste tiåret blant europeiske, amerikanske og japanske bilprodusenter.

Fravær av sikkerhetsutstyr

Det er særdeles vanskelig å sammenligne resultater mellom det gamle og det nye Euro NCAP-systemet som ble implementert litt tidligere i år, men det er først og fremst fraværet av aktivt sikkerhetsutstyr, fremfor alt ESP og beltevarslere, som gjør at BS4 står igjen med null stjerner, til tross for at selve kollisjonstesten ville tilsvart tre stjerner for voksenbeskyttelsen med de gamle reglene. I tillegg hemmes bilen av for korte setebelter i baksetet, dersom man skal spenne fast barneseter.



I frontkollisjonstesten oppnår BS4 9 av 16 poeng. Både dashbord, ratt og pedaler trykkes inn i kupeen og forårsaker skade på føreren. I sidekollisjonstesten går det noe bedre. Her oppnår den kinesiske bilen 13 av 18 poeng.

Ikke godt nok foreløpig

Dette til tross, ADAC plasserer BS4 i kategorien ”ikke kjøp”, forståelig nok. Likevel er det en viss forbedring å spore og man skal ikke se bort i fra at også de kinesiske produsentene i løpet av få år tilbyr biler med tilfredsstillende kollisjonssikkerhet

Kilde: ADAC.de