<b>NORSKE RAKETTER: </b> Raufoss-baserte Nammo leverer tre hybridraketter til prosjektet.  Foto: PA PHOTOS / NTB SCANPIX
NORSKE RAKETTER: Raufoss-baserte Nammo leverer tre hybridraketter til prosjektet. Foto: PA PHOTOS / NTB SCANPIXVis mer

Norskprodusert rakett-motor i verdens raskeste bil

Nå skal verdensrekorden knuses igjen.

Det er Raufoss-baserte Nammo som står bak rakett-motorene som skal drifte det som kan bli verdens raskeste bil.

Britiske Bloodhound SSC heter prosjektet som skal slå den gjeldende verdensrekorden på 1.227 kilometer i timen, satt i 1997, og det grundig.

Strenge regler

Reglene for å få registrert en hastighetsrekord er ganske presise og kontrollene er strenge:

I praksis må det tilbakelegges en strekning tur-retur hvor topphastigheten måles begge veier, og alt må skje innen en time. Det er også snittet av de to målte hastighetene som blir det gyldige resultatet av rekordforsøket.

Bloodhound-prosjektet er et globalt ingeniørprosjekt som ved å bryte milepælen på 1.000 miles per hour, eller 1.609 kilometer i timen, ønsker å sette fokus på å inspirere den neste generasjonen ingeniører og utviklere, skriver de på sine web-sider.

Bloodhund SSC inneholder intet mindre enn tre rakettmotorer fra norske Nammo.

Rakettene fra Raufoss skal levere omlag 100 kiloNewton skyvekraft i 20 sekunder.

Mengder med krefter

FORMEL 1: Bloodhound SSC både er og ser lynrask ut. Foto: PA PHOTOS / NTB SCANPIX Vis mer



Bilen driftes av en kompressormatet Jaguar 5.0 liter V8 550 Supercharged motor, som i tillegg har en EJ200 Jet motor. Så kicker rakettene inn.

Hver Nammo hybridrakett skaper en kraft på 30 kiloNewton, som kombinert med kraften fra en EJ200 jetmotor vil generere om lag 212 kiloNewton. Det er åtte ganger mer krefter enn et startfelt med Formel 1 biler, skriver de på sine sider.

Til Sør-Afrika for å teste

Superbilen skal i utgangspunktet testes for lavere hastigheter i Storbritannia til neste år, før den flyttes til Hakskeen Pan Sør-Afrika hvor den forhåpentligvis skal komme opp i 1.280 kilometer i timen.

Saken fortsetter under videoen.

Her må prosjektet forberede en om lag 19 kilometer lang og 1,5 kilometer bred rett strekning for det endelige forsøket.

Les også: Denne bilen driftes av sola

På denne strekningen vil forsøket gå over om lag to minutter. Både akselerasjon og nedbremsing skjer i løpetav disse to minuttene.

ERFAREN SJÅFØR: Andy Green sitter allerede med verdensrekorden, men er sjåfør også på det nye prosjektet. Foto: EPA / NTB SCANPIX Vis mer



Sjåføren, som allerede har verdensrekorden, er briten Andy Green. Mannen som også er Officer of the Order of the British Empire satte rekorden i bilen Thrust SSC, som da oppnådde nevnte 1.227 kilometer i timen.

Green er også den første i verden som har klart å bryte lydmuren på land.

Les også: Disse videoene gir oss frysninger

På laget er det ikke bare Green som kan smykke seg med verdensrekorder. Prosjektleder Richard James Anthony Noble var mannen som i 1983 satte den tidligere rekorden.

Les også: Lynrask bil på bruktmarkedet

5 kjappe om Bloodhound ssc
 
1. Jetmotoren kan suge all luften ut av et normalt hus på 3 sekunder
2. 0-1000 kilometer i timen på 55 sekunder og 500 til 1.000 kilometer i timen på 17 sekunder.
3. Bilen vil utgjøre 180 desibel i volum ved take off, det er mer enn et Boeing 747 ved take-off.
4. Rakettmotoren skaper en varme på 3.000 grader, det er dobbelt så mye som innsiden av en vulkan.
5. Om bilen ble skutt rett opp, ville den nådd en høyde på 7620 meter.