Her er tauekroken satt på plass. Som du ser er den en ganske lang metallgjenstand med et øye i den ene enden og en skrue i den andre. Skru den godt på plass før bruk ... Foto: FALCK
Her er tauekroken satt på plass. Som du ser er den en ganske lang metallgjenstand med et øye i den ene enden og en skrue i den andre. Skru den godt på plass før bruk ... Foto: FALCKVis mer

Norske bilister kløner når de må taue bilen

Når uhellet først er ute, gjelder det å vite hva du skal gjøre. Her er tipsene du trenger.

Det er deilig å kjøre rundt i en ny bil, men moderne biler er ikke like enkle å forholde seg til når noe først går galt. Alle er proppfulle av elektronikk, og flere modeller har ikke engang et ordentlig reservedekk på plass. Da er det godt å vite hvordan du får tauet bilen til nærmeste verksted.

Trinn 1: Lokaliser hvor tauekroken skal festes. Foto: FALCK Vis mer
Trinn 2: Så må luken åpnes, og her trenger du normalt en spiss gjenstand. Foto: FALCK Vis mer
Trinn 3: Tauekroken ligger ofte sammen med reservehjul/ reservehjulssettet. Det beste er imidlertid å ha den i hanskerommet. Foto: FALCK Vis mer
Her er tauekroken satt på plass. Som du ser er den en ganske lang metallgjenstand med et øye i den ene enden og en skrue i den andre. Skru den godt på plass før bruk ... Foto: FALCK Vis mer

- Du er ikke alene om du er usikker, sier Petter Berg, fagsjef Motor i Storebrand i en pressemelding. Det kan være vanskelig å vite hvordan man skal gå frem, og derfor kan det ta lang tid å få biler ut av veier og opp av grøfter, sier han.


Huskelisten du må kunne

Siden moderne biler sjelden er utstyrt med en ordinær tauekrok, er første punkt å lokalisere dekselet på støtfangeren, hvor tauekroken skal festes.

Dette lokket må normalt vippes til siden, og på enkelte biler er det derfor en fordel å ha en spiss gjenstand, slik at du får opp lokket.

Neste trinn er selvsagt å vite hvor den nødvendige tauekroken befinner seg.

I følge pressemeldingen fra Storebrand og Falck ligger den som oftest sammen med reservehjulet (eller med bilens dekkreparasjonssett) i bagasjerommet.

Deretter skal du skru tauekroken inn i krokfestet foran eller bak på bilen etter behov.

LES OGSÅ: - La bilverkstedet komme til deg

Protip: Legg den i hanskerommet

- Har du pakket bagasjerommet fullt til helgeturen og så blir stående fast, mister du mye tid i en kanskje krevende trafikksituasjon hvis du må pakke ut all bagasjen for å få tak i tauekroken, sier Geir Danielsen i Falck.

- Mitt beste tips til alle bilister er derfor å oppbevare tauekroken i hanskerommet, sier han.

Husk forøvrig at tauekroken ikke må ligge løst i bilen, den både tung og solid, og kan derfor forårsake alvorlig personskade ved kollisjon eller bråbrems.

Unngå løse gjenstander: Slik pakker du bilen riktig

Slik tauer du bilen

Stikkordet når du skal taue en bil er å kjøre så jevnt og rolig som mulig.

I følge Storebrand bør du også være oppmerksom på at mange taukroker kun er godkjent for å trekke biler på plan flate med tom bil. Er du i tvil kan det derfor lønne seg å bruke bilens tilhengerfeste, om bilen har det.

LES OGSÅ: Slik får du start på bilen!

Pass på: Ikke tau biler med automatgear

Årsaken er at de fleste automatkasser får smøring fra motoren når den er i gang. Tauer man en bil med automatgir uten at motoren er på, vil tannhjulene gå rundt med stor kraft uten olje og girkassen kan bli ødelagt.

- Biler med automatgir skal man være forsiktig med å taue, men erfaring viser at det kan gå fint å taue slike biler i hastighet på under 25 kilometer i timen et kort stykke. Noen ganger er det viktigere å unngå ulykker ved å få bilen ut av veien enn å verne motoren. Liv og helse må alltid komme først, avslutter Geir Danielsen i Falck.

Ikke tau med bakluka...

Men hva gjør du hvis en bil står bom stille på en kinkig plass, og bilen mangler tauekrok eller tilhengerfeste?

Vel, i nødstilfeller er det lov å være kreativ, men det medfører alltid en risiko.

- Står man for eksempel fast inne i en tunnel og bilen er til stor fare for trafikken, må man jo bare få bilen ut av veibanen, om man så må taue i vindusviskerne, sier Danielsen i Falck.

Dersom tauing fra andre deler av bilen skjer uten at trafikksituasjonen er prekær, må man derimot tenke seg godt om. Det kan medføre store skader på bilen og i verste fall personskade.

- Storebrand hadde nylig et tilfelle der en bilist brukte låsen i bakluka til feste for tauing. Slik tauing kan føre til skader på mennesker, men i dette tilfellet gikk det kun utover bilen som fikk omfattende skader på karosseriet, avslutter fagsjef for motor i Storebrand, Petter Berg.

Kilde: Pressemelding Storebrand/Falck