Vis mer

Norske biler på messa

Noen vil sikkert hevde at Koenigsegg er svensk, men med Fredrikstad (Bård Eker) inne med 50 prosent på eiersiden er den såpass norsk at vi tar den med.

Det er ikke tvil om at Christian von Koenigsegg er svensk, men Bård Eker er i høyeste grad med på å dra lasset her. På messa i Geneve viste Koenigsegg enda en ny versjon av sin supersportsbil, som nå heter Agera. Koenigsegg er kult og det er enda kulere å stå på bilmesse å snakke norsk (med Bård Eker), om en av verdens raskeste og mest eksotiske biler.

Å se denne bilen på bilder er en ting, men å se den i virkeligheten er ikke noe annet en spektakulært. Den ser fantastisk ut og har en detaljrikdom som imponerer. Agera er en jubileumsmodell for å markere 15 år med supersportsbiler. Navnet Agera er ikke et eksotisk navn. På norsk ville bilen fått navnet agere. Agera er også en kortform for det greske ordet ageratos som betyr tidløs.

Herftig

Det er motor og fart det handler om når Koenigsegg er i sving. Det gjelder i høyeste grad også denne. Motoren er en 4,7-liters V8-er med to ladere. Den har to spesielle ladere og noen steder står det turbo og andre steder står det turbo "superchargers". Laderne ser ut som turboladere, men drives av en reim. Se bilder i fotoalbumet.

Effekten med bensin på tanken er 910 hestekrefter ved 6.850 omdreininger. Maksimalt turtall er 7.250.

Dreiemomentet er over 1.000 newtonmeter mellom 2.860 og 6.170 omdreininger, og maksimalt dreiemoment 1.100 newtonmeter ved 5.100 omdreininger.

Dette virker godt på en bil med en tørrvekt på 1.290 kilo. Det blir såpass mye vekt siden bilen tross alt ikke er helt ribbet. Her er det både elektrisk drevne vinduer, klimaanlegg, stereo, kollisjonsputer, servostyring og en del annet. Dette er mange kilo. I tillegg kan den leveres med ekstrautstyr som innbefatter veskesett, klarlakket karbon i stedet for farge, spesielt eksosanlegg, elektronisk styrt differensial, motorisert vinge bak, winglets foran og ikke minst parkeringssensor bak.

0 til 100 er oppgitt til 3,1 sekunder, 0 til 200 tar 8,9 sekunder og toppfarten er oppgitt til over 390 kilometer i timen.

Legg merke til reima som driver to like sorte hjul ute på venstresiden.
Laderne er de grå turbolignende komponentene med røde deksler.
Her ser dere i detalj laderne som er av typen Rotrex. De må kunne beskrives som en reimdrevet turbo. Reim erstatter det som er mer vanlig, nemlig eksosdrevet turbo.
Legg merke til reima som driver to like sorte hjul ute på venstresiden.
Laderne er de grå turbolignende komponentene med røde deksler.
Her ser dere i detalj laderne som er av typen Rotrex. De må kunne beskrives som en reimdrevet turbo. Reim erstatter det som er mer vanlig, nemlig eksosdrevet turbo.


Think

I den andre enden av skalaen finner vi Think. Elbilen Think City var ustilt på standen til Valmet. Dette er den finske produsenten som skal produsere Think fremover. Valmet vil spesialisere seg på elektriske biler og hybrider og har foreløpig kontrakt med Fisker, Garia og Think.

Think City er en toseters elbil som passer best til bykjøring. Det at den kun har to seter begrenser også bruken god del. Rekkevidden har derimot blitt bedre og oppgis nå til 160 kilometer. Toppfarten er 110 kilometer i timen. Vi regner med at 160 kilometer rekkevidde forutsetter en svært forsiktig kjøring. Vår erfaring med elbiler er at rask kjøring dramatisk reduserer rekkevidden. Den beste elbilen vi har kjørt er Mitsubishi i-Miev. Egentlig er det Tesla som er best, men det er for spesielt. Vi trenger normale elbiler for vanlig bruk.

Think City har en motor med 46 hestekrefter. I tillegg til en toppfart på 110 kilometer i timen, klarer den 0 til 50 på 6,5 sekunder og 0 til 80 på 16 sekunder. Ikke noe råskinn, men greit til småkjøring i urbane strøk.

Ladetiden i en kontakt med 16 ampere er 10 timer.

Av utstyr leveres den standard med kollisjonsputer, høytalere, servostyring, elektrisk drevne vinduer, sentrallås og ABS-bremser.

Av ekstrautstyr kan den leveres med panoramatak, radio med CD og MP3 og aluminiumsfelger.

Think City koster fra 285.000 kroner.