<b>GIFTIG:</b> Fronten ser ut som en skapning man bør passe seg for. KJørelysene er formet som en stjernehimmel, noe Koenigsegg kaller Constellation DRL. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
GIFTIG: Fronten ser ut som en skapning man bør passe seg for. KJørelysene er formet som en stjernehimmel, noe Koenigsegg kaller Constellation DRL. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆKVis mer

Norsk-svensk ladbart monster fra Koenigsegg

Har planer om å ta tilbake tronen.

Den delvis norskeide superbilprodusenten lanserte i dag morges sitt nye egg og skal vi tro Koenigsegg selv, er det laget av gull.

Koenigseggs nye mesterverk har det aldri så ydmyke navnet Regera. For de av oss som ikke snakker flytende svensk, betyr det regjere. Slik som for eksempel konger gjør. Eller gjorde.

Slik Koenigsegg en gang regjerte i fartsrekordenes land.

Ny standard

Med Regera har nemlig den svensk-norske produsenten ambisjonen (igjen) å bli konge, og Koenigsegg gir tydelig uttrykk for at de mener at den allerede er det.

De er kanskje ikke så langt unna sannheten, med en twinturbo V8-motor og tre elmotorer som tilsammen produserer svimlende 1.760 hestekrefter og et dreiemoment på 2.000 newtonmeter.

På papiret, i det minste, burde det være nok til å slå de bilene som i dag kjemper om tronen.

I en verden hvor superbiler ikke lenger er det råeste, har hyperbilene entret markedet. Koenigsegg mener imidlertid at ei heller hyperbil er passende for deres nyeste kreasjon.

De omtaler Regera som en Megabil. Hvorfor? Fordi de kan, vel!

HELAUTOMATISK: I motsetning til One:1 can Regera ta ned spoileren bak. Dette for å gi bilen et penere og mer lukseriøst utseende når den står parkert.Bilens eksosanlegg i titanium er også spesielt, og lyden er spesialdesignet av Akrapovic. Foto: KOENIGSEGG Vis mer


Luksuriøs råskap

Selv mener Koenigsegg at de med Regera ikke har hatt et like stort fokus på ekstreme ytelser som med tidligere modeller. Den ble laget som et lukseriøst megabil-alternativ til Koenigseggs tradisjonelt ekstremt lette og racerbilaktige biler.

Selv om Agera RS (som også vises frem før første gang i Geneve) og One:1 ikke er totalt uten praktiske egenskaper og komfort, har hovedmålet og fokuset med disse vært å lage de råeste bilene på markedet.

MER LUKSUS: Regera vil være mer lukseriøst utstyrt enn sine forgjengere.Den vil blant annet bli utstyrt med Apple Carplay lekre skinndetaljer. Foto: KOENIGSEGG Vis mer


Regera går litt andre veier. Den vil bli utstyrt med elektrisk justerbare seter, en ni-tommers infotainmentskjerm med Apple CarPlay, 3g - og WiFi-muligheter, en rekke kameraer, massivt lydanlegg, stemingsbelysning, ryggesensorer og en rekke andre finesser som tidligere har vært fraværende på Koenigseggs biler.

Verdens raskeste (?)

Christian von Koenigsegg og folkene i selskapet hevder at den eneste hyper/mega-bilen som kan slå Regera rundt en bane, er en annen Koenigsegg. Selv om dette er en ganske skråsikker uttalelse, er det kanskje likevel med rette.

SØSKENLIKHET: Selv om Koenigsegg er innovatie som få, ser man likevel tydelig likhetstrekk mellom de ulike modellene. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK Vis mer


0-400 kilometer i timen skal nemlig være unnagjort på 20 sekunder. Dette er så fort at for mannen i gata gir det ingen reel mening. Den kontinuerlige effekten er oppgitt til 1.500 hestekrefter, 250 mer enn Bugatti Veyron Super Sport og Grand Sport Vitesse.

Og ikke nok med det. I korte utladninger, såkalt peak-effekt, vil den med elmotorene ha en effekt på 1.760 hestekrefter.

Den er ifølge Koenigsegg den raskest akslererende og mest kraftfulle produksjonsbilen i verden.

Dominans ifølge Pytagoras

Bilen vil kun bli bygd i 80 eksemplarer, hvor hele prosessen vil skje for hånd. Tallet 80 er ikke bare et fornuftig produksjonsmål rent økonomisk, men det symboliserer også prinsippet om dominans, kontroll og oppnåelse i Pytagoreisk numerologi.

LES OGSÅ: Denne toseteren er heller ingen småtass, og sjekk de detaljene!

Ingen hybrid, ingen gir

Christian Von Koenigsegg har aldri vært noen tilhenger av hybrid, fordi han mener det er for dyrt, for tungt og for lite effektivt. Regera er dermed ingen vanlig hybrid. Koenigsegg selv mener at det ikke er en hybrid, men en helt ny rase.

Regera har heller ingen vanlig girkasse. Christian Von Koenigsegg har selv funnet opp og patentert noe de kaller Koenigsegg Direct Drive Transmission (KDD).

Gjennom dette systemet driver V8 twinturbo-motoren så godt som direkte på bakakselen, uten å bruke mange gir som bidrar til stort energitap. Gjennom KDD minimererer de tapet av energi gjennom drivverket med 50 prosent.

Alle gode ting er fire...?

Til sammen er Regera utstyrt med hele fire motorer. Dog mener de selv at dette ikke er en hybrid på lik linje med for eksempel McLaren P1 som har en bensinmotor og en elmotor, og som kan kjøres kun på strøm i opptil ti kilometer.

KDD: Slik fungerer drivverket og Koenigsegg Direct Drive. Foto: KOENIGSEGG Vis mer


De tre elmotorene er fordelt på de to bakhjulene, som gir direct drive, og på veivakselen som blant annet gir bedre dreiemoment. Koenigsegg kaller Regera for verdens første "combustion Direct Drive-bil".

Plug-in(ikke)hybrid

Regera vil også ha en Plug-in-løsning. Bak det robotiserte nummerskiltet vil det være en type 2-ladeport. Gjennom denne plug-in-løsningen har Koenigsegg kommet frem til noe de kaller Battery Drain Mode (BDM).

LADBAR: Regera vil ha en plug-in-løsning som gjør at bilen kan kjøre batteriene tomme når den vet hvor langt det er igjen til neste ladestasjon. På denne måten vil man kjøre mer miljøvennlig på grunn av lavere utslipp og mindre bensinforbruk. Foto: KOENIGSEGG Vis mer


Dette innebærer at dersom det for eksempel er er igjen 20 kilometer til neste stopp med ladestasjon, kan man trigge BDM som vil regne ut kjøremønsteret og på grunnlag av de beregningene sørge for at batteriet tømmes på de gjenstående kilometrene.

Dette vil ifølge Koenigsegg gjøre kjøreturen mest mulig miljøvennlig og klargjøre batteriet til å bli fulladet igjen.

Les også om hvor alle kan betale for hurtiglading, uten abonnement.

Pass på tronen

Med Regera vil muligens Koenigsegg overta tronen. Inntil videre. Men vi vet at det hviskes så smått i de mørkeste hjørner om en monsterhybrid fra den lille, franske byen Molsheim, med 1.500 hester og en toppfart på 460 kilometer i timen.

Man må aldri glemme Bugatti.

Verdens dyreste eventyr? Nå er det slutt for den råeste sportsbilen

SØSKENLIKHET: Selv om Koenigsegg er innovatie som få, ser man likevel tydelig likhetstrekk mellom de ulike modellene. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
MER LUKSUS: Regera vil være mer lukseriøst utstyrt enn sine forgjengere.Den vil blant annet bli utstyrt med Apple Carplay lekre skinndetaljer. Foto: KOENIGSEGG
KDD: Slik fungerer drivverket og Koenigsegg Direct Drive. Foto: KOENIGSEGG
HELAUTOMATISK: I motsetning til One:1 can Regera ta ned spoileren bak. Dette for å gi bilen et penere og mer lukseriøst utseende når den står parkert.Bilens eksosanlegg i titanium er også spesielt, og lyden er spesialdesignet av Akrapovic. Foto: KOENIGSEGG
SØSKENLIKHET: Selv om Koenigsegg er innovatie som få, ser man likevel tydelig likhetstrekk mellom de ulike modellene. Foto: KOENIGSEGG
VERDENS RÅESTE: Regera er i følge Koenigsegg den råeste og raskest akselerende bilen i verden. Med totalt 1.760 hester og 2.000 NM mener vi at de har en god sak. Foto: KOENIGSEGG
GIFTIG: Fronten ser ut som en skapning man bør passe seg for. KJørelysene er formet som en stjernehimmel, noe Koenigsegg kaller Constellation DRL. Foto: KOENIGSEGG
LADBAR: Regera vil ha en plug-in-løsning som gjør at bilen kan kjøre batteriene tomme når den vet hvor langt det er igjen til neste ladestasjon. På denne måten vil man kjøre mer miljøvennlig på grunn av lavere utslipp og mindre bensinforbruk. Foto: KOENIGSEGG
GIFTIG: Fronten ser ut som en skapning man bør passe seg for. KJørelysene er formet som en stjernehimmel, noe Koenigsegg kaller Constellation DRL. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
PLUG-IN: Regera vil ha en plug-in-løsning som gjør at bilen kan kjøre batteriene tomme når den vet hvor langt det er igjen til neste ladestasjon. På denne måten vil man kjøre mer miljøvennlig på grunn av lavere utslipp og mindre bensinforbruk. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK