Toyota Corolla, her i Verso-utgave, er i år Norges nest mest populære bil.
Toyota Corolla, her i Verso-utgave, er i år Norges nest mest populære bil.Vis mer

Norsk bilsmak lite europeisk

Grandiosa og Grand Vitara! Norske bilkjøpere velger helt andre merker enn bilkjøpere ellers i Europa. For helt vanlige merker som Fiat, Suzuki, Toyota og Renault er det dramatiske forskjeller.

Både i Norge og Europa var bilsalget relativt stabilt første halvår i år. Mens salget i Europa tok seg opp med 1,3 prosent sammenliknet med året før, gikk det norske salget tilsvarende 3,6 prosent ned. Det er ikke rare prosentvise forskjellen. Da er det atskillig mer prosentdramatikk når vi ser på merkenes markedsandeler i Norge kontra Europa.

Toyota er norsk

Norsk markedsleder er Toyota med 15,4 prosent. Europeisk markedsandel for Toyota er imidlertid kun 5,4 prosent. Hva er det som gjør Corolla, Avensis og RAV4 tre ganger så populært her til lands??? Ingen andre bilmerker har klart å opparbeide seg i nærheten av en slik posisjon i Europa som Toyota har klart i Norge. Nærmeste kandidat er VW, nå med 10,5 prosent i Europa og 13,8 prosent i Norge

Fiat smaker dårlig

Fiat Grande Punto, svært lekker, noe for Norge også? Vis mer


I hvert fall i Norge. Du finner faktisk ikke en eneste Fiat på listen over de 100 mest populære modellene. Merket ligger på bunn med kun 0,1 prosent markedsandel her til lands. Til gjengjeld går Fiat nå omsider så det suser i Europa, og foretrekkes av seks prosent av av alle bilkjøperne. Det er dessuten det kraftigst voksende merket i Europa første halvår, med en økning på hele 27,5 prosent kontra samme perioden i 2005.

Suverene Suzuki

Kryptisk navn til tross, nye Suzuki SX4 selger! Vis mer


Ikke bare selger Suzuki til en markedsandel på 5,8 prosent i Norge, som er omtrent fire ganger så mye som i resten av Europa (1,4 prosent). Første halvår i år har de også hatt den suverent sterkeste veksten i Norge, med over 80 prosent sammenliknet med samme periode i 2005. Siste og friske Suzuki-tilvekst er lille SX4, som har herjet salgsstatistikken i sommer. Men også i Europa øker Suzuki med pene 24 prosent kontra 2005.

Renault frister ikke

Megane er frisk i designet og selger best av Renaultene i Norge. Vis mer


Selv om franskmennene tar andreplass i det europeiske markedet, med en andel på 8,9 prosent, smaker merket tydeligvis svært dårlig i Norge. Bare 2,7 prosent av norske nybilkjøpere – eller en av fire i forhold til Europa – velger Renault. Det er som kjent Volvo som distribuerer Renault i Skandinavia, men denne avtalen utgår i 2007. Spørs om de ikke får fyken gitt…

Flere ekstremforskjeller
MerkeM-andel EuropaM-andel NorgeForskjell (avrundet)
Alfa Romeo1,00,25:1
Mini0,80,24:1
Citroen6,12,23:1
Chevrolet/Daewoo1,00,52:1
Mazda1,73,01:2
Honda1,73,21:2
Mitsubishi0,82,31:3
Saab0,62,11:4
Volvo1,65,81:4
Ti på topp Norge og Europa
Ti på topp NorgeM-andelTi på topp EuropaM-andel
Toyota15,4VW10,5
VW13,8Renault8,9
Peugeot6,3Opel8,8
Ford6,1Ford8,3
Suzuki5,8Peugeot7,4
Volvo5,8Citroen6,1
Opel5,0Fiat6,0
Audi4,7Toyota5,4
BMW3,8Mercedes4,7
Mercedes3,4BMW4,4


PS! De mest EU-harmoniske merkene

Kun for VW, Land Rover, Skoda, Mercedes, BMW, Audi, Ford, Peugeot, Hyundai og Nissan er det mindre en 50 prosent pluss eller minus mellom markedsandelen i Norge og tilsvarende i Europa.