Norsk bestselger i detalj

Toyota Avensis blir en storselger neste år uansett. Her er vår første live-rapport.

Dagens Avensis drar på årene og konkurrentene Passat og Mondeo selger i bøtter og spann mens Avensis ikke henger helt med lengre. Men nå er en ny modell er på trappene.

Den nye Avensisen blir både større og sterkere enn dagens modell, og den får den berømte kombinasjonen dieselmotor og automatgir. Dette har til manges irritasjon ikke eksistert på dagens variant.

Det andre, som en del av dere også har funnet ut, er at dagens Avensis finnes som firehjulstrekker i Japan. Slik vil det nok fortsatt være. Det er ikke annonsert firehjulsdrift på Avensis i Europa.

Nye Avensis er 5 centimeter lengre enn dagens og sedanen er 4.695 millimeter lang og stasjonsvognen er 4.765 millimeter lang. Begge har en akselavstand på 2.700 millimeter.

Oppgraderte motorer

Avensis har en helt ny motorserie som de kaller Valvematic. Det betyr at motorene i tillegg til å ha Dual VVT-i (styring av ventiltider) også har Valvematic som styrer ventilløftet.

 EffektDreiemoment0-100GirkasseCo2
1.6 Valvematic132 Hk160 Nm10,46-trinns manuell152
1.8 Valvematic147 Hk180 Nm9,46-trinns manuell154
1.8 Valvematic147 Hk180 Nm10,4Multidrive S157
2.0 Valvematic152 Hk196 Nm96-trinns manuell163
2.0 Valvematic152 Hk196 Nm10Multidrive S164
      
2.0 D-4D126 Hk310 Nm9,76-trinns manuell139
2.2 D-4D150 Hk340 Nm8,96-trinns manuell147
2.2 D-4D150 Hk340 Nmikke klart6-trinns automatikke klart
2.2 D-4D177 Hk400 Nm8,56-trinns manuell157


Endelig automat

Vis mer

Norsk bestselger i detalj

  1. Store bilder av Avensis


Avensis leveres i utgangspunktet med en sekstrinns manuell kasse, men kan også leveres med en girkasse som heter Multidrive S. Dette er en trinnløs kasse som også kan simulere en syvtrinns automatkasse ved behov. Du velger det selv med å trykke på sportsknappen. Toliters motor kan også levers med girhendler bak rattet.

Toyota er skikkelig stolte av at de endelig har prestert å koble sammen en dieselmotor og automatgir i Avensis. Jada, de er like stolte som Volkswagen er over å være i gang med full overgang til stillegående common-rail dieselmotorer 10 år etter de andre. Alle har sitt å stri med med andre ord! Automatkasssa i Avensis leveres kun til 150-hesters dieselmotor.

Sikkerhet

Avensis var den første bilen som klarte fem stjerner i en euro-NCAP krasjtest. Det var i 2003. Den nye bilen skal bli enda sikrere, og dieselmodellen med 150 hester, automatgir og premium utstyrsnivå, kan leveres med Pre-krasj-system. Hvis bilen ”ser” at nå går det galt, setter den inn tiltak for å minske skadene på personer i kupeen, for eksempel å forstramme sikkerhetsbeltene.

Avensis kommer i fire utstyrsgrader, Comfort, Advance og Executive og Premium.

Nye Avensis kommer til Norge til vinteren.

Store bilder finner du her.