VW Polo Blue GT er noe så sjelden som en hyggelig priset GT-bil. Dette delvis takket være sylinderkutt-teknologi. Foto: Fred Magne Skillebæk
VW Polo Blue GT er noe så sjelden som en hyggelig priset GT-bil. Dette delvis takket være sylinderkutt-teknologi. Foto: Fred Magne SkillebækVis mer

Norgesmodellen VW Polo Blue GT

GENÈVE (DinSide Motor): Sprek Polo til vettug pris.

Denne bilen er særdeles spennende av flere grunner.

GT og GTi-modellene har alltid vært populære bidrag i VW Golf og Polo-seriene. Norske avgifter har ofte gjort GTi en anelse dyr, og GT har derfor vært et kjærkomment alternativ. Nå lager VW en ny GT av deres siste Polo, med det fengende navnet VW Polo Blue GT ACT.

Navnet skjemmer ingen

Etternavnet ACT står for Active Cylinder T, som oversatt til norsk handler om sylinderkutt. Vi har tidligere kjørt motoren i Audi A1, og dette er noe av det beste som har kommet på motorfronten i denne klassen den senere tid. Maskinen har et slagvolum på 1,4 liter, og yter 140 hk.

Når behovet tillater det, så kutter den ut to sylindre, og resten blir gående og vedlikeholde hastigheten under snill kjøring. I det du trenger kreftene er de to siste sylinderne med i løpet av brøkdelen av et sekund.

Her kan du lese mer om hvordan det virker.


20 % besparelse

En slik sylinderkutt er i praksis med på å senke drivstofforbruket med opptil 20 %, og virker som oftest i hastigheter under 50 km/t, men er med også i høyere hastigheter. Motoren tilfredsstiller med denne teknologien de kommende kravene for Euro 6, men vi har foreløpig ikke fått oppgitt de faktiske utslipp og forbrukstallene.

Når bilen kommer på markedet kan du dessuten velge mellom en 6-trinns manuell kasse eller VWs fantastiske DSG automat, med hendler bak rattet.

Den synes

Vis mer


Polo Blue GTi har fått sporty stylingdetaljer fra sin storebror GTi, og du ser umiddelbart forskjell på denne og en standard Polo. Med en ytelse på 140 hk blir bilen såpass sprek av VW har turt å sette på et GT-emblem. GTi finnes jo som kjent fra før. Da er det også fortjent at bilen har fått en dose ekstrautstyr som setter litt ekstra piff i sakene.

Godt utstyrt

Sportsunderstell er derfor standard, det samme med 17" hjul. Foran har bilen fått sportsstoler, med bedre sidestøtte enn standardsetene. På GT trenger du heller ikke krysse av ekstra for tåkelys nede i fangeren. De sitter der originalt. Deretter har VW puttet på med cruisekontroll, dobbelt eksosrør, skinntrukket ratt og håndtak for håndbrekket.

I gamle dager

En av de mest solgt Polo-modellene i Norge var av typen 6n, modellen som gikk fra 1995 til 2001. Denne fantes også i en GTi-versjon, samt en versjon resten av verden kalte Sport.

Den gang hadde GTi en motor på 125 hk, mens Sport hadde 100. I Norge døpte de derimot Sport-modellen om til GTi, for deretter å la være å ta inn den opprinnelige GTi-modellen. Dette var på sett og vist greit, bortsett fra at GTi-modeller dengang ble straffet av forsikringsselskapene, og kundene måtte derfor betale en skyhøy premie takket være importørens navnelek. Det slipper vi når VW Polo Blue GT ACT kommer på markedet i Norge på sensommeren engang.

- Prisene er foreløpig ikke kjent, men et estimat er at den vil havne et sted rundt 250.000, forteller Jan Erik Haugen, informasjonssjef hos VW-importøren.