ME JUKSA LITT: Bildet vi mottok fra Subaru var i utgangspunktet noe mørkere enn dette, men det fremgår uansett at dette er en silhuett som tilsvarer konseptbilen som ble vist i mars i fjor. Foto: Subaru
ME JUKSA LITT: Bildet vi mottok fra Subaru var i utgangspunktet noe mørkere enn dette, men det fremgår uansett at dette er en silhuett som tilsvarer konseptbilen som ble vist i mars i fjor. Foto: SubaruVis mer

Snart skal en helt ny Subaru XV avdukes

Norges-Subaruen får etterfølger

Seks år etter at første generasjon av SUV-versjonen av Impreza ble lansert, erstattes den av generasjon 2.

Det var på tampen av 2011 vi prøvekjørte Subaru XV første gang og tippet den kom til å selge bra i Norge. Det gjorde den da også en stund - i 2012 var den suverent mest solgt av Subarus modeller - produsenten hadde hatt 2000 biler som salgsmål og de greide 2200 og 15. plass på salgslistene. Den da nye Impreza, som XV var en høyreist utgave av, solgte nesten ikke i det hele tatt. Og nye konkurrenter kom etterhvert til og skjøv XV nedover på salgsstatistikkene - deriblant Subarus egen nye Forester som i 2013 gikk forbi.

KONSEPTET: Her vises Subaru XV som konseptbil. Stedet er bilmessen i Genève i mars 2016. Foto: Martial Trezzini/Keystone via AP Vis mer

Ny plattform

Det er ikke så veldig mye vi vet om nye XV ennå, men det vi vet er at den er basert på nye Impreza, som ble vist på bilutstillingen i New York allerede i april 2016. Nykommeren vil innvie en ny produktplattform fra Subaru, som skal være basis-arkitekturen i bunnen av kommende generasjon Subarumodeller.

Den danner sammen med blant annet den merketypiske symmetriske firehjulsdriften og EyeSight-teknologiene, kjernekarakteristikken i det som skal være Subaru frem mot 2020 i henhold til den mellomsiktige management-strategien kalt Prominence 2020, og som ble lansert i 2014.

Om fasongen er langt fra revolusjonerende, er den i hvert fall fornyet og vi regner med at bilen i likhet med Impreza vil få den annonserte økningen i karosseristivhet og reduserte krengningstendenser i forhold til forgjengeren.

OVERDREVET: lykter og noe staffasje blir nok mer moderat på produksjonsbilen. Foto: Subaru Vis mer

Boxer og CVT

Subaru har ikke annonsert noen motorisering ennå, men vi regner med at bensin-boxermotoren på 2.0 liter som i nye Impreza skal yte 155 hestekrefter, dukker opp også her sammen med den trinnøse, kontinuerlig variable automaten (CVT) av typen Lineartronic, med syv forhåndsprogrammerte trinn slik at bilen kan gires manuelt, med hendler på rattet. Det er dessuten lite trolig at Subaru vil renonsere på diesel for det Europeiske markedet. Dagens dieselmotor er en 2.0 boxer som yter 147 hester.

Mer om bilen og hvordan den blir seende ut i produksjonsversjon får vi vite når bilmessen i Genève går av stabelen tidlig i mars - selvsagt med Dinside til stede.

Les også: