Ifølge LeasePlan er disse bilene blant de absolutt smarteste du kan kjøpe når målet er så lave månedlige utgifter som mulig. Øverste rad fra venstre: Ford Ka, Mitsubishi Colt og Nissan Pixo. Nederste rad: Peugeot 107, Suzuki Alto og Kia Picanto. Foto: Jogrim Aabakken
Ifølge LeasePlan er disse bilene blant de absolutt smarteste du kan kjøpe når målet er så lave månedlige utgifter som mulig. Øverste rad fra venstre: Ford Ka, Mitsubishi Colt og Nissan Pixo. Nederste rad: Peugeot 107, Suzuki Alto og Kia Picanto. Foto: Jogrim AabakkenVis mer

Norges smarteste nybilkjøp

Ifølge LeasePlan er Peugeot 107 bilen for deg som ønsker en splitter ny bil - kombinert med lavest mulige eierkostnader.

Er du blant dem som drømmer om nybillukt, nybilgaranti og et problemfritt bilhold? Men som likevel ender opp med bruktbil hver gang fordi du tror en ny bil blir for dyrt for deg?

Vel, da kan vi bringe interessante nyheter. Norges største leasingselskap, LeasePlan, har nemlig brukt sin unike kompetanse til å lete frem nybilene som vil bli aller rimeligst å eie de kommende fire årene. Og vinneren er minibilen Peugeot 107.

2.600 kroner per måned

Utgaven vi snakker om har fem dører og laveste utstyrsnivå (Urban) og koster 117.000 kroner pluss frakt og leveringsomkostninger. Kjøper du en slik bil i dag - 100 prosent lånefinansiert - vil den kun koste deg 2.600 kroner per måned de neste fire årene. Denne summen omfatter ifølge LeasePlan både verditap, netto rentekostnader, service og drivstoffkostnader basert på 15.000 kilometer kjørelengde per år. Det eneste som ifølge Leaseplan kommer i tillegg til de 2.600 kronene, er årsavgift, dekk og forsikring. Regnestykket er basert på et annuitetslån som løper over fem år med 5,0 prosent rente.

Større er mye dyrere

Grunnutgaven av Peugeot 107 er ifølge LeasePlan nybilen som gir deg de laveste månedlige utgiftene (les mer i artikkelen om forutsetningene for regnestykket). Vis mer


2.600 kroner i måneden betyr 31.200 kroner i året. For denne summen får du altså en splitter ny bil, noe som blant annet innebærer at du fritt kan velge farge, at du får nybilgarati de tre første årene og at du kan kose deg med nybillukt det første halvåret.

Til sammenligning må du ifølge LeasePlan regne med at en normal Volkswagen Golf med de samme forutsetningene vil koste deg om lag 3.700 kroner per måned å eie - altså rundt 1.100 kroner mer (44.400 kroner per år).

Hvis du skulle velge å rykke opp til mellomklassen, og velger en normal Toyota Avensis, vil denne koste deg rundt 4.900 kroner per måned (58.800 kroner per år) - altså nesten dobbelt så mye som en Peugeot 107.

Forutsetninger

Regnestykket tar ikke hensyn til eventuelt ekstrautstyr. Ved å velge ekstrautstyr vil kjøpssummen stige og de månelige utgiftene øke. På den annen side tar regnestykket utgangspunkt i at du betaler full pris for bilen og at den finansieres hundre prosent. Det er naturlig å anta at man som nybilkjøper vil klare å prute seg ned noen tusenlapper, alternativt få med litt ekstrautstyr på kjøpet. Og hvis du klarer å stille med litt egenkapital, vil selvsagt renteutgiftene reduseres.

Flere smarte kjøp

Mitsubishi Colt er ikke bare den største bilen som dukker opp på LeasePlans liste. I tillegg er Colt alene om å tilby fem år nybilgaranti. Vis mer


Peugeot 107 1.0 Urban er altså i henhold til LeasePlan nybilen som vil gi deg de absolutt laveste eiekostnadene. Men like bak 107 finner vi Citroën C1 og Toyota Aygo, som i praksis er samme bil som 107.

Også grunnutgavene av Ford Ka, Kia Picanto, Nissan Pixo og Suzuki Alto vil være blant de absolutt smarteste nybilene å kjøpe hvis målet er lavest mulige månedlige utgifter til bil.

Enda mer interessant er det at Mitsubishi Colt er med på LeasePlans liste over de åtte rimeligste bilene å eie. Mens alle de andre bilene på listen tilhører minibilklassen, er Colt 381 centimeter lang og hører dermed hjemme i klassen over; blant småbilene. Colt er også den eneste av bilene som lokke med hele fem år nybilgaranti.

Ikke kjøp bil uten ESP

Før du løper av gårde og kjøper en av disse bilene, vil vi understreke at LeasePlan har tatt utgangspunkt i grunnutgavene av de aktuelle bilmodellene, altså de dårligst utstyrte variantene du kan få kjøpt.

Ifølge Bildata Proff (Opplysningsrådet for Veitrafikken) er det bare tre av disse åtte modellene som kan skilte med antiskrens (ESP) i grunnutgavene; Citroën C1, Kia Picanto og Suzuki Alto. DinSide mener at antiskrens er en så viktig sikkerhetsteknologi at vi ikke anbefaler våre lesere å kjøpe bil som mangler antiskrens.

Velg fem dører

Vær også klar over at biler i minibil- og småbilklassen ofte leveres i både tre- og femdørsutgaver. Både med tanke på eierskap og annenhåndsverdi anbefaler DinSide deg alltid å velge en utgave med fem dører.

Kilde: LeasePlan

Les også:

  • Tester av de omtalte bilene
  • Så mye bruker rikingene på bil
  • Disse bilmerkene gir deg lengst garanti
  • De sikreste OG grønneste bilene
  • DinSide Motors juveler