SOM EN DRØM: Mercedes-Benz All-Terrain gir et utrolig godt førsteinntrykk. Foto: Mercedes-Benz
SOM EN DRØM: Mercedes-Benz All-Terrain gir et utrolig godt førsteinntrykk. Foto: Mercedes-BenzVis mer

Prøvekjøring: Mercedes-Benz All-Terrain

Norges nye drømmebil

Sjelden har en bil vært så ideell for norske forhold. For dem som har råd. Vi har prøvekjørt nye Mercedes-Benz All-Terrain.

Det tok sin tid. Nesten 20 år etter at Audi og Volvo lanserte A6 Allroad og XC70, dilter Mercedes-Benz etter. For første gang i historien har E-klassen fått en barskere, drittveivennlig storebror.

Til topps i Alpene

All-Terrain er årsaken til at vi er i de østerrikske alper denne desembermorgenen, sørpe forkjølet, og blendet av morgensolen som lakkerer Tyrols fjelltopper lakserosa. Det er vindstille og et par minusgrader. Foran oss ligger en snøfylt fjellvei som krongler seg mot toppen av fjellpasset Timmelsjoch, 2509 meter over havet. Veien er stengt for vanlig trafikk, og de lange, raske strekkene, avbrutt av knivskarpe svinger, er dekket av is og snø. Det er bare å gi gass.

Mercedes-Benz All-Terrain er en skikkelig fjellgeit

Villmarksversjonen skal røske opp E-klassens noe gråhårete image. All-Terrain er høyere, røffere, og har firehjulstrekk og luftfjæring som standard. De mest fremtredende visuelle forskjellene er en SUV-aktig grill og skjermbuer i plast.

Bilen er 29 millimeter høyere enn den vanlige stasjonsvognen. I tillegg vil luftfjæringen, som på mercedesspråk heter Air Body Control, øke høyden 20 millimeter, avhengig av fart og valgt program.

Kjerra har bakkeklaring på 15,6 centimeter, og muligheter for å kjøre opp motbakker med inntil 45 graders helling.

FREMKOMMELIGHET: Den nye E-Klasse All-Terrain får deg frem overalt. En perfekt bil for norske forhold. Foto: Mercedes-Benz Vis mer

Mye til felles med nye E-klasse

All-Terrain er nemlig så norgesvennlig at den omtrent kunne kommet med geitostholder, setetrekkk i hardangersøm og Edvard Griegs «Morgenstemning» som fast innslag på stereoen. Dette er hytteglade nordmenns våte drøm: En stor premiumbil (slik at naboen blir misunnelig), med firehjulstrekk og litt røffere image (slik at folk tror du er mer sporty enn tilfellet er) som er svært romslig - med 670 liters bagasjerom gruser den konkurrenter som Audi A6, BMW 5-serie, Volvo V90 og Skoda Superb.

Ikke overraskende har All-Terrain veldig mye til felles med årets nye E-klasse, som allerede har fått fantastiske kritikker.

Les også: Vi har testet den nye E-klassen

Når neste års kvote på 400 biler begynner å piple inn over norskegrensen i mars, vil den nye toliters dieselfireren med 194 hestekrefter ligge under panseret. Med et dreiemoment på 400 newtonmeter er den kjekk nok, akkurat fyrrig nok til at den ikke føles undermotorisert. En større dieselsekser er også på gang.

Kun diesel

Noen milepæl i bilismens evolusjon er All-Terrain defintivt ikke. Istedet har tyskerne finpusset en gammel, slitesterk oppskrift. 194-hesteren - for øvrig Mercedes´ første dieselmotor laget helt i aluminium - har et oppgitt forbruk på bare noen dråper over halvliteren, og CO2-utslipp på 137-139 g/km.

Mens den vanlige E-klassen kan fås med både diesel- og bensinmotor, må bensinglade All-Terrain-fans foreløpig gå skuffet hjem fra forhandleren. Årsaken? Det enorme, bensinglade amerikanske markedet er ganske enkelt ikke interessert i en bil som lander midt mellom personbil og SUV.

Norske lommebøker kunne nok håpet at All-Terrain dukket opp som bensinhybrid, som allerede finnes i E-klassen. Men denne løsningen er kun bakhjulsdrevet, og det hadde jo vært litt teit i en fjellfant som dette.

Die neue E-Klasse All-Terrain/Hochgurgl 2016 The New E-Class All
Die neue E-Klasse All-Terrain/Hochgurgl 2016 The New E-Class All
Die neue E-Klasse All-Terrain/Hochgurgl 2016 The New E-Class All
Die neue E-Klasse All-Terrain/Hochgurgl 2016 The New E-Class All
Die neue E-Klasse All-Terrain/Hochgurgl 2016 The New E-Class All
Die neue E-Klasse All-Terrain/Hochgurgl 2016 The New E-Class All
Die neue E-Klasse All-Terrain/Hochgurgl 2016 The New E-Class All
Die neue E-Klasse All-Terrain/Hochgurgl 2016 The New E-Class All
Die neue E-Klasse All-Terrain/Hochgurgl 2016 The New E-Class All
Die neue E-Klasse All-Terrain/Hochgurgl 2016 The New E-Class All
Die neue E-Klasse All-Terrain/Hochgurgl 2016 The New E-Class All
Die neue E-Klasse All-Terrain/Hochgurgl 2016 The New E-Class All
Die neue E-Klasse All-Terrain/Hochgurgl 2016 The New E-Class All
Die neue E-Klasse All-Terrain/Hochgurgl 2016 The New E-Class All

Selvkjørt er velkjørt

Bilen kommer utelukkende med nitrinns automatkasse. At den ikke blir levert med tradisjonelt manuelt gir, er rett og slett en forutsetning for at alle de ulike sikkerhetssystemene skal fungere.

Og de er det nok av - ifølge Mercedes-Benz har bilen det mest intelligente kjøreassisentsystemet som er å få kjøpt i dag.

Bilen gjør sitt for å eliminere en av de store farene i trafikken - meg og deg. Et utall fiffige assistenter gjør at bilen styrer gass, brems og svinging i inntil 130 km/t.

Skulle du synes det er et ork å skifte fil, gjør bilen det gjerne for deg. Dytter du på blinklyshendelen i to sekunder, sjekker bilens mange kamera om kysten er klar, så svinger den selv over i neste fil. Akkurat denne funksjonen må nordmenn se langt etter dette - lovverket er ennå ikke på plass i Norge.

I stedet kan nordmenn kanskje glede seg over at bilen kan parkere seg selv, uten at du er om bord. Det hele er ekstrautstyr, og styres selvsagt fra en app i smarttelefonen din. Faktisk trenger du ingen nøkkel for å verken åpne eller kjøre bilen, denslags fikser smarttelefonen for deg.

Og skulle bilen skjønne at en kollisjon er uunngåelig, lager den en skarp lyd like før sammenstøtet - denne skal få muskulaturen i øret til å trekke seg sammen, slik at kollisjonen blir mindre skremmende.

Bond-følelsen

Snøen spruter mens piggfrie vinterdekk klorer seg fast i motbakkene, bilen skrenser mildt i de knivskarpe svingene før dekkene tygger tak og skubber oss videre oppover den avstengte fjellveien. Vi får litt James Bond-følelse av hele opplevelsen, men det skal vise seg at vi ikke er førstemann: veien ble brukt som location for den siste Bond-filmen, «Spectre».

VAKKERT: Interiøret er i en klasse for seg selv. Det er vanskelig å si noe annet enn at det er vakkert. Denne fargen er kanskje ikke så praktisk, spesielt om du skal ha barn med sølete sko i baksetet. Foto: Mercedes-Benz Vis mer

Fremkommeligheten oppover de østerrikske fjellveiene er så udramatisk at vi sitter der og lurer på om det er bilen som er fantastisk eller om løypen ikke er spesielt krevende.

Svaret kommer på vei ned igjen. Underlaget er glatt som en bobsleighbane. Vi sklir flere ti-metre både her og der, men selv det føles udramatisk.

All-Terrain oppleves som trygg, stødig og svært, svært komfortabel - nesten uansett underlag. Den er romslig, velkjørende, har høy luksusfølelse og ditto fremkommelighet. Å skulle finne noe negativt er jammen ikke lett.

Men dieselmotoren er fremdeles godt hørbar under belastning. Heller ikke navigasjonen er lytefri: Ut av det blå får vi plutselig beskjed om å ta en meningsløs U-sving, et annet sted glipper navi-systemet på en svær rundkjøring. Det er ikke imponerende for en kostbar bil som ennå ikke er kommet på markedet. Og som vil koste så det svir.

VERSJON E 220 d 4MATIC
Motor:  2.0 R4 Diesel
Girkasse: Aut 9G-TRONIC
Slagvolum:  1950 ccm
Effekt - o/min : 194 hk / 3.800
Dreiemoment - o/min: 400 Nm/1.600-2.800
0-100 km/t: 7,7 sek.
Toppfart: 235 km/t
Forbruk:  0,46-0,42 l/mil *)
CO2-utslipp:  137-139 g/km *)
Tankvolum: 80 liter
L/B/H: 493.3/185,2/150,4 cm
Akselavstand: 293,9 cm
Drevne hjul firehjulsdrift
Dekkdimensjon:  225/55/19
Bagasjerom: 640 liter
Egenvekt: 1920 kg.
Hengervekt:  N/A
Pris fra kr:  700.000 + kr (estimat)

Saftig prislapp

Mens basisprisen på en vanlig E-klasse stasjonsvogn er rundt 600.000 kroner, er All-Terrain antatt å koste såvidt over 700.000 kroner - det samme som en Audi A6 Allroad. Det er mye penger - men du får faktisk mer enn bare høyere bakkeklaring og plastbeskyttere på skjermene. Blant annet er firehjulstrekk, luftfjæring og større hjul standard på villmarkssversjonen, det samme er utstyr tilsvarende Avantegarde-pakken.

I tillegg må du klaske minst 100.000 kroner i bordet hvis du vil spekke bilen med the usual suspects - skinn, glassoltak, de frekkeste multimediesystemene osv. Da snakker vi fort 850.000 kroner.

Samtidig bør ingen tvile på nordmenns vilje til å vrenge lommeboken for høye biler med trekk i hvert hjørne: 54 prosent av kundene som ifjor kjøpte en ny V70, valgte XC70-versjonen. Hos Audi er tallet enda høyere: Ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken var 62 prosent av A6-ene som ble solgt i Norge i 2015, en Allroad.

PEN OG PRAKTISK: E-klasse All-Terrain er endel høyere enn vanlig E-klasse, i tillegg kan den heises ytterligere. Men den tar seg likevel meget godt ut samtidig som den kommer frem de fleste steder. Både pen og praktisk. Foto: Mercedes-Benz   Vis mer

Selv om de fleste kundene neppe vil å ta bilen med på høyere fjelltopper enn fortauskanten utenfor polet på Frogner.

LES OGSÅ:
Her er Mercedes-Benz E-klasse T
Den kraftigste E-klassen noen gang