<b>JUBILANT:</b> RAV4 har kommet i fire generasjoner og uttallige farger. Illustrasjon: TOYOTA
JUBILANT: RAV4 har kommet i fire generasjoner og uttallige farger. Illustrasjon: TOYOTAVis mer

Norges mest populære bilfarger

Nesten én av tre norske nybilkjøpere velger sort bil. Norske bilfargepreferanser avviker sterkt fra resten av verden.

Svart skal det være. Det mente i hvert fall hele 30,4 prosent av de norske nybilkjøperne i 2008. Det går frem av statistikk fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) (se tabell nederst i artikkelen). Det betyr at nordmenn er langt gladere i denne fargen enn resten av verdens bilkjøpere. På grunnlag av statistikk fra DuPont (les mer i denne artikkelen) har vi regnet oss frem til at "kun" 19,8 prosent av verdens nybiler i 2008 var lakkert i svart.

Også når vi sammenligner oss med våre europeiske naboland viser det seg at nordmenn har en egen forkjærlighet for denne mørkeste av alle farger. I Europa for øvrig utgjorde svart 26 prosent av nybilsalget i fjor.

Kommunefargen

Var du blant dem som trodde at sølv er Norges mest populære bilfarge? Vel, da tok du dobbelt feil. Sølv dukker nemlig først opp på tredjeplass. På andreplass finner vi i stedet fargen grå, som prydet hele 25,8 prosent av nybilene som ble solgt i fjor. Det betyr blant annet at mer enn én av fire nybilkjøpere valgte denne fargen, som i mange sammenhenger anses å være den minst spennende av alle farger.

Hva med deg?

Hvilken bilfarge er din favoritt? (Avsluttet)
Svart(24%) 1121
Sølv(14%) 651
Hvit(13%) 597
Blå(13%) 581
Grå(11%) 491
Rød(10%) 456
Beige(3%) 142
Grønn(3%) 141
Gull(2%) 83
Brun(2%) 73
Rosa(2%) 69
Oransje(1%) 58
Gul(1%) 51
Fiolett(1%) 42
Turkis(1%) 37
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Det betyr også at mer enn 56 prosent valgte fargene sort eller grå, noe som sannsynligvis er unikt i verdenssammenheng. I Europa som helhet erobret gråfargen "kun" 18 prosent av nybilsalget i fjor. Og på verdensbasis er fargen nede i 10 prosent.

Edelmetall

Men på bronseplassen finner vi altså sølv. Nesten 17 prosent valgte denne fargen i fjor. På verdensbasis derimot, var det hele 28 prosent, mer enn én av fire, som valgte sølv. Også europerne for øvrig har større sans for sølv enn nordmenn - i Europa som helhet oppnådde fargen 20 prosent.

Himmelblå

Hvilken farge finner vi så på fjerdeplass? Hvit? Rød? Grønn? Nei, på en solid fjerdeplass finner vi blåfargen, med over 10 prosent oppslutning. Det betyr at vi er mer glade i blå enn verdens befolkning (8,8), men at vi er noe mer lunkne til denne fargen enn andre europeere (13,0).

Rød

På femteplass finner vi rødfargen, med 5,5 prosent. Det betyr at blått er nesten dobbelt så populært som rødt her i landet. I Europa oppnådde rødfargen rundt 7 prosent, på verdensbasis rundt 8.

Beige og hvit

Men da er det vel omsider tid for hvitfargen? Neida, på sjetteplass finner vi beige med 2,9 prosent. Først på syvendeplass finner vi hvitfargen (2,7 prosent), som oppnådde 10 prosent i Europa og nesten 17 prosent på verdensbasis. Mens vi altså er langt gladere i sort og grå enn de fleste andre, har nordmenn svært lite sans for denne uskyldsrene fargen. Vi ser ikke bort i fra at moderate sommertemperaturer og et vinterhalvår med møkkete veier utgjør en stor del av forklaringen.

Grønn og de andre

«Først på syvendeplass finner vi hvitfargen (2,7 prosent), som oppnådde 10 prosent i Europa og nesten 17 prosent på verdensbasis. Mens vi altså er langt gladere i sort og grå enn de fleste andre, har nordmenn svært lite sans for denne uskyldsrene fargen.»


Først på niendeplass, etter "andre farger" (2,4) finner vi grønnfargen, med 1,2 prosent oppslutning. Oransje og gul ble hver valgt av rundt 0,4 prosent, noe som utgjør snaue 500 biler.

Svart-hvitt

Vi har også innhentet tallene for første halvår 2009. Disse viser en relativt stabil utvikling, med et par interessante unntak. Mens svart går tilbake 1,0 prosentpoeng fra 30,4 til 29,4, hopper hvit frem 1,1 prosentpoeng fra 2,7 til 3,8. Det innebærer at hvit passerer beige og rykker opp fra en syvendeplass på 2008-statistikken til en sjetteplass så langt i 2009. Svart har imidlertid en så bunnsolid posisjon at førsteplassen overhodet ikke er truet.

Merkevariasjoner

Men hvilke bilkjøpere er det egentlig som velger hvilke farger? Vi har sett på tallmaterialet, som avslører interessante forskjeller du ulike bilmerkene i mellom. For eksempel velger halvparten av Land Rover-kjøperne svart, mens kun åtte prosent av Fiat-kundene gjør det samme. Vi kommer i nærmest fremtid tilbake med flere bilfarge-artikler.

Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV), DuPont

Norges mest populære bilfarger 2008-2009
 Farge20082009*Endring i
prosentpoeng
     
1Svart30,429,3-1,0
2Grå25,825,90,1
3Sølv16,516,3-0,3
4Blå10,410,50,1
5Rød5,55,60,1
6Hvit2,73,81,1
7Beige2,92,90,0
8Ikke oppgitt2,41,9-0,5
9Grønn1,21,0-0,2
10Gul0,40,40,0
11Fiolett0,10,40,3
12Oransje0,40,3-0,1
13Gull0,10,10,0
     
 Antall biler110.61741.747 
* Første halvår 2009
Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV)


Les også:

  • Disse bilfargene selger best - internasjonalt
  • DinSide Motors juveler