Volkswagen up! er en spennende nyhet i den minste og billigste bilklassen
Volkswagen up! er en spennende nyhet i den minste og billigste bilklassenVis mer

Norges billigste nybiler

Trenger nybil å koste flere hundre tusen? Vi har tatt en titt på hva du kan få i den aller laveste prisklassen.

De billigste nybilene starter i Norge på om lag 120.000 kroner. Da får du biler i den minste klassen, med den minste motoren og det enkleste utstyrsnivået. Vi har sett nærmere på hvilke modeller det dreier seg om og har satt et tak på 130.000 kroner i innstegspris, uten frakt- og leveringskostnader som kommer i tillegg.

De aller billigste bilene har ikke bare en fordel i lav innkjøpspris. Også driftsutgiftene på disse kan forventes å være jevnt over lave. I tillegg er de blant de snillere fra et miljøperspektiv og byr på gode egenskaper for de som kjører mye i byen.

Bybiler

Det er nok nettopp for urbane kunder og de som kjører lite at dette kan være gode alternativer. Også i denne klassen har det skjedd klare forbedringer de senere årene, og selv om dette fortsatt er enkle biler med klare begrensninger i komfort, kvalitetsfølelse og kjøreopplevelse, vil de kunne gjøre nytten for mange.

En ulempe er at sikkerhetsnivået ofte er dårligere enn i større biler. I tillegg er det stort sett lite utstyr som er tilgjengelig på disse bilene, så det kan være lurt å gå nøye gjennom listen for å se hva du trenger. Stort sett finnes det er litt mer velutstyrt utgave til noen tusenlapper ekstra.

Citroën C1

Med en startpris på 118.000 kroner, riktignok som kampanjepris, er C1 faktisk den aller billigste i utvalget. C1 er en del av en trillingflokk hvor også Peugeot 107 og Toyota Aygo hører til. C1 ble i likhet med de to andre bilene nylig oppdatert.

Det finnes én motor i disse bilene og det er en bensinmotor på 1,0 liter med 68 hester og 93 newtonmeter. Forbruket i C1 ligger på 0,43 liter og CO2-utslippet er 99 gram. C1 fikk for øvrig 4 stjerner i Euro NCAPs test i 2005, men den oppdaterte utgaven er ikke testet.

Volkswagen up!
Hyundai i10
Kia Picanto
Peugeot 107 Foto: Peugeot
Smart Fortwo har fått en liten ansiktsløftning i vår
Toyota Aygo
Citroën C1
Skoda Citigo kommer senere i år


Kia Picanto

Picanto kom i ny utgave for om lag et år siden, og vi var absolutt fornøyd med inntrykket den gav under vår prøvekjøring. Billigste modell koster fra 122.000 kroner og da har den en 1,0-liter med 69 hester og 95 newtonmeter under panseret. En litt større motor med 85 hester finnes også. Forbruket er 0,41 liter og CO2-utslippet 95 gram.

Også Picanto har fått 4 av 5 mulige stjerner hos Euro NCAP, og det er ikke bra for en helt ny bil. Den er imidlertid testet etter det nye testregimet som gjør at det trekkes for at ESP ikke er standard i alle land – noe det er i Norge.

Peugeot 107

Peugeot 107 er som nevnt stort sett samme bil som Citroën C1 og Toyota Aygo. Startprisen er litt høyere for 107, ettersom den begynner på 129.000 kroner. Designen er også litt annerledes. Ellers er forskjellene så små at valget mellom disse i stor grad blir et spørsmål om hvilket merke man liker best.

Smart Fortwo

Smart Fortwo har fått en liten ansiktsløftning i vår Vis mer


Den lille toseteren selges fortsatt og begynner på 120.000 kroner. Dette er en annerledes bil med vesentlig dårligere praktiske egenskaper enn de andre nevnt her, ettersom den ikke har bakseter. Fordelen er at den er utrolig manøvrerbar og hendig i byen med sin korte lengde. I tillegg vekker den litt mer oppsikt, om man skulle like det.

Basisversjonen har en 1,0-liters motor med 61 hester og 89 newtonmeter. En slags kabrioletversjon av Fortwo finnes for øvrig også, men den er dyrere.

Toyota Aygo

Den siste av trillingbilene omtalt ovenfor er Toyota Aygo. Den koster fra 122.000 kroner og nyter godt av Toyotas sterke merkenavn. Ellers er det få og små forskjeller fra C1 og 107. Blant annet er designen en smule annerledes.

Her finner du vår test fra 2009, altså før oppdateringen som nylig blant lansert.

Volkswagen up!

En spennende nyhet i denne klassen er up! Den kommer til landet i disse dager og starter på 123.000 kroner. Vi prøvekjørte bilen allerede i fjor høst og ble positivt innstilt til den som en bybil. Dette kan være en bil som hever salget i denne klassen merkbart. Faktisk opplyste importøren nylig at 300 personer hadde bestilt up! bare kort tid etter at den var ute hos forhandlerne. Forhåndssalget har vært i gang siden mars.

Basismotoren er også her en 1,0-liter, og den gir 60 hester. En litt sterkere versjon av denne finnes også, om du er villig til å betale for det. Ellers er det flere utstyrsfinesser som er tilgjengelig i up! som var uaktuelt i denne klassen for kort tid siden. Up! fikk forøvrig 5 av 5 stjerner i Euro NCAPs kollisjonstest i 2011.

Skoda Citigo kommer senere i år Vis mer


Up! har også en søsterbil i Skoda Citigo som skal lanseres om ikke mange månedene i Norge. Den har vi også kjørt, men noen priser er ikke offentliggjort.

Dyrere alternativer

Hyundai i10 koster rett over 130.000, nærmere bestemt 131.000 kroner, og fortjener også å nevnes. Dette er en bil som da den var ny imponerte oss med sin bakseteplass.

Videre oppover prisstigen finner man Ford Ka (141.000 kroner), Suzuki Alto (142.000 kroner) og Opel Agila (147.000), men da er prisen opp til de rimeligste bilene i den vanlige småbilklassen faretruende kort. Og fortsatt er det slik at bilene i den klassen oppleves som merkbart bedre biler på de aller fleste områder, i alle fall for deg som kjører relativt mye og bruker bilen på lengre turer.