Norges billigste firehjulstrekkere

Biler med firehjulsdrift er ofte dyre. Men det finnes unntak. Vi gir deg oversikten over de mest folkelige firehjulstrekkerne.

Som du vil se av listen under, finnes det i dag 11 firehjulsdrevne bilmodeller med startpris under 300.000 kroner i det norske markedet. Den aller rimeligste av disse er lille Daihatsu Sirion, som starter på bare 185.000 kroner. Riktignok skal det understrekes at denne prisen, i likhet med de andre prisene vi oppgir i denne artikkelen, er en veiledende importørpris hentet fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV). Det betyr at prisen ikke inkluderer frakt- og leveringsomkostninger, vinterhjul eller metallic lakk. Likevel, 185.000 kroner for en japansk bil (Daihatsu eies av Toyota) med firehjulsdrift og en 87-hesters motor er en oppsiktsvekkende lav pris i bilavgiftslandet Norge.

På en prismessig andreplass finner vi Fiat Panda 4WD Climbing, som koster 190.000 kroner. Pandaen er imidlertid både mindre og langt svakere motorisert enn Sirion.

Diesel

Alle de andre bilene på listen koster over 200.000 kroner. Den kanskje mest interessante av disse er Skoda Octavia 4x4, som koster 294.000 kroner. Med sine 457 lengdecentimeter er Octavia den største bilen på vår liste. Den er også en av bare tre biler som kan skilte med dieselmotor i denne prisklassen. De to andre er Subaru Impreza og Suzuki SX4, som begge koster 300.000 kroner med diesel under panseret og dermed er dyrere enn Octavia. Legg imidlertid merke til at Impreza kan skilte med hele 150 dieselhester.

Automatgir

Daihatsu Sirion: Fra 185.000 kr Vis mer


Du som velger å handle i denne prisklassen må si farvel til kombinasjonen 4x4xdieselxautomatgir. Har du yst på automat, må du holde deg til bensinmotorisering. Da har du til gjengjeld fire alternativer, deriblant Daihatsu Sirion som tilbyr firehjulsdrift og automatgir for bare 200.000 kroner. Også Suzuki Jimny (230.000 kr), Subaru Impreza (268.000 kr) og Suzuki Liana (270.000 kr) leveres med 4x4 og automat for under 300.000 kroner.

Suzuki dominerer

Skoda Octavia: Fra 294.000 med dieselmotor Vis mer


Den som tar seg en nærmere titt på listen vil legge merke til at hele seks av de 11 modellene kommer fra Suzuki. Tre av disse modellene - Jimny, Swift og Ignis - har startpris på lave 210.000 kroner. Vi kan ikke anbefale Jimny, men både Ignis og ikke minst Swift, sjarmerte oss da vi testet bilene.

Vær for øvrig klar over at Fiat Sedici og Suzuki SX4 i praksis er samme bil.

Urban Cruiser og Yeti

Suzuki Swift: Fra 210.000 kr Vis mer


Du som vurderer en firehjulstrekker i denne prisklassen bør imidlertid være oppmerksom på at bilene listen i løpet av året vil få knallhard konkurranse fra to spennende nykommere. Til sommeren kommer Toyota Urban Cruiser, som i firehjulsdrevet versjon vil starte på 263.000 kroner. Litt senere, i høst, kommer Skoda Yeti, som ifølge importøren vil få innstegspris under 300.000 kroner med drift på alle fire.

Daihatsu Terios

Vi nevner også Daihatsu Terios, som for tiden ikke markedsføres aktivt av Daihatsu-importøren. Det er imidlertid fullt mulig at denne "mini-RAV4en" vil komme i salg igjen i løpet av året. Startprisen har tidligere ligger på 265.000 kroner med 1,5-liters motor, 280.000 kroner med automatgir.

Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV)

Les også:
Norges billigste kabrioleter

Norges billigste firehjulstrekkere
ModellStartprisDrivstoffAutomatMotorEffektLengde x
bredde
Daihatsu Sirion185.000Bensin200.0001,387363 x 167
       
Fiat Panda 4WD Climbing190.000Bensin 1,260353 x 158
       
Fiat Sedici265.000Bensin 1,6107411 x 177
       
Skoda Octavia 4x4294.000Diesel 1,9105457 x 177
       
Subaru Impreza260.000Bensin268.0001,5107442 x 174
 300.000Diesel 2,0150 
       
Suzuki Jimny210.000Bensin230.0001,382365 x 160
       
Suzuki SX4270.000Bensin 1,6107414 x 176
 300.000Diesel 1,9120 
       
Suzuki Grand Vitara 3d300.000Bensin 1,6106404 x 181
       
Suzuki Swift210.000Bensin 1,391370 x 169
       
Suzuki Ignis210.000Bensin 1,394377 x 163
       
Suzuki Liana260.000Bensin270.0001,6107423 x 169
Alle priser avrundet til nærmeste tusen
Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV)