Toyota Urban Cruiser (f.v), Skoda Yeti og Suzuki Grand Vitara 3D har alle innstegspriser under 300.000 kroner. Foto: Per Ervland
Toyota Urban Cruiser (f.v), Skoda Yeti og Suzuki Grand Vitara 3D har alle innstegspriser under 300.000 kroner. Foto: Per ErvlandVis mer

Norges billigste firehjulstrekkere

Lyst på firehjulsdrift? Men begrenset budsjett? Fortvil ikke, det finnes faktisk en rekke folkelig prisede firehjulstrekkere i det norske markedet.

Ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) er Daihatsu Sirion for tiden Norges absolutt rimeligste firehjulsdrevne bil. Den 363 centimeter lange Sirion 1.3 SX 4WD kan skilte med en innstegspris på beskjedne 185.000 kroner. Det betyr at den rimeligste Sirion-utgaven ikke koster spesielt mye mer enn en ordinær, forhjulsdrevet småbil.

Sirion mangler imidlertid den essensielle teknologien antiskrens (ESP). Dette gjelder også flere av de andre bilene på vår liste, noe vi skal komme tilbake til.

Under 300.000 kroner

Sirion er langt i fra den eneste rimelige personbilen med drift på alle hjul. Vi har sortert ut samtlige firehjulstrekkere med innstegspris under 300.000 kroner og endte opp med hele 12 modeller og 20 modellvarianter fra seks bilprodusenter.

Mange av bilene er selvsagt relativt små biler med bensinmotor og femtrinns manuell girkasse. Men langt fra alle. Vi fant fire alternativer med dieselmotor, like mange med sekstrinns manuell girkasse og seks biler med automatgirkasse.

Billigst med automat

Daihatsu Sirion: Fra 182.000 kroner Foto: Daihatsu Vis mer

Hva med deg?

Hvilken modell er mest interessant? (Avsluttet)
Skoda Yeti(27%) 861
Toyota Urban Cruiser(22%) 693
Ingen av dem(14%) 449
Suzuki Grand Vitara(10%) 307
Subaru Impreza(9%) 298
Suzuki SX4(4%) 130
Daihatsu Terios(3%) 111
Suzuki Swift(2%) 75
Suzuki Jimny(2%) 66
Daihatsu Sirion(2%) 66
Suzuki Liana(1%) 47
Fiat Sedici(1%) 45
Suzuki Ignis(1%) 37
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.
Toyota Urban Cruiser: Kan friste med svært gjerrig dieselmotor. Pris fra 263.000 kroner. Vis mer


Daihatsu er blant merkene som kan tilby automatkasse. Og også her klarer det Toyota-eide merket å tilby den rimeligste modellen. Daihatsu Sirion 1.3 S med firehjulsdrift og firetrinns automatgirkasse starter faktisk på 200.000 kroner.

Den nest rimeligste bilen med automatgir er Suzuki Jimny 1.3 4x4 SE, som starter på 230.000 kroner. Det er imidlertid viktig å merke seg at Jimny kun har tre dører og fire sitteplasser og at antiskrens ikke er tilgjengelig. Jimny har også den svakeste motoren blant bilene på vår liste (82 hk, 110 Nm).

Hele seks Suzuki-modeller

Når vi først er inne på Suzuki, må vi nevne at hele seks av de 12 modellene på listen faktisk har Suzuki-emblemer: Grand Vitara, Ignis, Jimny, Liana, Swift og SX4. Det er også interessant å merke seg at hele ti av de 12 modellene på listen har sitt opphav i Japan.

Kun Skoda Yeti har et rent europeisk opphav. Fiat Sedici selges riktignok av en europeisk fabrikk, men er i praksis en kosmopolitt, i den forstand at den er en tvilling av Suzuki SX4.

Toyota rimeligst med diesel

Listen omfatter som nevnt også fire modeller med dieselmotor. Den rimeligste av disse er nykommer Toyota Urban Cruiser, som i henhold til våre beregninger er verdens mest klimavennlige firehjulstrekker. Urban Cruiser 1.4 D-4D AWD kan nemlig skilte med et forbruk på 0,49 liter per mil og utslipp av beskjedne 130 gram CO2 per kilometer. Startpris: 263.000 kroner.

De tre andre diesel-alternativene starter alle på nøyaktig 300.000 kroner. Den mest spennende blant dem er i våre øyne Skoda Yeti 2.0 TDI 4x4, som kan skilte med sekstrinns girkasse og hele 1.800 kilo tilhengervekt.

Stor og kraftig Impreza

Også Subaru Impreza leveres med dieselmotor og kan skilte med den overlegent kraftigste motoren på vår liste. Bokserdieselen produserer nemlig 150 hestekrefter og hele 350 newtonmeter. Med sine 442 centimeter er Imprezaen også den lengste bilen i vår oversikt. Legg forøvrig merke til at Impreza med dieselmotor leveres med antiskrens, mens bensinutgaven - uansett girkasse - ikke har ESP (Oppdatert: Impreza 1.5 R får i disse dager ESP i det norske markedet).

Mange mangler ESP

Skoda Yeti har mottatt svært gode kritikker på våre sider. Startpris på 300.000 kroner med moderne dieselmotor og sekstrinns girkasse. Vis mer


Samme fenomen gjelder mini-SUVen Daihatsu Terios. Med 1,5-liters motor og automatgirkasse ivaretas sikkerheten av antiskrens. Mens med 1,3-liters motor og manuell girkasse vil ikke føreren få hjelp av noen elektronisk skytsengel den dagen en virkelig farlig situasjon dukker opp.

Det mest håpløse merket når det kommer til antiskrens er imidlertid Suzuki. Hele syv av de ti modellvariantene i vår liste som mangler ESP har Suzuki-S i grillen.

Suzuki Jimny og Grand Vitara er også de eneste modellene som mangler bakdører og som kun har to sitteplasser i baksetet.

Tregest og raskest

Daihatsu Terios: 4x4, automat og ESP for 290.000 kroner. Modellen med automat mangler dessverre ESP. Terios har forøvrig grunnet sterk yen-kurs vært ute av det norske markedet en periode, men er tilbake i midten av desember. Vis mer


Den mest klimafiendtlige bilen på listen er forøvrig Suzuki Liana med automatgir (195 gram CO2), mens den tregeste er Suzuki Jimny med automat (17,2 sekunder til 100). Suzuki Ignis og Toyota Urban Cruiser har lavest tillatt tilhengervekt (800 kg), mens Subaru Impreza med dieselmotor er raskest til hundre med imponerende 8,6 sekunder. Yeti kan som nevnt skilte med den høyeste tillatte tilhengervekten (1.800 kg), men vi tar med at både Subaru Impreza diesel og Suzuki Grand Vitara kan skilte med voksne 1.600 kilo.

Hvilken av modellene i vår liste er etter ditt syn den mest spennende? Si din mening i vår avstemming.

OPPDATERT: Om tre ukers tid vil Skoda Octavia 1.6 TDI 4x4 stasjonsvogn bli introdusert i det norske markedet. Grunnutgaven vil koste 286.000 kroner og kan skilte med 457 lengdecentimeter, ESP, sekstrinns girkasse og en moderne dieselmotor som produserer 105 hestekrefter. Forbruket blir 0,54 liter, noe som gir utslipp av 141 gram CO2 per kilometer. Denne bilen blir den utvilsomt største og åpenbart en av de aller mest interessante firehjulstrekkerne i prisklassen under 300.000 kroner.

Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV)

Norges billigste personbiler med firehjulsdrift
ModellInnstegsprisLengdeD/SESPGirDieselHkForbrukCO2
Daihatsu Sirion 1.3 SX 4WD185.0003635/5Nei5M 870,63148
          
Daihatsu Sirion 1.3 SX 4WD aut200.0003635/5Nei4A 870,68159
Suzuki Jimny 1.3 4x4 SE210.0003653/4Nei5M 820,73171
Suzuki Swift 1.3 GLX 4x4210.0003705/5Nei5M 910,63147
Suzuki Ignis 1.3 Sport SUV210.0003775/5Nei5M 940,69166
Suzuki Jimny 1.3 4x4 SE aut230.0003653/4Nei4A 820,78181
Daihatsu Terios 1.3 DX 4WD250.0004065/5Nei5M 860,74173
          
Subaru Impreza 1.5 R259.0004425/5Nei5M 1070,75176
Suzuki Liana 1.6 Sport 4x4260.0004235/5Nei5M 1070,74179
Toyota Urban Cruiser 1.4 D-4D263.0003935/5Ja6MJa900,49130
Subaru Impreza 1.5 R aut268.0004425/5Nei4A 1070,75177
Fiat Sedici 1.6 16V Emotion270.0004115/5Ja5M 1070,71173
Suzuki Liana 1.6 Sport 4x4 aut270.0004235/5Nei4A 1070,82195
Suzuki SX4 1.6 GLX 4x4270.0004145/5Ja5M 1070,71173
Suzuki SX4 1.6 GLX 4x4 aut280.0004145/5Ja4A 1120,76164
Daihatsu Terios 1.5 SX 4WD aut290.0004065/5Ja4A 1050,77181
Skoda Yeti 2.0 TDI 4x4 Active300.0004225/5Ja6MJa1100,61159
Subaru Impreza 2.0 D Comfort300.0004425/5Ja6MJa1500,57152
Suzuki Grand Vitara 1.6 SE300.0004043/4Nei5M 1060,87205
Suzuki SX4 1.9 DDiS GLX 4x4300.0004145/5Ja6MJa1200,66174
Prisene er hentet fra OFV, er avrundet til nærmeste tusen og inkluderer ikke frakt- og leveringsomkostninger.
D/S=Antall dører/antall sitteplasser, 5M=Femtrinns manuell girkasse, 4A=Firetrinns automatgirkasse, Di=Diesel, Forbruk=liter per mil, CO2=gram per kilometer
Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV)


Les også:

  • DinSide Motors juveler