Nissan Pixo kan friste med innstegspris på drøye 117.000 kroner - og er dermed Norges rimeligste bil.
Nissan Pixo kan friste med innstegspris på drøye 117.000 kroner - og er dermed Norges rimeligste bil.Vis mer

Norges billigste bil

Nissan Pixo har en innstegspris på bare 117.400 kroner og er dermed den rimeligste bilen du kan få kjøpt her i landet.

Egentlig ble minibilen Nissan Pixo lansert i Norge allerede den 10. august i år. Men Nissan-importøren hadde kun fått tak i 30 biler og disse ble raskt solgt ut. Derfor vil Pixo bli "relansert" i januar, da importøren regner med å igjen ha biler for salg.

Det som gjør Pixo så interessant, er altså at den altså er oppsiktsvekkende billig. Med en innstegspris pålydende 117.400 kroner, er den 1.500 kroner rimeligere enn innstegsvarianten av Toyota Aygo (118.900 kr). Ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) var Aygo Norges billigste bil inntil Pixo kom på banen i august.

For ordens skyld kan det nevnes at personbilen Pixo også er betydelig rimeligere enn Norges billigste varebil. Ifølge OFV er det Opel Combo 1.4 som innehar denne tittelen. Combo 1.4 koster 138.100 kroner.

Ikke så billig i praksis

Nissan Pixo Vis mer
Tabellen viser Norges billigste biler per 22. oktober 2009. De oppgitte prisene er listepriser eksklusive frakt og leveringsomkostninger. Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV). Vis mer
Tvillingen Suzuki Alto kommer sannsynligvis ved påsketider neste år. Den vil imidlertid ikke få en like lav innstegspris som Nissan Pixo. Vis mer


Som så ofte tidligere, skal vi også denne gangen understreke at listepris ikke er det samme som virkelig pris. Når frakt- og leveringsomkostninger er betalt - og metallic lakk og vinterhjul er på plass - snakker vi ikke lenger om 117.400 kroner, men heller rundt 140.000 kroner. Disse sure ekstrautgiftene er imidlertid ikke unike for Pixo, men klynger seg fast som nissen på lasset uansett hvilken nybil du skulle velge å kjøpe.

Minibil

Vi har de siste par årene valgt å sette et skille mellom minibil- og småbilklassene ved 360 centimeter. Pixo er 356,5 centimeter lang og 160,0 centimeter bred og havner dermed i minibilklassen sammen med konkurrentene Citroën C1/Peugeot 107/Toyota Aygo (trillinger), Fiat 500 og Panda, Hyundai i10, Kia Picanto og verdens minste fireseter, Toyota iQ. I likhet med flere av konkurrentene er også Pixo en fireseter. Alle Pixo-utgavene kan imidlertid - i motsetning til enkelte konkurrenter - skilte med fem dører.

Gjerrig

Under panseret finner vi en bensinmotor med 1,0 liter slagvolum. Den tresylindrede motoren produserer 68 hestekrefter og 90 Nm og skal klare seg med 0,44 liter drivstoff per mil, noe som gir lave 103 gram CO2-utslipp per kilometer. 0 til 100 gjøres unna på 14,0 sekunder.

Ribbet Visia

Før du setter kursen rett mot nærmeste Nissan-forhandler for å bestille en Pixo, skal du imidlertid være klar over at den superbillige innstegsmodellen - Pixo 1.0 Visia - er en svært ribbet bil. Riktignok har den fire kollisjonsputer og stereoanlegg, men den mangler både manuelt klimaanlegg, fjernbetjent sentrallås, elektriske vindusheiser og delt bakseterygg.

139.400 kr med ESP

For å få sistnevnte utstyr må man opp på Pixo 1.0 Acenta, som koster 132.400 kroner - 15.000 kroner mer enn Visia. Men også Acenta mangler dessverre en helt essensiell teknologi; antiskrens (ESP).

For å få antiskrens må man kjøpe en såkalt Safety Pack, som forøvrig også inneholder hodekollisjonsputer. Denne pakken koster 7.000 kroner, noe som betyr at Pixo 1.0 Acenta Safety Pack koster 139.400 kroner.

Nissan Pixo
Nissan Pixo kan friste med innstegspris på drøye 117.000 kroner - og er dermed Norges rimeligste bil.

Bilder av Nissan Pixo. Artikkelen fortsetter under fotoalbumet.


Automatgir

Om ønskelig kan Acenta-utgavene leveres med firetrinns automatkasse. Automatgirtillegget utgjør imidlertid 19.000 kroner, noe som betyr at prisen blir 158.400 kroner med Safety Pack. Automatgir resulterer også i høyere forbruk (0,52 l/mil), høyere utslipp (122 gram) og svakere akselerasjon (17,0 sekunder).

Vi understreker at Pixo, i motsetning til Fiat 500 og Toyota iQ, kan skilte med fem dører. Legg imidlertid merke til at bilen har vippevinduer i bakdørene, noe som er svært uvanlig. Som kuriosa kan vi også nevne at bilen - som har en egenvekt på drøye 850 kilo - ikke har lov å trekke tilhengere som veier mer enn 200 kilo og at maksimalt tillatt taklast er 35 kilo.

Ingen prisheving neste år

Nissan-importøren regner altså med at flere Pixo er på plass her i landet i januar. I januar vil imidlertid 2010-bilavgiftene allerede ha trådt i kraft. Men dette er ikke noe problem for Pixo, som takket være sine beskjedne CO2-utslipp og lave effekt vil tjene på avgiftsendringene. Pixo vil faktisk i 2010 utløse nesten 5.000 færre avgiftskroner enn den gjør i dag.

Den norske Nissan-importøren vil ikke love at avgiftsreduksjonen vil komme kundene til gode, men kan opplyse at det i hvert fall ikke foreligger planer om å øke prisene i forhold til dem som gjelder i skrivende stund.

Tvillingen Suzuki Alto kommer sannsynligvis ved påsketider neste år. Den vil imidlertid ikke få en like lav innstegspris som Nissan Pixo.

Bilder av Suzuki Alto. Artikkelen fortsetter under fotoalbumet.


Tvilling: Suzuki Alto

Når vi skriver om Nissan Pixo, må vi nevne at Pixo har en tvilling som heter Suzuki Alto. Begge bilene bygges ved Maruti Suzukis fabrikk i India. Alto er allerede i salg i flere europeiske land, deriblant i Sverige, Danmark og Tyskland. Nå har også den norske Suzuki-importøren bestemt seg for å hente inn Alto og kan fortelle at bilen sannsynligvis kommer i salg rundt påsketider 2010.

Suzuki har imidlertid ingen ambisjoner om å konkurrere med Nissan om tittelen "Norges billigste bil". Suzuki vil sannsynligvis utelukkende satse på én utstyrsvariant, og denne vil sannsynligvis få både antiskrens (ESP) og seks kollisjonsputer. Basert på Pixo-prisene vil det derfor være naturlig å anta at Suzuki Alto vil koste rundt 140.000 kroner.

Nissan Pixo "relanseres" altså i januar 2010. Suzuki Alto kommer mest sannsynlig ved påsketider 2010.

Les også:

  • DinSide Motors juveler