Norges beste kabriolet-kjøp?

I slutten av mars lander andre generasjon Mini Cabrio i Norge. Vurderer du kabriolet, må du ikke overse denne bilen.

VILLACH, ØSTERRIKE (DinSide Motor): Vi har tidligere skrytt mye av første generasjon Mini Cabrio her på DinSide Motor. Blant annet kåret vi bilen til overlegen vinner da vi i våren 2005 lot Mini Cabrio møte Opel Tigra og Peugeot 206 CC.

Frihetsfølelse

Det som først og fremst kjennetegnet forrige generasjon, var den fremskutte frontruten. Denne skapte uvanlig stor avstand mellom tverrliggeren og førerens hode. Nettopp denne avstanden er svært viktig i kabrioletsammenheng, fordi den sørger for at fører og forsetepassasjer kan beskue alt fra flotte bygninger til vakre fjelltopper over tverrliggeren. I veldig mange andre moderne kabrioleter, spesielt kabrioleter med ståltakløsninger, er denne avstanden så liten at kabrioletopplevelsen kraftig svekkes.

Kjøreglede

Vis mer
«Kabriolet-opplevelsen er blant de absolutt beste på markedet og de inspirerende kjøreegenskapene sørger for at bilen går utenpå de fleste aktuelle konkurrenter når det kommer til kjøreglede.»
Vis mer


Et annet kjennetegn ved Mini Cabrio I, var den høye graden av kjøreglede. Den underholdende kjøreopplevelsen hadde blant annet sin bakgrunn i de uvanlig korte overhengene, en fast og direkte styring og et avansert hjuloppheng utviklet av BMW.

Gode egenskaper ivaretatt

Vi har nå prøvekjørt andre generasjon Mini Cabrio. Ikke på den spanske rivieraen, men på snø- og isdekte østerrikske veier. Og kan fortelle at Mini Cabrio II har de samme positive kjennetegnene som sin forgjenger. Kabriolet-opplevelsen er blant de absolutt beste på markedet og de inspirerende kjøreegenskapene sørger for at bilen går utenpå de fleste aktuelle konkurrenter når det kommer til kjøreglede.

Enda bedre takløsning

Samtidig er den nye Minien forbedret på flere områder. Blant annet tar det nå bare 15 sekunder å felle taket ned - forgjengeren var 3 sekunder tregere. Og mens første generasjon måtte stå stille når taket skulle betjenes, kan taket nå felles opp eller ned under marsj, så lenge føreren holder hastigheten under 30 km/t.

Det betyr at eieren ikke nødvendigvis må kjøre ut til siden når vedkommende overraskes av regn. Småharry Mini-eiere kan selvsagt også benytte muligheten til å briefe med det elektriske taket når de glir gjennom diverse byers hovedgater.

Lun

Vis mer


Samtidig som Mini byr på en flott kabrioletopplevelse, er kupeen overraskende godt beskyttet mot vær og vind, i hvert fall når vinduene er sveivet opp og vindavviseren (ekstrautstyr) er på plass. BMW hevder derfor, med rette, at man ikke er avhengig av sommertemperaturer for å kjøre bilen med nedfelt tak.

BMW benytter også anledningen til å introdusere noe helt nytt for kabriolet-fantaster; en Always Open Timer. Denne befinner seg inne i et eget instrument til venstre for turtelleren, og teller antall timer taket har vært nedfelt.

Stillere

Uten å ha vitenskapelige bevis, tør vi også påstå at Mini Cabrio II er bedre støyisolert enn forgjengeren. Riktignok trenger fortsatt noe dekkstøy inn i kupeen, men vi mener å huske at den forrige Mini-cockpiten var langt mer preget av både hjul- og motorstøy.

Moderate, utvendige endringer

Vis mer


Hvis du ikke er spesielt opptatt av Mini, er det lite trolig at du vil klare å se forskjell på generasjon én og to. De utvendig designmessige endringene er nemlig svært moderate. I tillegg kjennetegnes begge generasjoner av designmessige særegenheter knyttet til de ulike motoriseringene, noe som gjør det enda mer komplisert å få oversikt over de ulike Mini-variantene.

Kjennere vil imidlertid legge merke til at parkerings-/blinklysene som befant seg mellom front- og tåkelyktene nå har forsvunnet. I stedet er blinklysene flyttet opp i frontlyktene. Samtidig har tåkelyktene, som er ekstrautstyr, blitt større. Parkeringslys har nå fått plass i øvre del av tåkelyktene, en original og nyskapende løsning.

Sideblinklysene har også fått en mer dominerende, forkrommet innramming og baklyktene har blitt noe bredere. Kjennere vil også legge merke til at baklukehengslene, som var utvendige på forrige generasjon, nå befinner seg på innsiden av lokket.

Nye veltebøyler

Vis mer


Når bilen har nedfelt tak, vil kjennere også legge merke til at veltebøylene har blitt langt mer tilbaktrukne. Mens forgjengeren hadde statiske varianter som sto høyt hevet over de bakre hodestøttene, har nye Mini Cabrio fått elektromekaniske varianter som ved behov spretter opp i løpet av 1,5 tidels sekunder. Til vanlig er de imidlertid nedfelt, noe som gir bedre sikt bakover.

Originalt interiør

Heller ikke interiørmessig er endringene revolusjonerende. Men det trengte de da heller ikke være. Første generasjon Mini var jo nettopp kjennetegnet ved et meget originalt og avantgarde interiør.

Vis mer


Andre generasjon viderefører denne linjen, og kjennetegnes ved et fullstendig fravær av rette linjer og skarpe vinkler. Her snakker vi buer, ovaler og avrundede hjørner rund baut. Også de kule vippebryterne - adskilt av stålbuer - er på plass både i dashbordkonsoll og tak. Turtelleren er fortsatt festet til rattet og fartsmåleren har blitt enda større.

Årsaken til at en av verdens minste biler nå har det som sannsynligvis er verdens største fartsmåler, er at BMW ønsket å legge navigasjonsskjermen inne i fartsmåleren.

Premium-elementer

Vis mer


Plastpanelene er fortsatt på plass, men har blitt mindre dominerende enn i første generasjon. Dobbelt hanskerom, to koppholdere i midtkonsollen og dørlommer resulterer i godkjente oppbevaringsmuligheter. Vi skal snart komme tilbake til utstyrsnivået, som ikke er noe å skryte av. Men når det meste av utstyr er på plass, slik det var i våre testeksemplarer, fremstår Mini-kupeen som relativt eksklusiv. Blant annet er både dashbord og vinduskarmer trukket i elegant, polstret plast. Skinnseter, lekre leselys i taket og komfortbelysningsdioder er med på å trekke opp inntrykket. Ved å vippe en liten pinnebryter veksler forøvrig sistnevnte farge mellom oransje og blå.

Instruksjonsboken befinner seg i en lekker mappe prydet med et Mini-emblem i metall og multifunksjonsrattet kan nå justeres i dybden. Og når man omsider har klart å finne knotten for å løsgjøre panseret - sørger en gassdemper for å åpne det.

God takhøyde

Vis mer


Takhøyden er ofte en svakhet i kabrioleter, men selv høye personer sitte i en lukket Mini Cabrio II uten å bøye hodet. Adgangen til bagasjerommet, som ifølge BMW har vokst med fem liter, har blitt betydelig bedre. Dette fordi bakre del av taket nå kan vippes opp ved behov. Om ønskelig kan den todelte bakseteryggen vippes ned.

Trangere bakseter?

Til tross for at generasjon to er drøye 6 centimeter lengre enn forgjengeren, innbiller vi oss imidlertid at bakseteplassen har blitt noe svakere. Noe av det som imponerte oss ved forrige generasjon, var at bilen faktisk tilbød bedre bakseteplass en mange langt større kabrioleter. Vi vil imidlertid se nærmere på ben- og fotplassen i baksetene når vi får bilen på test i Norge.

Smal

Det må også nevnes at en bil som kun er 168,3 centimeter bred selvsagt også har en relativt smal kupé. Som i de fleste andre biler med to dører, er det en smule slitsomt å få tak i setebeltene. Og når vi først er inne på negative elementer, passer det bra å kikke litt nærmere på utstyrsnivået. Dette er nemlig ikke spesielt imponerende.

Svakt utstyrsnivå

Vis mer


Riktignok er elektrisk betjening av tak, sidevinduer og speil blant standardutstyret, men både klimaanlegg, kjørecomputer, vindavviser, tåkelykter og leselys står på ekstrautstyrslisten. Stereoanlegg er på plass, men rattbetjening av anlegget koster penger. Også oppvarmede sidespeil og deaktivering av passasjerkollisjonsputen er ekstrautstyr.

Les mer om ulike motoralternativer og priser her.

Redaksjonen gjør oppmerksom på at reise og opphold for test av denne bilen ble dekket av importøren.