6000 hester tramper fra 0-400 på under 5 sekunder.
6000 hester tramper fra 0-400 på under 5 sekunder.Vis mer

Norges beste Drag-queen

Når Øyvor Jacobsens trår gassen i bånn stopper hjertet hennes og bilen når 480 km/t før du har lest ferdig denne setningen. I helgen kan hun bli europamester i dragracing på hjemmebane.

Førstkommende helg arrangeres den fjerde delen av årets EM-runde i dragracing på Gardermoen utenfor Oslo. Dragracing er en forholdsvis liten sport her i Norge, men du skal ikke lenger enn over svenske-grensa før utøverne er store helter.

Kort fortalt går dragracing ut på å kjøre fortest mulig på en rett strekning på 402 meter (en kvart engelsk mile). I EM konkurreres det i syv ulike grener, fire bilklasser og tre for sykkel. Det råeste av det råe kalles Top Fuel.

Det er åtte år siden forrige gang vi kunne se en norske deltager i Top Fuel-klassen. Etter en pause på ti år er nå Øyvor Jacobsen tilbake og håper på å gå av med seieren i helgens EM-runde.

Formel1 blir en sinke

Øyvor Jacobsen og Asgeir Borgemmoen gir begge full gass under helgens arrangement. Vis mer


Jacobsens bil, eller Top Fuel Dragster som det heter, har rundt 6000 hestekrefter og gjør 0-100 på 1,2 sekund. Et race som går over 400 meter tar henne rundt 4,8 sekunder, og når hun passerer målstreken kjører hun i cirka 480 km/t.

Ofte skiller det kun et 1000-dels sekund mellom 1. og 2. plassen. Det hele avgjøres oftest i starten, og avhenger av førerens reaksjonstid. Med et trykk på mellom 4 og 7 G skal det likevel litt til å konsentrere seg. Faktisk er trykket så høyt at hjertet fysisk stopper.

- Ja, hjertet stopper, men det går fort over og jeg merker det ikke. Heldigvis tåler kvinner G-krefter bedre enn menn, så jeg tror jeg har en fordel der, sier Øyvor Jacobsen til DinSide.

Top Fuel Dragsterne bruker ikke vanlig bensin, men nitrometan. I og med at dette er et sprengstoff er alle som kjører Top Fuel tvunget til å kjøre med skuddsikker vest i tillegg til skinndress og hjelm.

Har ikke råd til trening

Da Øyvor stilte til sin første kvalifisering i vår, etter å ha hatt en pause på 10 år, hadde hun ikke trent en eneste gang. Hver gang man vrir om tenningen på en Top Fuel Dragster blåser man nemlig av cirka 25.000 kroner. Dermed er det alt for dyrt å starte bilen utenom konkurransene, og all trening må foregå uten ratt mellom hendene.

- Jeg trener på helsestudio og på rulleskøyter, men det aller viktigste er å være i toppform psykisk, sier Øyvor Jacobsen.

Kongen på sykkel

Ronny Aasen leder foreløpig EM i klassen Super Twin Top Fuel. Vis mer


Det er ikke bare bilentusiastene som er opptatt av Dragracing. Det finnes også egne klasser for motorsykler. Liggende over sin Super Twin Top Fuel-sykkel satser Ronny Aasen på å vinne sin klasse. Og sjansene burde være store, for han leder foreløpig EM i sin klasse.

Aasens sykkel går i likhet med Top Fuel-bilene på nitrometan.

Sjefen over alle sjefer

Samtidig med EM arrangeres også løp i NDRS, Nordic Drag Racing Series. NDRS består også av flere klasser med biler som skal være rimeligere enn de som deltar i EM, og ikke minst: Bilene må se ut som normale biler.

En av de som satser på topp-plassering i NDRS-racet på Gardermoen er alles kompis Asgeir Borgemoen. Han deltar i klassen Competition. Borgemoen vant serien i fjor, men har foreløpig hatt en dårlig sessong. Nå satser han på at en ny girkasse skal gi han det lille ekstra som skal til for å vinne.

Internasjonal fartsfest

Dragracing er en svært publikumsvennlig sport fordi det hele foregår over en kort distanse. Dermed kan publikum få med seg hele infernoet av lyd og fart.

210 team fra 10 land er påmeldt til fartsfesten, og det forventes rundt 10.000 publikummere i løpet av helgen.

Arrangementet starter klokken 10 fredag og lørdag og klokken 09 på finaledagen søndag. Inngangspriser fra 50 til 250 kroner for en dag, og 450-550 kroner for hele helgen. Fra Oslo kjører du E6 mot Trondheim og tar av til den militære flyplassen på Gardermoen. (Like etter avkjøringen til OSL).

Se bildene fra fjorårets fartsfylte arrangement her.