NY MÅLEMETODE FASES INN: Fra 1. september 2017 til 1. september 2019 skal ny målemetode for utslippsdata på bil introduseres i Norge. <br>Foto: Frank May / NTB Scanpix
NY MÅLEMETODE FASES INN: Fra 1. september 2017 til 1. september 2019 skal ny målemetode for utslippsdata på bil introduseres i Norge.
Foto: Frank May / NTB ScanpixVis mer

Ny målemetode for utslipp på bil:

Norge skroter måle-metode for utslipp

Kritiserte NEDC erstattes av WLTP.

– Dette er en ny målemetode, som innebærer at CO2-utslippsdataene blir mer realistiske. Vi antar at de fleste bilmodeller vil få målt 10-25 prosent høyere verdier, sammenlignet med dagens målemetode.

Det sier Espen Andersson, avdelingsdirektør i Vegdirektoratets kjøretøyseksjon, til Dinside.

Vi har flere ganger kommentert at bilavgiftene i dag er basert på kunstig lave oppgitte utslipp for de komponentene som er relatert til CO2 og NOx-utslipp.

Innføries fra i høst

Det var Bilnytt.no (krever innlogging) som tirsdag skrev om hvordan den nye målemetoden skal innføres i Norge fra høsten av.

I en kommentar fra fra statssekretær i Finansdepartementet Brage Baklien (Frp), som Dinside har mottatt via departementets kommunikasjonsenhet, presiseres det at det fortsatt er CO2-utslipp målt etter gjeldende målemetode, som skal benyttes ved avgiftsberegningen for alle biler ut 2018.

Det har lenge vært jobbet med den nye målemetoden, Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure (WLTP). Vegdirektoratet antar at det nye regelverket blir vedtatt av EU i løpet av sommeren, og varsler allerede nå at de vil starte med å bruke metoden allerede fra 1. september i år.

Utfasing

Da vil nye bilmodeller bli registrert hos Vegdirektoratet etter både de gamle og de nye verdiene. Allerede eksisterende kjøretøy og modeller vil fortsatt, frem til 1. januar 2019, registreres etter den utgående målemetoden, NEDC.

For å unngå problemene med ulike forutsetninger for utslippstallene, vil godkjenningene for nye biltyper også inneholde beregnede NEDC-tall, ifølge Bilnytt.

WLTP er internasjonalt, og også større bilnasjoner som USA og Japan har vært med på utarbeidelsen.

– Målemetoden er allerede klar. Det eneste vi venter på er hvordan EU skal implementere det, forklarer Andersson.

Som nevnt lenger opp: Folk flest vil imidlertid merke mindre til endringene, før 1. september 2019. Først da vil WLTP-dataene brukes til å beregne avgifter på bilene.

Og hvordan WLTP-avgiftene vil legge seg sammenlignet med NEDC vet vi ikke med nøyaktighet. Det vi vet er at dagens avgifter er beregnet utifra dagens målemetode, og at det da blir forandringer.

Strengere målinger

Dagens metode for å måle utslipp fra bil, New European Driving Cycle (NEDC), har ironisk nok ikke blitt justert siden 1997. Målingen har dessuten blitt kritisert for å være for snill med bilprodusentene.

WLTP vil, i tillegg til å være strengere, også måle mer konkrete utslippsdata etter din individuelle bil - avhengig av utstyrsnivået på bilen. Med den nye målemetoden må bilene også testes med portabelt utstyr ute på trafikkerte veier også.

– Målingene vil dessuten ta hensyn til data som vekt og størrelse på hjulene. Produsentene må måle utslippet til både den snilleste og den slemmeste versjonen de har. Dermed blir det en mye mer spesifikk CO2-verdi, forteller Espen Andersson.

LES OGSÅ:
Her kommer de nye fotoboksene
Slik gikk det da Vegvesenet kontrollerte mer enn 10.000 lastebiler på
«Tesla-Musk» vil bore tuneller under storbyene