<b>PENGER TILBAKE:</b>I enkelte tilfeller fører ikke tjenesten til ønsket resultat, eksempelvis fordi det blir skiftet feil del. Dersom bilen må inn på nytt for å skifte til riktig del, er du ikke forpliktet til å betale for begge verkstedsbesøkene, hvis  Foto: Colourbox.com
PENGER TILBAKE:I enkelte tilfeller fører ikke tjenesten til ønsket resultat, eksempelvis fordi det blir skiftet feil del. Dersom bilen må inn på nytt for å skifte til riktig del, er du ikke forpliktet til å betale for begge verkstedsbesøkene, hvis Foto: Colourbox.comVis mer

Norge på garantitoppen

Garantert best i verden.

Mye har skjedd etter at DinSide Motor i desember satte garantivilkårene på agendaen. Flere bilimportører har fulgt opp med å øke garantitiden, og det har nærmest brutt ut en konkurranse om å yte lengst garanti på nye biler. Som et resultat av dette har vi fått en helt ny standard for garantivilkår. De skal nå være 5 år eller mer, om vi skal tolke bransjens signaler rett. Dette bekreftes ved at over halvparten av personbilmarkedet har utvidet garantien til nettopp 5 år, eller mer.

Se listen over de beste lenger ned.

Du får ikke garanti, den kjøpes

Over halve markedet

Status er nå at 11 bilmerker yter 5 år garanti, eller mer. Ballen begynte virkelig å rulle etter at vi hadde vår første artikkel om temaet. Rett etter den satte Harald A. Møller AS, Norges største bilimportør, opp garantitiden til 5 år, begrenset til 100.000 km. Etter to uker kom bilimportøren RSA på banen, og meldte at de utvidet garantien på merkene Suzuki, Fiat og Alfa Romeo til 5 år. Da forstod vi at en ny standard var i ferd med å bre seg, og den ble bekreftet etter ytterligere et par timer. Da meldte Toyota seg på banen, og de skulle ikke være dårligere enn å gi 5 år, begrenset oppad til 160.000 km. Med så lang kjørelengde før garantien løper ut, så vil de fleste oppnå de opplyste 5 årene før de når maksimal kjørelengde.

Flere med utvidet garanti

Uten pristillegg

Etter hvert har også importørene tatt høyde for at forbrukerne ønsker å vite hvor mye de betaler for den utvidede garantien, noe vi sterkt påpekte i vår artikkel i desember. Møller meldte med en gang at prisen for deres utvidede garanti på Audi, Skoda og VW ville føre til et prispåslag på under 1.000-lappen per bil. Toyota var neste ut, og sa de ikke ville legge på noen ting. RSA, som er importør for Suzuki, Fiat og Alfa Romeo opplyser også ikke å ha noen planer om å justere prisene. Dette skal gjelde for både bilprisen ved kjøp, eller deler og timepriser på service i nærmeste fremtid.

Vedlikehold eller reparasjon?

Service er viktig

Felles for alle de som har kommet til i den senere tid er også at ingen av de krever at du tar service i deres organisasjon, noe gruppeunntaket forhindrer dem i å kunne kreve. Likevel hviler det et ansvar på deg som forbruker, dersom du velger ikke å benytte et merkeverksted. Service skal nemlig tas i henhold til fabrikkenes krav og spesifikasjoner, og de skal tas på et autorisert bilverksted. Ut over dette kan du besørge service der du ønsker, og mener å få best service og pris. Ta uansett vare på all dokumentasjon, dersom service tas et annet sted enn på merkeverksted. Da har jo ikke de som solgte deg bilen historikken på hva som er utført på service, noe de kommer til å be om dersom en garantisak skulle dukke opp. Da ligger bevisbyrden på deg som forbruker for at all service er tatt i henhold til alle krav fra den respektive fabrikk.

Hva er kvalitet?

Norge, et foregangsland

Nå som over halvparten av markedet på personbiler leveres med utvidet garanti, så kan vi nordmenn slå oss på brystet og juble over at vi har verdens beste garantivilkår på nye biler. Legg merke til at denne garantien ikke gjelder dersom du kjøper en ny bil av disse merkene fra en forhandler i gråmarkedet. Det vil si en frittstående importør som henter biler i Tyskland, eller andre steder. Men ingen regel uten unntak. En forhandler i Bergen har også kastet seg på trenden. Automegler1 AS melder å gi 5 års garanti fra første registeringsdato på alle de merker de skaffer og selger. Det betyr at du dermed kan be om en bil av et merke som normalt har to eller tre år, og på den måten få 5 år. Norge har med dette utviklet seg til å bli et foregangsland når det gjelder nybilgaranti på biler.

Dette er leverandørene med utvidet garanti:

  • Kia – 7 år / 150.000 km
  • Hyundai – 5 år / ubegrensett antall km
  • Toyota – 5 år / 160.000 km
  • Audi – 5 år / 100.000 km
  • VW – 5 år / 100.000 km
  • Skoda – 5 år / 100.000 km
  • Mitsubishi – 5 år / 100.000 km
  • Renault – 5 år / 100.000 km
  • Suzuki – 5 år / 100.000 km
  • Fiat – 5 år / 100.000 km
  • Alfa Romeo – 5 år / 100.000 km

OPPDATERINGER
Citroën har også kastet seg på lasset, og yter nå 5 år / 100.000 km.
BMW og Mini har økt garantitiden til 5 år /200.000 km.

I alt leveres nå 14 merker med utvidet garanti på 5 år, eller mer.