«VERDENS DYRESTE»: 2. januar i år var det rekorddyrt drivstoff på Shell-stasjonen på Mortensrud, utenfor Oslo. Til tross for at det var mer én krone billigere i august ble Oslo målt som verdens dyreste i tyske Kfzteile24s undersøkelse. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
«VERDENS DYRESTE»: 2. januar i år var det rekorddyrt drivstoff på Shell-stasjonen på Mortensrud, utenfor Oslo. Til tross for at det var mer én krone billigere i august ble Oslo målt som verdens dyreste i tyske Kfzteile24s undersøkelse. Foto: Heiko Junge / NTB scanpixVis mer

Verdens beste og verste byer å kjøre i

«Norge har verdens høyeste drivstoffpriser»

Det kommer fram i statistikk om verdens beste byer å kjøre bil i.

Det er den store, nettbaserte, tyske bildel-butikken kfzteile24.de som har tatt seg bryet med å samle data fra 100 av verdens mest trafikkerte byer.

I undersøkelsen er det satt sammen en poengsum, regnet ut etter ni forskjellige preferanser:

Pris på bensin, diesel og parkering, kollektivtransport-tilbud, hastighet fra sentrum til flyplassen, luftforurensning, skader i trafikken, veikvalitet, samt sinne i trafikken.

Basert på disse dataene, kommer ikke Oslo bedre ut enn som nummer 37 totalt.

Lenger ned i saken kan du se hvordan hovedstaden kommer ut, sammenlignet med topp ti og de andre nordiske landenes hovedsteder.

Økende kø-problem

Som Dinside har skrevet om tidligere skal køene inn og ut av Oslo, ifølge Tomtom, ha skyld i at hovedstadstrafikken er blant de med dårligst utvikling i verden.

Ifølge Kfzteile24 kommer Oslo på en delt 40. plass (med sju andre) for sin kø-utfordring.

Det er faktisk ikke så verst. For det er bare tre segmenter hvor Norges hovedstad gjør det bedre. «Veisinne» («road rage») eller trafikkmentalitet sender hovedstaden til 9. plass, mens kvaliteten på veiene kvalifiserer til en 82. plass.

Det er likevel nok til at gjennomsnittshasigheten fra Oslo sentrum til Gardermoen (OSL) er på 71 kilometer i timen - best av samtlige byer.

Til slutt i saken kan du lese hvor alle disse tallene er hentet fra.

Verre er det at byen er dårligst eller i bunnsjiktet i flere av de andre segmentene.

Oslos plassering i ulike segment

PÅ 37. PLASS: Oslo ender ifølge Kfzteile24 litt over gjennomsnittet, blant de 100 byene som er sammenlignet. Hvert tall i tabellen viser på hvilken plass Oslo ender opp i de forkjellige segmentene. Vis mer

Dyrt

For etter å ha sortert statistikken litt, ser vi at Oslo - ikke overraskende - har den høyeste drivstoffprisen i verden.

Tigerstaden har likevel bare den nest dyreste bensinen (1,56 euro/15,29 NOK) - slått av Hong Kong (1,65 euro/16,17 NOK). Men med den aller dyreste dieselen (1,45 euro/14,21 NOK), kan vi likevel smykke oss med tittelen for «verdens dyreste drivstoff». Det koster som kjent ikke akkurat mindre for drivstoffet i Finnmark eller i andre norske fylker.

Dette er spesielt interessant med tanke på at de norske drivstoffprisene i januar var en kroner høyere, enn da prisene i denne undersøkelsen ble innhentet.

I Lagos koster det på den andre siden bare 0,39 euro (3,82 kroner) å fylle én liter bensin.

I kategorien «parkeringspriser» havner Oslo på 77. plass. 5,3 euro for én time er uansett mye billigere enn New Yorks timepris på 23,8 euro.

Amerikanske byer har forøvrig fem av de ti dyreste parkeringene i verden, mens Kolkata (tidligere Calcutta) er billigst.

NB: Kfzteile24 har i sine data valgt ut de 500 byene i verden med mest trafikk. Blant dem har de valgt ut 100 byer med mest data tilgjengelig. Byen på førsteplass er «best å kjøre bil i», mens byen på 100. plass er «verdens dårligste å kjøre i».

Toppliste: Verdens beste byer å kjøre i

TOPPLISTE: Slik Kfzteile24s topp 10-liste ut. Vi har også lagt inn Oslo, noen andre sammenlignbare byer, samt «verdens verste by å kjøre i», i tabellen. av. Tallene i kollektivtilbud, luftforurensning, trafikkskader, veikvalitet og trafikkmentalitet er en poengsum (0-10), hvor 10 er best. Trykk på tabellen for å forstørre. Vis mer

Tabellen er et resultat av ren tallknusing - altså ingen kvalitativ undersøkelse av de forskjellige segmentene. Følgende data er brukt:

  • Kø: Data hentet fra TomToms trafikkindeks. I byer som ikke er representert i TomTom-statistikken er tallene hentet fra de respektive bystyrene.
  • Drivstoffpriser: Basert på informasjon fra lokale stasjoner, 18. august 2017.
  • Kollektivtilbud: Regnet ut basert på raskeste transportmetode og undergrunnssystem for hver by. Flere kilometer med undergrunn per innbygger øker poengsummen.
  • Pris parkering: Basert på pris for én time. Innhentet fra byens offisielle parkeringsautoritet.
  • Sentrum - flyplass: Gjennomsnittshastighet mellom bysentrum og den internasjonale flyplassen. Målinger er foretatt tre ganger daglig - under morgenrushet, midt på dagen og under ettermiddagsrushet. Av disse tre verdiene er det regnet ut et gjennomsnitt.
  • Luftforurensning: 2016-tall hentet fra Verdens Helseorganisasjon (WHO).
  • Trafikkskader: Statistikk fra WHOs rapport om trygghet på veiene fra 2013.
  • Veikvalitet: Basert på tall fra Verdens Økonomiske Forums (WEF) rapport «Travel & Tourism Competitiveness» fra 2013. Her har innbyggerne i hver by gitt karakter for sitt lands veier.
  • Trafikkmentalitet: Kalkulert fra spørreundersøkelse, hvor mer enn 1.000 sjåfører i hver by har oppgitt sin oppfattelse av sinte sjåfører i trafikken («road rage») og hvor mange ulykker de har vært vitne til siste tolv måneder.

Vil du se absolutt hele statistikken kan du trykke deg inn på lenken øverst i saken.