KAN RESERVERES: Mercedes satser tungt på elbil og først ut av neste generasjon er denne - EQC, foreløpig vist som EQ Concept, her på bilutstillingen i Frankfurt. Foto: Rune M. Nesheim
KAN RESERVERES: Mercedes satser tungt på elbil og først ut av neste generasjon er denne - EQC, foreløpig vist som EQ Concept, her på bilutstillingen i Frankfurt. Foto: Rune M. NesheimVis mer

Mercedes-Benz EQC kan nå reserveres

Norge først i verden for el-SUV-en til Mercedes

Nå kan du stille deg først i køen.

Det begynte med at Mercedes-Benz ga oss et innblikk i kommende elbil-utvikling på forsommeren 2016. Så, på bilutstillingen i Paris samme høst, viste den tyske premiumprodusenten sitt konsept Generation EQ og annonserte EQ som undermerket for elektrifiserte modeller fra Mercedes.

Det nye merket er et ordspill basert på IQ, hvor I-en byttes ut med E for «elektrisk». Det skal bety «elektrisk intelligens» og har de fire grunnbestanddelene «oppkoblet», «autonom», «delt» og «elektrisk».

Våren 2017 ble planene mer detaljerte og Mercedes bekreftet at de skal lansere ti nye elbiler fra nå til 2022.

BRILJERER PÅ MESSE: EQC konsept gir noen tips om hvordan produksjonsbilen vil se ut når den kommer om et par år. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Nordmenn får sjansen først

Den elektriske SUV-en vises nå i Frankfurt, der Mercedes også har avduket en helt ny og mindre elbil, kompakte EQA. Norske kunder kan nå reservere neste generasjons elbil fra Mercedes-Benz, som de første og eneste i verden.

Produksjonsmodellen blir firehjulsdrevet, blir på størrelse med dagens GLC og får ifølge produsenten 500 km rekkevidde. Designen vil bli sterkt inspirert av Concept EQ på disse bildene. Bilen kommer til Norge i 2019 og vil da bli en konkurrent til blant annet Jaguar iPace - som nordmenn allerede i flere måneder har stått i kø for å få kjøpe.

NY STIL: Instrumentpanelet i konseptbilen har gjennomgangsfargen blått som dominerer. Vi antar den blå ringen i rattet er spesifikt for konseptet. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Det er Kjetil Myhre, direktør i Mercedes-Benz Personbil, som annonserer reservasjonsmuligheten i en pressemelding:

- Helt siden Concept EQC ble vist frem under Paris Motorshow i 2016 har våre forhandlere blitt rent ned av kunder som ville reservere den kommende modellen. Vi har jobbet med fabrikken over lang tid for å imøtekomme disse ønskene og kan i dag, som første marked i verden, lansere reservasjonsløsningen svært mange har ventet på, sier Myhre i meldingen.

Refunderbart depositum

Via en lenke på den norske hjemmesiden til Mercedes-Benz velger kunden sin forhandler og betaler et depositum på 20.019 kr for å sikre sin plass i køen. Beløpet er fullt refunderbart frem til kjøpskontrakt er signert og da vil kundene naturligvis ha tilgang til alle detaljer om produksjonmodellen. Av rettferdighetshensyn er antall reservasjoner per person begrenset til én, og det vil ikke bli anledning til å selge sin plass i køen.

- Basert på etterspørselen etter elbiler i Norge har vi har store forventninger til de kommende modellene fra Mercedes-Benz EQ. EQC er første modell ut i 2019 og det vil deretter komme en ny modell hver 6-12 måned i alle segmenter frem mot 2022, sier Kjetil Myhre i pressemeldingen fra Mercedes-Benz.

C KOMMER: Det står ikke EQC på konseptbilen, men det blir ifølge Mercedes selv navnet. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Nyutviklet arkitektur

Den nye generasjonen elbiler, som altså skal telle totalt ti innen 2022 - hvorav tre av merket Smart - baseres på en arkitektur spesielt utviklet for batteridrevne modeller, med smart bruk av stål, aluminium og karbonfiber. Plattformen er skalerbar og kan derfor benyttes til en lang rekke segmenter og karosserivarianter.

Konseptbilen har en distinkt lyssignatur med sort panelgrill og en opplyst hvit stjerne, med tilsvarende design bak. Det vil bli utstrakt bruk av LED og fiberoptikk i tråd med bilens elektriske natur.

Elektrisk firehjulsdrift

Concept EQC har to elektriske motorer plassert på front- og bakakselen med batteripakken installert lavt mellom akslingene. Denne utformingen, sammen med firehjulsdrift, skal ifølge Mercedes sørge for optimal sikkerhet og en dynamisk kjøreopplevelse. Motorene produserer inntil 300 kilowatt (408 hestekrefter), med et dreiemoment på 700 newtonmeter. 0-100 kilometer skal gjennomføres på under 5 sekunder og det opereres med en rekkevidde på inntil 500 kilometer målt etter den europeiske NEDC-normen - vi tipper opptil rundt 40 mil i praksis.

DIODENE RULER: Den lysende fronten symboliserer fremtidsrettet el-teknologi. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Bilen vil kunne lades fra hurtigladestasjoner, veggboks i hjemmet eller trådløst via induksjonslading. Med en såkalt «Mercedes-Benz energy storage unit» vil hjem med egne solcellepaneler kunne benytte «grønn» overskuddsproduksjon for lading, uavhengig av det konvensjonelle strømnettet.

Ladekapasitet opptil 300 kW

Betydelig redusert ladetid kommer med innføringen av hurtiglading via den kommende europeiske ladestandarden Combined Charging System (CCS), som tillater rask lading med en langt større kapasitet enn i dag. Foreløpig ladekapasitet strekker seg fra 50 opp til 150 kW, men på mellomlang til lang sikt er ladekapasitet på inntil 300 kW planlagt. I så fall vil man kunne lade en tilleggsrekkevidde på 100 kilometer i løpet av fem minutter.

Les også:

Her er BMWs kommende elbil - skal hete i5

Audis første elbiler kommer snart

Elbil generasjon 2: Dinside kjører helt nye Nissan Leaf