Norge + Japan = Sant

Alle de japanske bilmerkene har høyere markedsandeler i Norge enn i EU. Toyota står i en særstilling.

Norge + Japan = Sant

  1. Full oversikt


For en drøy uke siden kunne vi fortelle at både japanske og koreanske bilmerker for tiden øker sine markedsandeler i Europa. Likevel vil det nok ta svært langt tid før de asiatiske bilmerkene blir like populære på kontinentet som i Norge. Dette gjelder i særdeleshet Toyota, som i Norge har en markedsandel på utrolige 15,6 prosent. I europeisk sammenheng må Toyota nøye seg med 4,5 prosent, en forskjell på mer enn 11 prosentpoeng.

Japanere mest populære i Norge

Ingen av de andre japanske merkene kan måle seg med Toyota, verken i norsk eller europeisk målestokk. Likevel har alle de japanske merkene én ting til felles, de selger bedre i Norge enn på kontinentet. Nissan har for eksempel en markedsandel på 4,6 prosent her i landet. I EU må Nissan nøye seg med 2,6 prosent. Og mens Mazda har 3,5 prosent av det norske markedet, har de ikke klart å erobre mer enn 1,4 prosent på kontinentet.

Glad i svensker også

Hva tror du?

Hvorfor er nordmenn så glad i
japanske biler? (Avsluttet)
De er bedre enn europeiske(55%) 501
De er billigere enn europeiske(29%) 268
Har ingen idé(11%) 102
De er kuulere enn europeiske(4%) 38
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Men det er ikke bare importørene av japanske biler som har grunn til å glede seg over nordmenns bilpreferanser. Også de to svenske bilmerkene gjør det uvanlig godt her i landet. Volvo har for eksempel en markedsandel på bare 1,5 prosent på kontinentet, men kan glede seg over hele 4,5 prosent i Norge. De tilsvarende tallene for Saab er 0,5 og 2,2 prosent.

Audi og Volkswagen

Det vi imidlertid ble mest overrasket over, er at det faktisk finnes to erketyske bilmerker som selger bedre i Norge enn på kontinentet - Audi og Volkswagen. Begge disse merkene har et drøyt prosentpoeng høyere andel i Norge. Også Volkswagen-eide Skoda har sikret seg et bedre fotfeste her på berget enn på kontinentet.

Franske og italienske

Alfa Romeo 147 Vis mer


Men la oss ta en titt i den motsatte enden av skalaen. Hvilke merker er det europeerne liker bedre enn oss? Jo, først og fremst franske og italienske. Franske Renault, som har en markedsandel på 3,5 prosent i Norge, er faktisk det største bilmerket på kontinentet, med hele 10,4 prosent markedsandel.

Og Fiat, som knapt selger noe som helst her i landet, har nesten 6 prosent av det europeiske markedet. Også Citroën og Alfa Romeo har problemer med å tiltrekke seg norske kunder i samme grad som på kontinentet.

BMW, Mercedes-Benz og Seat

BMW og Mercedes-Benz gjør det også bedre på kontinentet, selv om forskjellene sammenlignet med Norge ikke er veldig store. Her skal vi også gjøre oppmerksom på at våre tall baserer seg på nybilsalg og at det norske nybilsalget av disse merkene har lidd under en lang periode med aktiv bruktimport.

Den norske Seat-importøren har kjørt mange aggressive markedsføringskampanjer her i landet, men har ikke lyktes med å oppnå mer enn 0,5 prosent markedsandel. På kontinentet er det tilsvarende tallet 2,6.

Populære småtasser

SMART: Populær på kontinentet. Vis mer


Vi tar også med et par kuriositeter - Mini og Smart - som faktisk har henholdsvis 0,8 og 0,7 prosent av det europeiske bilmarkedet. Det betyr at det i løpet av årets fire første måneder ble solgt nesten 40.000 Minier og drøye 33.000 Smart på kontinentet. For så sette det hele i perspektiv, kan vi fortelle at det i samme periode ble solgt drøye 27.000 personbiler i Norge - totalt.

Nysgjerrig på mer informasjon om bilsalg i Norge og på kontinentet. Du finner hele oversikten her.

Relaterte artikler:

  • Asiatene inntar Europa
  • Du finner flere biltrend-artikler her