Vis mer

Nordsløyfa har knekt mange biler

Nordsløyfa er godt kjent over hele verden og brukes flittig til en rekke aktiviteter. Den er også åpen for publikum.

For bil- og motorsportentusiaster er det helt umulig å ikke ha hørt om Nürburgring. Den er i dag, i hovedsak, delt i sørsløyfa og nordsløyfa. Sørsløyfa er Grand Prix-banen, mens nordsløyfa er den lange runden som brukes til både biltesting, løp og underholdning. Nordsløyfa er stort sett åpen for publikum, hvor man betaler for hver runde man kjører.

Nordsløyfa ble bygget i 1920 og ligger i Eifel-fjellene. Det var racingføreren Jackie Stewart som døpte banen for "The Green Hell", det grønne helvete. Mange har nok kunne bekrefte det i ettertid, nemlig at banen er svært krevende og at det har vært en rekke større og mindre ulykker der opp gjennom årene.

I følge Wikipedia er det vanskelig å si hvor mange ulykker og dødsfall som har skjedd på banen, men man tror at det er mellom 3 og 12 som omkommer under publikumskjøring hvert år.

Les mer om Nürburgring her.

Spionbilder

De som følger med på spionbildene våre, har sikkert lagt merke til at mange bildene kommer fra et banemiljø. Omtrent alle disse bildene er tatt i den samme svingen. Her kryr det vanligvis med fotografer.

Ringtaxi

De som ikke har bil som passer til dette og kanskje ikke er interessert i prøve selv uansett, kan kanskje ha like mye glede av å sitte på i en Ring-Taxi. Dette er en BMW M5 med 507 hestekrefter. Dette koster 195 euro per runde. En runde er 20.832 meter og har 73 utfordrende svinger. Uten å ha prøvd det selv, kan vi bortimot garantere at dette er en heftig taxitur.

Filmen vi har funnet på Youtube er fra et vanskelig parti som heter Adenauer Forst. Dette er en blind sjikane som tydeligvis var vanskelig for bilene på 70-tallet. Denne S-svingen kan også se tilgivende ut og inngangen i den første høyresvingen er ganske snill. Påfølgende venstresving kniper ganske kraftig, og seansen avsluttes med nok en hard høyre.

Her kan dere se 70-tallsbiler i noen ganske luftige rullinger.