HEVET: Mannen fikk tilbake pengene for sin Mitsubishi i-Miev da selger ikke gjorde det klart nok at rekkevidden ikke ble god nok.  Foto: Knut Moberg
HEVET: Mannen fikk tilbake pengene for sin Mitsubishi i-Miev da selger ikke gjorde det klart nok at rekkevidden ikke ble god nok. Foto: Knut MobergVis mer

Nordmenns nye bilvaner

Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) har offentliggjort registreringsstatistikken for april.

Bilsalget går strykende så langt i år, og ligger i april godt og vel 25 prosent over den gjennomsnittlige salgstakten de siste ti årene. Med 11.330 nye registrerte personbiler er oppgangen i april på 6,1 prosent sammenlignet med samme måned i fjor - over ti prosent hvis vi korrigerer for én virkedag mindre i april i år. Så langt i år ligger for øvrig salget cirka ti prosent over fjorårets - og 2010 var allerede et godt år.

1) Golf, 2) ASX

På toppen av statistikken finner vi som sedvanlig den evinnelige knivingen om tetposisjon mellom Volkswagen og Toyota. Men det skjer spennende ting når man ser nærmere etter. Ser vi på rangeringen for modeller finner vi som vanlig VW Golf på topp, men andreplassen vil nok være en overraskelse for de fleste. Der finner vi nå nemlig Mitsubishis stjerneskudd, folke-SUVen ASX. Og ikke nok med det - med 642 registrerte eksemplarer ligger den ikke mer enn 38 bak Golfen, som har vært den ubestridte eneren på statistikken svært lenge. Med 1.402 ASX solgt så langt i år er den hittil i 2011 Norges tredje mest solgte modell bak Golf og Avensis. Mye tyder på at den tar markedsandeler fra modeller som Nissan Qashqai, VW Tiguan og Peugeot 3008.

Mitsubishis revansje

Mest solgte merker januar - april
1.Volkswagen6.919
2.Toyota5.684
3.Ford3.777
4.Volvo3.570
5.Mitsubishi2.756
6.Audi2.383
7.Skoda2.316
8.Peugeot2.307
9.BMW2.007
10.Nissan1.982
Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken


For merket Mitsubishi dreier det seg om bekreftelsen av en veritabel renessanse i Norge etter en lang, vanskelig periode med en bunn rundt 2004 da "mainstream"-modeller som Galant og Carisma ikke var erstattet, Lancer førte en relativt miserabel tilværelse og SUV-en som skulle gjenopplive produsenten her til lands, Outlander - som for øvrig fortsatt gjør det bra på statistikken - ennå ikke var på markedet. Fra 2005, med attraktive modeller som nye Colt og fleksibilen Grandis, begynte det å gå smått oppoverbakke og nå i april 2011, som nummer tre bak eneren Volkswagen og Toyota på andreplass, er Mitsubishi tilbake der de til tider var på 90-tallet - i øverste halvdel av topp-ti-tabellen. Hittil i år, etter fire måneder med nybilregistreringer, ligger merket på nettopp femte plass.

Elbil-suksess

Mitsubishi kan i tillegg notere seg for lederposisjonen blant elbilene, som så smått begynner å få fotfeste i statistikken for alvor. I april ble det registrert 99 nye Mitsubishi i-MiEV hvilket bringer det totale antallet av den attraktive elbilen til 475 så langt i år.

Sterkt av Ford

Av andre vinnere kan vi nevne Ford, som fosser frem, i stor grad takket være nye Ford Focus (Ford går frem med 47 % i april og 26 % så langt i år). Også BMW scorer solid med en fremgang på 30 % og ligger på en niende plass foran Nissan. Totalt sett blir sammensetningen av markedet litt mer spennende og både markedsleder Volkswagen og toer Toyota mister markedsandeler både i april og hittil i år. Av enkeltmodeller nevner vi spesielt Suzuki Swift, den nye generasjonen av den rimelige firehjulstrekkeren som plasserer seg på annen plass i småbilklassen etter Polo, men foran Peugeot 207 og Toyota Yaris. Hittil i år er det kommet 663 nye Swift på veiene.

CO2-utslipp fortsetter nedad

Gjennomsnittlig CO2-utslipp for alle førstegangsregistrerte nye personbiler april var 136 g/km. Dette er det samme som i mars, men 4,2 % lavere enn i april i 2010. Gjennomsnittlig CO2-utslipp for nye personbiler med bensinmotor ble 132 g/km, mens det for dieseldrevne biler var 139 g/km. I april i 2010 hadde personbilene med bensinmotor 141 g/km, mens biler med dieselmotor hadde et gjennomsnittlig CO2-utslipp på 144 g/km.

Mer strøm, mer diesel og mer firehjulsdrift

Av samtlige nye personbiler registrert i april hadde 75,1 % dieselmotor mens denne andelen i april 2010 var 72,9 %. I april i år ble det registrert 133 (1,4 %) nye personbiler med elmotor og 388 (3,4 %) nye personbiler med bensin/elektrisk hybriddrift. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at "elbiler" som Buddy og Reva kommer i tillegg til denne statistikken da de regnes som firehjuls motorsykler og ikke personbiler.

Firehjulsdrift fortsetter jevnt og trutt å bli stadig mer ettertraktet (og, som vi ser med tilfellet Suzuki Swift, mer tilgjengelig). I april ble det registrert 3.259 nye biler med firehjulsdrift, en andel på 28,8 %. I samme måned i fjor var denne andelen på 27,0 %.

Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken