De mest solgte bilene gjør det bra i krasjtester, men det er fortsatt ikke alle som har ESP.
De mest solgte bilene gjør det bra i krasjtester, men det er fortsatt ikke alle som har ESP.Vis mer

Nordmenn kjøper stadig tryggere biler

Norges mest solgte biler blir tryggere for hvert år, viser en rapport fra Vegvesenet. Men ikke alle har det som trengs.

Rapporten tar for seg de hundre mest solgte bilmodellene i Norge i 2008. Den viser at stadigere flere biler får ESP, også kalt antiskrens, og at stadig flere oppnår gode resultater i Euro NCAPs kollisjonstester.

Det er kanskje ikke noe nytt av sikkerhetsnivået stadig øker i nye biler, men det er likevel interessant å se statistikker som viser dette.

Unngå biler uten ESP

Av de hundre mest solgte bilene var det 84 modeller som hadde ESP som standard, uavhengig av motor og utstyrsnivå. Inkluderer vi dem som har ESP som tilgjengelig utstyr, kan vi krysse av for 96 modeller. Det er ni prosent flere enn i 2007.

At ESP er viktig er noe vi i DinSide Motor har understreket lenge. Vegvesenet hevder at ulykkesrisikoen synker med minimum tyve prosent med dette sikkerhetsutstyret om bord. På glatte veger som vi jo har mye av her i Norge kan risikoen reduseres med så mye som 50 prosent. Unngå bil uten ESP, med andre ord.

Les også: Slik fungerer den nye sikkerhetsteknologien

Nye biler uten ESP i 2008

Bilene som ikke kunne leveres med ESP i fjor:

  • Suzuki Liana

  • Suzuki Ignis

  • Subaru Justy
  • Think

På listen over biler uten ESP som standard finner vi i tillegg disse modellene:

  • Suzuki Swift
  • Mitsubishi Colt

  • Subaru Legacy
  • Subaru Impreza
  • Toyota Aygo
  • Ford Fiesta
  • Hyundai Getz
  • Honda Jazz
  • Nissan Note
  • Peugeot 107

  • Citroën Berlingo
  • Citröen C3
Vi gjør oppmerksom på at dette var status i 2008 og dermed ikke nødvendigvis reflekterer dagens situasjon. Flere av bilene er erstattet av nyere utgaver med høyere sikkerhetsnivå. La dette derfor være en oppfordring til å sjekke grundig selv dersom du er i markedet for noen av disse bilene.

Flere stjerner i kollisjonstester

Vis mer


Én ting er aktiv sikkerhet, noe ESP er med på å forbedre, en annen ting er den passive sikkerheten, hvordan det går når ulykken først er ute. Også her skjer det en forbedring. 89 av 100 modeller kan nå vise til fire eller fem stjerner. Resten er ikke blitt testet. Flere av disse holder likevel et høyt sikkerhetsnivå. Det ble i 2008 ikke solgt biler med tre stjerner. I 2007 ble det solgt 199 biler med voksenbeskyttelse verdt beskjedne tre stjerner.

Les også: Airbag: Derfor er dette en fantastisk oppfinnelse

Mens 64 prosent av de 100 mest solgte bilene i 2008 kunne vise til fem stjerner, var tilsvarende tall for 2002 bare tre prosent. Det er altså mye å hente på bare noen få år.

I dag er for øvrig systemet noe endret, slik at det er blitt vanskeligere å få fem stjerner. Les mer om det her.

Kilde: Statens Vegvesen