e-bil, ikke elbil: Ladbare biler var i fokus på eCar Expo i Gøteborg, som denne Mini-hybriden. Foto: Fred Magne Skillebæk
e-bil, ikke elbil: Ladbare biler var i fokus på eCar Expo i Gøteborg, som denne Mini-hybriden. Foto: Fred Magne SkillebækVis mer

Svenskene satser elektrisk på eCar Expo

Nord-Europas største
e-bilmesse holdes i Sverige

Svenskene får til det vi i Norge burde hatt for lengst. Vi besøkte eCar Expo.

Nord-Europas største messe for e-biler fant sted i Eriksberghallen utenfor Gøteborg i helgen, og befinner seg kommende helg i Stockholm. Legg merke til at jeg sier e-bil, og ikke elbil.

Det er nok bevisst fra arrangørenes side. Her finner du nemlig både elbiler og ladbare hybrider. Derfor kalles messen da også eCar Expo.

eCar Expo: En elektrisk bilmesse. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Man skulle kanskje forvente at denne messen ble arrangert i elbil-landet Norge, men det har vi altså ikke fått til her på berget.

Vi dro i elbil

Det var med en viss spenning, blandet med en smule skepsis vi tok turen til Gøteborg. For anledningen bak rattet i en Opel Ampera-e. På forhånd hadde arrangøren fristet publikum med at de kunne for første, kanskje også siste gang, få se en Opel Ampera-e på svensk jord. Men det svenske publikum har nok innsett at bilen aldri kommer til å bli solgt gjennom offentlige kanaler i Sverige.

De to foreløpig store

Det snakkes mye om nye Nissan Leaf om dagen, en bil som – når den kommer - på mange måter er ansett som den aller største konkurrenten til Ampera-e. Leaf’en var for anledningen lånt fra England, og stod derfor utstilt med rattet på høyre side. Den ga uansett de besøkende en smakebit på hva de har i vente.

NISSAN LEAF: En av de store nyhetene var nye Leaf. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Er man interessert i klassiske biler, så hadde e-Drive Retro med seg en blodfersk ombygd MG-A som var gjort elektrisk. Den stod der med samme batteritype som Tesla bruker, og hadde langt mer moderne drivlinje enn bilene de har vist frem til nå.

For oss som har lest og skrevet om både Ampera-e og Nissan Leaf en stund, var MG-A’en den eneste blodferske nyheten som var å finne på messen.

MG-A: Den eneste virkelige nyheten kom fra E-Drive Retro, en konvertert MG-A. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

I tillegg kunne du se omtrent det som er å finne av ladbare hybrider, men heller ikke her var det noe nytt å melde. Det er klart, det er alltid stas å se Lexus LC 500h, men denne er jo ikke engang ladbar. Porsche Panamera Turbo S e-hybrid er naturligvis en drømmebil for mange, men vil også forbli nettopp det for de aller fleste.

BMW i8 er heller ikke å forakte, men ny er den ikke lenger.

Ladeutstyr

Et godt tips. Reis gjerne på eCar Expo for å se på ladebokser. Her var det sikkert ti produsenter som gjerne ville selge deg en, og alle hadde de noe spesielt å fortelle. Fakta er at alle som en lader bilen din med strøm på akkurat samme måte som den andre.

Derfor, sjekk prisene.

Vi endte opp med å få ladeboks i Norge til halve prisen av i Sverige, og det på eksakt samme produkt.

LADEBOKSER: Ikke alt er billigere i Sverige. Sjekk prisene grundig før du handler. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Verdt turen?

Kommer vi til å ta turen neste år? Neppe. Det meste som ble vist kunne vi sett hos norske forhandlere på en kort formiddag. Det skal med andre ord store omveltninger til for at det skal være verdt turen til Gøteborg for å se på ladbare biler. Men noe lærte vi.

Svenskene strir med det samme som oss nordmenn.

Markedet er nå så lite forutsigbart at myndighetene ikke klarer å lage gode nok regler. Ikke for bilavgiftene, og ikke for firmabilbeskatningen.

Det er enda godt vi ikke er alene.

PRIVAT LÅN: Magasinet Elbilen hadde lånt en Ampera-e fra en norsk kunde. Opel i Sverige ønsket ikke at den skulle være der i det hele tatt. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer