335,7 km/t! Her settes den nye rekorden av Janne Laitinen. For å bli godkjent som verdensrekord av Guinness World Records, må hastigheten måles over en kilometer, i begge retninger. Resultatet av rekordforsøket utgjøres av gjennomsnittet av disse to målingene. Foto: Nokian
335,7 km/t! Her settes den nye rekorden av Janne Laitinen. For å bli godkjent som verdensrekord av Guinness World Records, må hastigheten måles over en kilometer, i begge retninger. Resultatet av rekordforsøket utgjøres av gjennomsnittet av disse to målingene. Foto: NokianVis mer

Nokian + Audi = Verdensrekord på is

Dette gjøres ifølge Nokian for forbrukerens skyld. At det blir god reklame for dekkprodusenten i tillegg, gjør nok ingenting.

9. mars, i nærheten av Oulu (Uleåborg), i Nord-Finland. Det er pent vær, og 16 minusgrader. På en islagt Bottenviken raser en blå Audi RS6, riktignok av forrige generasjon, men grundig spesialpreparert for anledningen, nedover en meget lang brøytet strekning.

Over 335 km/t

Det som er i ferd med å skje er at Nokian forsøker å sette ny verdensrekord med sitt nye vinterdekk (med pigger), Hakkapeliitta 8. Audien er Nokians testbil og føreren er erfarne Janne Laitinen, som har vært dekktester i et kvart århundre. Denne dagen lyktes forsøket, en snitthastighet over en kilometer frem og tilbake ble målt til formidable 335,713 kilometer i timen, og denne farten ble registrert av organisasjonen Guinness World Records som offisiell verdensrekord på is.

Dekket som kan spare penger for deg

Foto: Nokian
335,7 km/t! Her settes den nye rekorden av Janne Laitinen. For å bli godkjent som verdensrekord av Guinness World Records, må hastigheten måles over en kilometer, i begge retninger. Resultatet av rekordforsøket utgjøres av gjennomsnittet av disse to målingene. Foto: Nokian
335,7 km/t! Her settes den nye rekorden av Janne Laitinen. For å bli godkjent som verdensrekord av Guinness World Records, må hastigheten måles over en kilometer, i begge retninger. Resultatet av rekordforsøket utgjøres av gjennomsnittet av disse to målingene. Foto: Nokian
335,7 km/t! Her settes den nye rekorden av Janne Laitinen. For å bli godkjent som verdensrekord av Guinness World Records, må hastigheten måles over en kilometer, i begge retninger. Resultatet av rekordforsøket utgjøres av gjennomsnittet av disse to målingene. Foto: Nokian


Kraftprøve

Det dreier seg selvsagt om image, men også om å teste stabilitet og trygghet under kjøring med piggdekk - i hastigheter som er mye, mye høyere enn det den jevne forbruker kommer til å få anledning til å bruke dem i. I svært høy hastighet må dekket tåle en voldsom belastning; da rekorden ble satt kjørte bilen 93 meter per sekund, hvilket betyr at hver pigg traff isen 43 ganger.

Audi RS6 sprenger grenser

Dekket må være i salg

For at rekorden skulle være gyldig må dekket være tilgjengelig i markedet for forbrukeren, og spesifikt selges i det landet der rekorden settes. Isen kan ikke forhåndsprepareres ved at den gjøres ruglete eller behandles med kjemikalier - det må være naturlig is. I dette tilfellet ble det brøytet en 12 kilometer lang bane på den massive isflaten i indre Bottenviken. Det er ikke lov å bruke mer enn en time på rekordforsøket.

Test: Vinterdekk - 2013

Må rattes

Den som tror at dette er en lett øvelse siden farten måles på en rettstrekning, kan tro om igjen. Isen er relativt ujevn, og i slike hastigheter skal det ikke mye retningsendring til før det går galt - marginene er ørsmå og stabiliteten er vesentlig - noe som slett ikke betyr at mannen bak rattet kan holde det stille. Korreksjoner er kontinuerlig nødvendige. Føreren må altså ha både stålkontroll og nerver av... is.

Hvorav valget av Laitinen, en mann som tidligere har satt rekord på is. Han har også tidligere holdt den generelle rekorden på is, og han innehar den for elbil på is med 252,06 km/t, satt for et år siden.

Og tviler du på at oppgaven er krevende - ta en titt på videoen!