Vis mer

Nok en ny gjerrigmotor i Passat

Ikke lenge etter at Volkswagen Passat Bluemotion ble utstyrt med en ny og gjerrigere dieselmotor, er nå nok en ny motor straks på plass. Resultatet er 119 gram CO2.

Det er den tredje versjonen på få år av forbruksoptimerte Passat Bluemotion som nå kommer. Først benyttet man en 1,9-liter med 105. Så på tampen av fjoråret kom en ny og langt bedre 2,0-liter med 110 hester. Denne byttes nå ut i en helt ny 1,6-liter med 105 hester.

Dermed har utslippene sunket fra 136 via 128 til 119 gram CO2. Alle tallene er for sedanen. Stasjonsvognen vil slippe ut et gram eller to ekstra. Forbruket vil da ligge på om lag 0,45 liter per mil ved blandet kjøring etter EU-standarden.

Dette er gode tall for en såpass stor bil som Passat. De fleste konkurrentene ligger vesentlig høyere.

Tilstrekkelig rask

Noen tall for 0-100 er ikke kommet oss i hende i skrivende stund, men utgående utgave med 110 hester og 250 newtonmeter bruker 11,7 sekunder. Vi regner med at den nye utgaven vil bruke et par tiendeler ekstra ettersom den har fem hestekrefter mindre.

Dreiemomentet på 250 newtonmeter er imidlertid det samme i utgående 2,0-liter som i den nye 1,6-literen.

Billigere

Den nye versjonen av Volkswagen Passat Bluemotion kommer til høsten. Sedanen vil koste fra 293.000 kroner. Det er om lag 5.000 kroner mindre enn dagens utgave. Stasjonsvogna vil begynne på 302.000 kroner.