Vis mer

Nok en batteriracer fra BMW

BMW lanserer nå også hybrid 7er. Teknolgien her må ikke forveksles med den som er i X6.

Hybrid er hybrid og er i hovedsak det samme, men her det en annen battriteknologi enn i X6. X6 har metall-hydridbatterier og to elektromotorer med snaue 100 hestekrefter hver seg. 7er med lithium-ionbatterier har bare en elektromotor og som i tillegg yter lite, bare 20 hestekrefter, men gode 210 newtonmeter.

BMW ActiveHybrid 7 tar også utgangpunkt i V8-motoren med to turboladere. Her yter ikke denne motoren 407 hestekrefter som den ofte gjør, men 449 hestekrefter. Sammen med elektromotoren blir samlet effekt og dreiemoment 465 hestekrefter og 700 newtonmeter.

Girkassa er en åttetrinns automatkasse.

Racer

Dette sørger for gode ytelser og 0 til 100 leveres på gode 4,9 sekunder. Dette er med andre ord en svært rask bil. Toppfarten er i likhet med alle andre BMWer stoppet på 250 kilometer i timen.

Forbruket på blandet kjøring er oppgitt til 0,94 liter per mil, og dette tilsvarer et CO2-utslipp på 219 gram per kilometer. Bilen har også stopp/start-funksjon.

7er hybrid leveres både i kort og lang variant. Den lange er 14 centimeter lengre.


Mercedes S400

Mercedes har også en bil basert på den samme hybridløsningen. Den heter S400 hybrid og blir et alternativ til BMW 7er. Mercedes har lagt seg på en linje med en betydelig mindre bensinmotor og dermed også et mye lavere forbruk. Mercedesen slipper ut 186 gram CO2 per kilometer. Den klarer 0 til 100 på 7,2, noe som er kjapt, men som er betydelig tregere enn BMWen. Vi regner med at BMWen vil koste svært mye mer enn Mercedesen, og bilene vil i så måte ikke gå i beina på hverandre.

Les om S400 hybrid her.