<strong>GRISEFORT:</strong> Dette bildet fra ABHDs blogg-film, beviser at det går fort i en Corvette ZR1, selv med veiarbeider og andre biler å forholde seg til på autobahn. Foto: ABHD
GRISEFORT: Dette bildet fra ABHDs blogg-film, beviser at det går fort i en Corvette ZR1, selv med veiarbeider og andre biler å forholde seg til på autobahn. Foto: ABHDVis mer

Noen raskere

Fri fart - til glede og irritasjon. Disse er de fem raskeste omtalte - og dokumenterte - på autobahn.

Oppdatert 9/6: Rekordbilen til Caracciola fra 1938 (Mercedes W125), hadde en 5,6-liters V12-motor som var trimmet til hele 736 hestekrefter. Den offisielle rekorden er for øvrig riktig: 432,7 km/t.

Befinner du deg på motorvei i Tyskland skal du ikke kjøre under 60 km/t, og vi har alle hørt at det er fri fart. Nå er det en begrenset sannhet. Ikke alle tyske motorveistrekninger gir deg mulighet til fri pedal. For eksempel innførte Bremen i 2008 en generell motorveifartsgrense på 120 km/t. Langs for eksempel A1 er det nå svært lange strekninger med maks. 130. (Köln-Dortmund). Dessuten har alle strekninger anbefalte hastigheter. Men på de delene der fri fart er tillatt, blir farten ofte høy.

Les også: Trafikkreglene du neppe har hørt om

Det er ikke ofte du har veiene så for deg selv, men farten er fri på deler av det tyske motorveinettet. Foto: COLOURBOX Vis mer


Den frie farten er ikke like populær blant alle, heller ikke i Tyskland. I 2007 viste en meningsmåling utført for det tyske tv-selskapet ZDF television at to av tre av de spurte ønsket seg fartsgrenser på autobahn.

Les også: Denne dagen får du autobahn for deg selv

Mer om autobahn fra Wikipedia.

Men fortsatt kan du gi gass

Det ble spekulert i mulighetene for at fri-fart-regimet kom til å forsvinne. Foreløpig er det imidlertid godt med tyske motorveistrekninger der du kan gi så mye gass du og bilen tåler. Og du blir ikke den første til å gjøre det.

Nettstedet Howstuffworks har lett seg frem til de fem raskeste publiserte hastighetene fra autobahn. Her er rekordholderne:

  1. 309 km/t: En Corvette ZR1 (av DinSide Motor med flere omtalt som en av referansene i sportsbilverdenen) med mer enn 600 hestekrefter oppnådde 309 km/t i på autobahn i september 2008. Den ble kjørt av et team fra Dutch autoblog (ABHD). Dette er litt bak bilens topphastighet på 330 km/t, men likevel en formidabel hastighet på vei. Sjekk videoen her, og les mer om super-Corvetten.
  2. 324 km/t: Kjørt i en Ruf CTR Yellowbird, en ombygget 1987 Porsche 911. Fartsrekorden ble satt av journalist James M. Clash i 2003. Les om dette slik Clash selv opplevde det.
  3. 336 km/t: Nok en Ruf-ombygging, og nok en kjøretur med James M. Clash bak rattet. Denne kjøringen ble gjennomført like etter den foregående, og denne gangen var doningen en Ruf R Turbo med 50 ekstra hestekrefter i forhold til Yellowbird'en. Til tross for høyere fart: Sjåføren mener at denne føltes mindre rask.
  4. 432 km/t: Denne rekorden er pre-krigs! I 1938 kjempet Mercedez Benz og Audi (den gang Auto Union) om å kunne skryte på seg de høyeste hastighetene. Denne rekordhastigheten ble satt av Bernd Rosemeyer i en Auto Union streamliner med midtmontert V-16-motor trimmet til en makseffekt på 736 hestekrefter. Det utrolige tallet til tross: Fartsrekorden ble slått med hårfin margin, noe som dessverre førte til et tragisk endelikt for sjåføren.
  5. 432,6 km/t: Og her er bakgrunnen for tragedien: Nitti minutter før Rosemeyer kjørte i 432 km/t, snek Rudolf Caracciola seg forbi rekorden med fattige 0,59 km/t. Rekorden på 432,59 km/t ble satt i en Mercedes Benz W125 med en V-12-motor. Straks denne nyheten nådde Auto Union-folkene, satte Rosemeyer ut for et nytt rekordforsøk, der han omkom.
  6. Mens de tre første fartsrekordene på listen ble satt på dagtid, med andre biler på veien, ble de to førkrigsrekordene satt under helt andre forhold. Dette var spesialbygde biler, og kjørebanen ble stengt for andre sjåfører under rekordforsøkene.

    Vi nevnte denne begivenheten i forbindelse med at en Porsche Cayenne Sportech satte verdensrekord for SUVer. Denne ble for øvrig slått igjen i fjor av en Brabus GLK med 750 hesters Bullitt-motor!

    Les også: En spesiell fartsrekord - 250 km/t på damp