Nissan GT-R har satt ny rekord til 100 km/t.
Nissan GT-R har satt ny rekord til 100 km/t.Vis mer

Noen raskere?

Nissan kliner til med hysterisk heftige tider.

Bare for å ha sagt det først som sist. Vi går ikke god for innholdet i meldingen til dette Nissan-teamet, men budskapet er rimelig imponerende dersom det faktisk stemmer. Nissan GT-R skal nå være kjørt fra stillestående til 100 km/t på under 3 sekunder.

Porsche 911 blir lynrask

Lite informasjon

Noen annen melding enn videoen kjenner vi ikke til, så vi vet lite om bilen. Det eneste som er sagt er at det skal være en 2012-mod. Hvorvidt det er en original versjon, eller om det er en tweaket utgave skal være usagt. Ikke ser vi noen klokke som surrer sammen med et speedometer heller, men utgiveren forteller at den eksakte tiden ble 2,84 sekunder. I så fall er dette imponerende.

En vilt rask egoistbil

Klare fordeler

På andre nettsteder spekuleres det i både slicks og andre hjelpemidler, men selv med dette er tiden god. Spesielt i akselerasjonstester skårer Nissan GT-R godt i forhold til en del andre sport- og supersportsbiler, så lenge den har firehjulsdrift. Få av bilene den konkurrerer mot har denne goden de første meterne, eller millisekundene om du vil. Og når gode tider skal settes, så skal det støvsuges i enhver krik og krok for de små forbedringspotensialene som er å hente.

Honda ypper seg

Pris og ytelse

Om vi skal se litt på tider og priser, så er Nissan GT-R i særklasse den raskeste bilen fra 0-100 km/t, med sine i overkant av 2 millioner kroner. Dersom det er toppfarten du sikler etter, så blir det etter hva vi har funnet ut den kommende Porsche 911 Carrera S som gjelder. Det er antagelig den rimeligste bilen du kan kjøpe deg som runder 300-merket. 911 carrera S vil i Norge koste 1.530.000 kroner. Nye 911 bruker til sammenligning 7:40 rundt Nürburgring, mens Nissan GT-R har en bestetid på 7:29, og det med standarddekk.
Rekorden blant serieproduserte biler rundt ringen er det Lexus LFA som besitter, med tiden 7:14. Dette er en bil som i Norge vil koste 4,7 millioner kroner.

Se videoen selv, og del gjerne dine meninger i debattfeltet.