Noen konklusjoner

Om du skal selge bil, om du skal kjøpe bil - eller om du ganske enkelt bare trenger grunnleggende teknisk forsikring på en eldre bil: Det finnes ingen fasitsvar.

Hmmm. Skal vi se; reiseforsikring, brødristeforsikring fra Elkjøp, bruktbilkjøpforsikring... Les unntakslisten først. Vis mer


Og som med alle forsikringer er det grunn til å tenke seg om - er jeg egentlig allerede dekket for hva forsikringen tilbyr?

Selge bil

Da vil denne forsikringen være progressivt lønnsomt dess mer tungsolgt bilen er. Og dess eldre den er. Det problemet som kan foreligge, er dersom du etter testen finner ut at bilen er så dårlig at if ikke vil forsikre den. Da må du enten påkoste utbedringen, eller måtte fortelle kjøper om dette, med det resultat at bilen blir ytterligere tungsolgt.

Kjøpe bil

Kjøper nyere brukt? Da er nok dette penger ut av takluken. Vis mer


Da kan det være en god ide. Imidlertid har vi vanskelig for å se at en slik forsikring skal være nødvendig for nyere biler, la oss si enn tre fire år. Forutsatt at bilen har fått sine servicer og ikke er grovt misbrukt av tidligere eiere. Men det er selvsagt en ekstraforsikring mot byråkratiet med å få erstatning fra en privatperson kontra et forsikringsselskap.
Er imidlertid bilen eldre enn fem år, kan det meget vel være en god forsikring. Og desto eldre bilen er, desto større grunn er det å be eier stå for kostnaden. Spesielt verkstedstesten, ettersom den må betales uansett om bilen er forsikringsverdig eller ei.

Billig bruksforsikring?

Ja for det finnes en mulig brukergruppe til - de som har biler yngre enn 15 år/250.000 km, men er såpass gamle og nedbetalte at det ikke lønner seg med kasko. Er bilen i tillegg ansvarsforsikret i if, kan du altså for 2.030 kroner året forsikre deg mot dyre mekaniske utlegg.

Ni av ti går gjennom

Bruktimportert Volvo XC90? Kanskje dette ikke var så dumt likevel. Vis mer


Men det er nok også denne siste gruppen if er nødt til å vokte seg godt for om ikke hele ordningen skal bli et underskuddsforetak - slik det ble for NAF. Vi tror derfor de har gitt verkstedene ganske strenge retningslinjer, og det blir spennende å se hvordan dette slår ut i praksis - hvor mange som ikke får innvilget forsikringen. Eller kanskje er det ikke et problem?
- Så langt har ni av ti biler passert testen med eller uten feil, svært få er i så dårlig stand at de ikke kan forsikres, opplyser prosjektleder Alfred Bakken i If Skadeforsikring.

Her finner du listene over hva forsikringen omfatter og hvilke biler som er unntatt fra ordningen.