<B>EKSTRA STRØM:</B> En elbilers største bekymring skal visstnok være at han eller hun går tom for strøm. Dette kan være nødhjelpen. Foto: EP Tender
EKSTRA STRØM: En elbilers største bekymring skal visstnok være at han eller hun går tom for strøm. Dette kan være nødhjelpen. Foto: EP TenderVis mer

Nødstrøm til elbilen

Kjempebatteri på slep - i tilfelle du trenger det.

Én ting er å være på dagstur ute i skauen, og se at batteri-ikonet på mobiltelefonen har sunket til tre prosent. En annen ting er det å være på tur over Hardangervidda i elbil, for så å finne ut at batteri-ikonet viser tre prosent.

Mange er nemlig skeptisk til om batteritiden på nyere elbiler er bra nok, noe et firma ved navn EP Tender forsøker å gripe fatt i. Tilhengeren på bildet over er et slags aggregat i batteriformat, ikke så fjernt fra idéen om å ta med seg et ekstra nødbatteri til smartmobilen når du drar på langtur.

LES OGSÅ: Oi - billig ble BMW i3

200-kilos lader

Dette såkalte rekkeviddeutvidelsessystemet (vårt ord) er ment som en ekstra sikkerhet for elbiler. Den mobile kjempeladeren veier 200 kilo, og har en 600 kubikk stor motor montert sammen med strømgeneratoren. Når elbilen, som altså drar hengeren, begynner å få lite batteri, varsles tilhengeren, som så setter i gang å lade elbilen mens en kjører.

Ikke bare slipper du å bekymre deg for å gå tom for batteri på lengre turer, du slipper også ekstrastopper for å lade.

EP Tenders aggregat er fortsatt under utvikling ved selskapets franske hovedkvarter. Den spesielle tilhengeren skal kunne generere 22kW i løpet av en ladesyklus og kjøring i hastighet på opptil 130 kilometer i timen. Selskapet arbeider angivelig også med å lage en versjon som genererer så mye som 35kW ved hjelp av en 900 kubikk stor motor.

EKSTRA STRØM: En elbilers største bekymring skal visstnok være at han eller hun går tom for strøm. Dette kan være nødhjelpen. Foto: EP Tender

(Artikkelen fortsetter under bildespesialen!)

Svært stor rekkevidde

Én lading skal gi rundt 60 mils rekkevidde, noe som vil representere en betydelig utvidelse av rekkevidden for alle dagens elbiler.

Utfordringen med denne typen løsninger er at elbiler ikke uten videre er laget for å lades opp mens de er i bevegelse, og det er garantert én av hindringene EP Tenders må overvinne for å komme i mål med prosjektet. Enn så lenge har testfasen bare så vidt begynt, blant annet ved å gjøre selve tilhengeren så kjørbar som mulig - slik du kan se i videoen under:

LES OGSÅ: Den er smart - og skal stå i bagasjerommet