<B>FREMTIDENS LØSNING? </B>Det nederlandske firmaet Star Engines har utviklet en generator som fyller elbilen med strøm.  Foto: Star Engines
FREMTIDENS LØSNING? Det nederlandske firmaet Star Engines har utviklet en generator som fyller elbilen med strøm. Foto: Star EnginesVis mer

Nødlader til elbilen

Er elbilen din gått tom? Da kan løsningen være Jerr.e.

Det nederlandske firmaet Star Engines mener å ha funnet løsningen som skal kurere rekkeviddeangst for elbilsjåfører: En generator som fyller elbilen med nødstrøm.

Jerr.e er altså en bærbar ladeenhet for elbiler. Og ifølge firmaet skal den ta elektrisk mobilitet til neste nivå.

Når batteriet er tomt, skal du kunne hente den ut fra bagasjerommet, plugge den i og lade - mens du tvinner tommeltotter i påvente av å få nok strøm til å komme hjem eller fram til nærmeste hurtiglader.

LES OGSÅ: Batteri-tilhenger for elbilen

Bensindrevet

STRØM FRA BAGASJEN: Hele boksen er relativt kompakt, men veier 23 kilo. Foto: Star Engines Vis mer
PLUG AND PLAY: Generatoren måler Den måler 175 x 330 x 500 mm o tanken rommer 5 liter med bensin. Foto: Star Engines Vis mer



Det paradoksale er at den går på bensin. Tanken rommer 5 liter, og hele saken er relativt kompakt. Den måler 175 x 330 x 500 mm, men den er relativt tung: 23 kilo.

Ifølge produsenten, skal Jerr.e kunne gi 10 kW i maks én time.

Det er foreløpig lite med info å hente, men firmaet påstår at de skal rulle ut produktet mot slutten av året - eller i løpet av 1. kvartal 2016.

Hva den vil koste er også foreløpig helt i det blå. Vi venter i hvert fall i spenning.

LES OGSÅ: Trådløs lading rykker stadig nærmere

BMWs interne løsning gir ikke elbil-fordeler

Mot slutten av året vil BMW tilby en lignenende, men implentert løsning i sin i3 REX (Range Extender). Det betyr at elbilen blir utstyrt med en liten 2-sylindret bensinmotor på 647 ccm som genererer strøm til batteriene. Det skal øke rekkevidden på bilen fra teoretiske 190 kilometer til opptil 300 kilometer.

Men - da forsvinner samtidig de fleste av fordelene som elbilene nyter godt av, som for eksempel gratis bompassering og kjøring i kollektivfelt.

- Akkurat i3 med rekkeviddeforlenger vil ikke bli kategorisert som en elbil, men derimot som en plug-in hybrid, opplyser markeds- og kommunikasjonsdirektør Christian Gottschalk hos BMW Norge til DinSide.

i3 har vært i salg ett år som ren elbil, mens utgaven med såkalt Range Extender og en bensintank på 9 liter kommer mot slutten av året. Den vil få en startpris på rundt 330.000 kroner. (NB! Prisen oppdatert etter at BMW Norge først oss feil opplysninger.)
Forbruket er beregnet til på 0,06 l/mil og CO2-utslippet er 13 gram Co2 per kilometer.

FRA ELBIL TIL PLUG-IN: BMW i3 kommer snart i såkalt REX-versjon (Range Extender). Det betyr at den blir utstyrt med en liten bensinmotor som skal generere strøm til batteriet. Det øker den teoretiske rekkevidden fra 190 til 300 km. Foto: Espen Stensrud Vis mer


LES OGSÅ: Se Teslas automatiske ladestasjon