Nissans gunstigste langt dyrere

Nissan Qashqai har fått et kraftig prishopp med stor dieselmotor, firehjulsdrift og automat.

I vår test av Nissan Qashqai med 2,0-liters bensinmotor, firehjulsdrift og trinnløst automatgir, gjorde vi oppmerksom på at den 150 hester sterke dieselmotoren kun var marginalt dyrere og således et langt bedre kjøp. Det hadde vi rett i, mer enn vi ante den gangen.

Var borte

Vi påpekte nemlig også at dette motoralternativet var midlertidig ute av prislistene, grunnet leveringsproblemer. I tillegg skrev vi at det ville komme en prisjustering når den kom tilbake i prislistene.

Optimistiske anslag

Vis mer


Det kom det også. Og ikke rent ubetydelig heller. Årsaken er at de første bilene ble solgt uten at den endelige typegodkjenningen forelå. Dermed var Nissan Norge nødt til å anslå CO2-utslipp og vekt. Det skulle imidlertid vise seg at disse anslagene var vel optimistiske.

50.000 kroner opp i pris

Mens de første bilene med høyeste utstyrsnivå, 2,0-liters dieselmotor, firehjulsdrift og automatgir kostet kundene om lag 350.000 kroner, altså nesten det samme som 2,0 bensin, må nye kunder nå ut med over 400.000 kroner for samme bil. Billigste Qashqai med største dieselmotor, firehjulsdrift og automatgir koster nå 382.000 kroner.

Prisøkningen har altså vært på over 52.000 kroner for denne attraktive utgaven.

Dyrt automatgir

Dropper du automatgir blir imidlertid regnestykket ikke like ille. Prisøkningen med manuell girkasse har vært på drøyt 18.000. Dropper du i tillegg firehjulsdriften, kommer du unna med snaut 8.000 kroner.

Vis mer


Et annet interessant poeng fremkommer av disse tallene: Automatgir koster deg nemlig i praksis hele 50.000 kroner.

Kupp for kundene, smell for Nissan

Prisøkningen på opptil 52.000 kroner fører til at de første Qashqai-eierne som fikk bilene utlevert før den ble utilgjengelig naturligvis gjorde et kjempekupp. Avgiftene må inn på disse også, og merkostnaden er det Nissan som må betale.

Fortsatt konkurransedyktig

Prishoppet gjør at Nissans kanskje mest attraktive modell i Norge blir betydelig mindre gunstig. Kjøper du den med manuelt gir, har den likevel fortsatt en ganske stor prisfordel på konkurrenter som Toyota Rav4 og Honda CR-V, som riktignok er noe større.

Her finner du mer Nissan-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder