Nissan X-Trail 2.0 Sport

Etter bare to og et halvt år i det norske markedet, har Nissan X-Trail fått sin ansiktsløfting. De utseendemessige endringene er vellykkede, men dessverre innebærer ansiktsløftingen også negative elementer.


Nissan X-Trail ble introdusert i det norske markedet høsten 2001 og fikk en svært positiv mottakelse av motorjournalistene, ikke minst her i DinSide Motor. Vi lot oss begeistre over X-Trail, som kun ble slått av Honda CR-V i vår store SUV-test.

Nissans mest solgte

Men det var ikke bare motorjournalister som tok i mot X-Trail med åpne armer. Nissans folke-SUV har nemlig blitt Norges nest mest populære firehjulstrekker, kun slått av Toyota RAV4. I fjor ble det solgt nesten 1.500 X-Trail i Norge, som betyr at X-Trail har blitt Nissans mest solgte modell. Den høye firehjulstrekkeren utgjør nå nesten halvparten av det totale Nissan-salget her i landet.

Ny og sterkere diesel

Men Nissan ser tydeligvis ingen grunn til å hvile på laurbærene. For allerede nå, etter mindre enn tre år, har X-Trail fått sin første ansiktsløfting. Ansiktsløftingen innebærer oppgraderinger av både eksteriør og interiør. Samtidig lanseres en ny og sterkere dieselmotor, som sannsynligvis er klassens beste. Nissan har også forbedret støyisoleringen og utviklet en ny, rattbetjent radio. Den integrerte radioen er å finne på standardustyrslisten og medvirker til at X-Trail-interiøret oppfattes som mer eksklusivt.

ESP-mulighet forsvinner


Men ingen medalje uten bakside. For X-Trail-prisene stiger samtidig med rundt 10.000-kroner. Det som etter vårt syn er verre, er at det ikke lenger vil være mulig å utstyre den rimeligste varianten, 2,0-literen, med elektronisk stabilitetsprogram (ESP). Nettopp muligheten for å velge ESP som ekstrautstyr har vært blant X-Trails store fortrinn. Vi kommer tilbake til priser og utstyr i de følgende kapitlene, men først tar vi en titt på X-Trails nye utseende.