<b>BENSIN:</b> X-Trail har til nå kun vært tilgjengelig med 130 hesters diesel. Fra september tilbys en 163 hesters bensinmotor. Foto: NISSAN
BENSIN: X-Trail har til nå kun vært tilgjengelig med 130 hesters diesel. Fra september tilbys en 163 hesters bensinmotor. Foto: NISSANVis mer

Nissan X-Trail 1,6 DIG T

Endelig får den en gjerrig bensinmotor, dessverre har den bare drift på to hjul.

Nissan X-Trail har siden lanseringen i fjor bare vært tilgjengelig med ett eneste motoralternativ: En 1,6 liter Turbodiesel på 130 hester og 320 Newtonmeter. Den er hentet fra det fornyede lageret Nissan deler med alliansepartner Renault.

Dagens dieselmotor er tilgjengelig både som forhjulstrekker og firehjulstrekker i kombinasjon med 6-trinns manuell kasse. Du får den også med en trinnløs automat, men da bare som forhjulstrekker.

Her finner du alle praktiske fakta om Nissan X-Trail.

Endelig bensin

Bensinmotoren 1,6 DIG-T er ikke noe nytt bekjentskap for Nissan, men hentet fra lillebror Qashqai. Effekten er høyst akseptable 163 hester og litt sparsomme 240 Nm.

Drivstofforbruket tilfredstiller Euro 6. Med utstyrsversjonene Vista og Acenta (17-tommers felger) oppnår den et forbruk på 6,2 liter pr mil og CO2-utslipp på 145 g/km. 0-100 gjøres på 9,7 sekunder og den når 200 km/t.

Snart kommer Qashqai som prisgunstig ladbar hybrid. Her er faktaene.

Foto: NISSAN
Foto: NISSAN


Bare manuell

Det blir enkelt å bestemme seg. Du trenger i grunn bare bestemme farge og velge mellom tre utstyrsnivå, for den leveres kun med 6-trinns manuell girkasse og forhjulstrekk.

Det bør altså holde mener Nissan, siden de fleste X-Trailkjøperne uansett velger forhjulstrekk.

Hyggelige priser

I Norge starter prisene på 303.000 for billigste utstyrsverjon Visia. Det forventes mest salg av utstyrsmodellene Acenta (fra 318.000,-) og Tekna (364.000,-). Tillegget for 7-seter er 17.000,-