Vis mer

Nissan utfordrer tyskerne

Paris (DinSide Motor): Som en japansk Porsche imponerer Nissan 370Z med kjøreegenskaper, design og ytelser i toppklassen. 350Zs etterfølger fremstår som supersportslig og blir med det et enda sjeldnere syn her hjemme. Tekst og foto: Knut Arne Marcussen

Det er tidenes kontrast når jeg stiger over fra Nissan Pixo med 1-liters motor og 68 hester og over til nye 370Z med 3,7-liters V6 med 331 gamp. For mens du føler du sitter med sparekniven i buken på Pixo, er det nesten så alt av økonomisk nedtur er glemt her. Det er riktignok ikke like lett å se at Nissan har brukt mye penger på utviklingen, for 370Z er temmelig lik 350Z.

Men de har gått grundig til verks for å gjøre GTRs lillebror flere hakk bedre. Girkassen er forbedret med noe smidigere skift, selv om den fortsatt er trang og avgir noe transmisjonsstøy. Nytt er at motoren gir mellomgass hver gang du girer ned, noe jeg aldri har opplevd på en manuelt giret bil før. Automatkassen har nå sju gir, og den både funker og kler bilen veldig bra. Personlig foretrekker jeg likevel helst den manuelle.

Motoren har fått økt sylindervolumet med et par hundre kubikk, den har 18 hk mer, 13 Nm mer i moment og redusert forbruk og utslipp med 11 prosent. Det er resultatet av blant annet oppgradert variabel ventilstyring. Det som merkes bedre, er at tyngdepunktet er senket og at understellet er vesentlig strammet opp (blant annet 35 prosent stivere stabilisator foran).

Fullblods sportsbil

Vis mer
Nissan 370Z 
Pris935.900 kr
MotorV6, 3,7-liter
Effekt331 hk/7.000 omdr
Moment366 Nm/5200 omdr
Toppfart250 km/t
0-100 km/t5,3 sek
Forbruk1,05 l/mil
CO2249 g/km
L/B/H425/185/132 cm
Vekt1.496 kg
Bagasje235 liter


370Z er kortere og bredere. Akselavstanden er kappet med hele 10 cm, og vekta er redusert med 72 kilo. Sånt gjør at 370Z er mer presis, direkte og fast enn 350Z’en noen gang var. Der den kunne oppleves som en cruiser for amerikanerne, er etterfølgeren mer fullblods sportsbil. V6’eren låter også noe grovere, og trøkket er selvsagt bedre.

Når interiøret også er frisket opp med høyere kvalitet på materialer og penere utseende, er det så vi nesten ikke vet hva vi skal sette fingeren på. Jo, jo, rattet kan kun justeres opp og ned, samtidig som det fortsatt er litt for mye plast. Men allikavæl! Pokalen går til Nissans ingeniører for årets makeover!

Om du i din villfarelse skulle tro at vi nå vil komme til å se langt flere 370Z på norske veier enn det er 350Z’er, tar du feil. Ankepunktet som gjør at bilen blir like sjelden som snø i Sahara, er selvsagt pris. 935.900 kroner starter moroa på, og da stivner nok de fleste glis. I hvert fall mitt...

Les Bergen - Oslo i Nissan GTR på snø, en 480 hesters nytelse.

For lottomillionærer

Det er i såkalt Base-utgave og Pack – som er en bedre utstyrt versjon – koster hele 960.900 kroner. Med automatgir ryker du på 16 lapper ekstra. Dermed kommer nok de fleste potensielle kunder heller til å velge Porsche Cayman som koster fra 875.000 (selvsagt med vesentlig mindre utstyr). De med mindre penger vil kanskje velge den noe softere Audi TTS fra 833.900 (også dårligere utstyrt).

En noe spesiell frontlyk. Hvilken bil hører den til? Foto: Produsenten


Men sportsbilfolket bør virkelig ha prøvd denne før de bestemmer seg. Dessverre har ikke Nissan samme anseelse i de kretser, og de få bilene du kan regne med på veien (importøren forventer kun tre solgte fordelt mellom Norge og Danmark!) kjøres sannsynligvis av en eller annen Nissan-gærning som nettopp har fått jackpot i Lotto. Heldiggrisen!