<b>For enhver smak</b> Med de to forskjellige modellene finnes det en IDx for alle. Foto:  Nissan
For enhver smak Med de to forskjellige modellene finnes det en IDx for alle. Foto: NissanVis mer

Nissan tok innersvingen på alle

Her her iDx (den heter det). Skrevet av: Morten Moum

Nissan var en av aktørene som virkelig slo på stortromma under Tokyo Motor Show. Lanseringen av GT-R Nismo ble for eksempel mottatt med stor begeistring blant fartsglade bilentusiaster. Men, Nissan gav seg ikke her.

I stedet tok de innersvingen på alle og overrasket med et helt nytt konsept, med det mystiske og smått James Bond-pregede skurkenavnet - IDx.

Fallende interesse

Konseptet er utviklet i samarbeid med japansk ungdom, for å prøve å fenge en gradvis frafallende bilinteresse blant de unge. Statistikk fra hele verden viser nemlig at bilinteressen blant unge har falt dramatisk de siste årene:

Færre unge tar førekort enn før, eksempelvis har mindre enn to prosent av alle tenåringer i England sertifikatet.

Det er foreløpig usikkert om Nissans kreative stunt vil gi noen avkastning, men resultatet er utvilsomt et frisk pust i bilverden.

To versjoner

IDx er lansert i to utgaver, en lounge- preget utgave ved navn Freeflow og en mer sportslig Nismo-versjon. Det forventes ikke samme ytelser av IDx Nismo som GT-R Nismo, men designmessig er den en absolutt en vinner.

Les om Nissans GT-R Nismo her!

Selv om man kanskje skulle tro at interiøret ville være mest iøynefallende, er det faktisk eksteriøret som overrasker mest.

Enkelt og tøft

Med rette kanter, rene linjer, og et massivt frontparti vekker det gode minner for de som kjenner sin bilhistorie og nyskapt interesse for unge autofile. Et klassisk design som får blodet til å bruse og sparekontoen til å skjelve hos enhver Gatebil-entusiast.

Interiøret er stilrent og bærer preg av praktisk ungdommelig og minimalistisk tankegang. Dashbordet har en delikat og passe stor flerbruksskjerm, kun de aller mest nødvendige knappene, ett enkelt instrument plassert oppå rattet og små men eksklusive skinndetaljer.

Rattet er trukket i skinn og setene i olastoff. En variant som kanskje ikke vil falle i smak hos alle, men det er likevel sjarmerende og fungerer overraskende godt sammen med resten av interiøret.

Spennende fremtid

Ofte har slike stunt-konsepter en tendens til å ende mer opp som luftslott enn som ferdige produkter, men her ser det ut til at Nissan har gjort mye riktig. De har klart å gjenskape gammel nostalgi mikset med nymotens teknologi, uten at det blir for mye. Nissan IDx er en deilig kombinasjon av gårsdagens historie og morgendagens visjoner.

I historie hevdes det at man må kjenne sin fortid, for å kunne forstå sin nåtid, det er kanskje slik Nissan ønsker å fenge den yngre garde med IDx. Det funker hvert fall for oss.

Nytt blod

Prosjektet ble gjennomført ved at Nissan organiserte fokus-grupper med unge mennesker født etter 1990. Disse fikk lov til å utfolde seg kreativt i samarbeid med Nissans designteam.

I tillegg benyttet de seg av det Nissan kaller «Creativ Box», en tankesmie for design i Tokyo hvor unge designspirer kunne slå seg løs.

IDx ligner ikke på noen andre av Nissans nåværende modeller, derimot ser man tydelige likhetstrekk med ikonet Datsun GT-R.