Foto: Knut Moberg
Foto: Knut MobergVis mer

Nissan Terra har tre elmotorer

PARIS (DinSide Motor): Sær design og sær drivlinje gir spennende løsninger.

Syns du Nissan Juke var stygg? Da bør du ta en titt på Nissans nye konseptbil, Terra. Den har på mange måter fått designelementene fra Juke, for deretter å blåse opp de detaljene som var særlig fremstående. Dramatisk design, kaller Nissan selv det. Resultatet ser du på bildene.

Nullutslipp med rekkevidde

Terra er en konseptbil som i hovedsak ikke er laget for å vise en ny bildesign, men mer for å fortelle at de har laget en hydrogenbil på egenhånd. Bilen er således en nullutslippsbil, er utstyrt med fire seter og har firehjulsdrift.

Se flere bilder av Terra:

Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg


Nissan er klare på at Terra ikke bare er ment for urbane strøk. Med hydrogendrift vil rekkevidden bli mer enn god nok for lengre turer uten utslipp. Terra er for øvrig utstyrt med en løsning flere og flere bilprodusenter leker seg med for tiden, med elektromotorer plassert ute ved hjulene.

Hydrogen inntar lufttrafikken

3-i-ett

Konfigurasjonen er litt realitet, og litt fiksjon. Til sammen har Terra tre elektriske motorer. Den fremre løsningen er basert på noe av det samme som sitter i dagens Nissan Leaf. Denne løsningen driver her kun fremhjulene. I bakhjulene sitter det derimot en elektromotor plassert i hvert av hjulene, så på denne måten har Terra fått firehjulsdrift. Nissan trekker særlig frem at denne løsningen ikke krever noen tunnel til mellomaksling, eller stikkakslinger for den saks skyld. Derfor har Terra fått et relativt flatt gulv innvendig.

Toyotas hydrogenbidrag

Lavere kostnad

At vi nå er et skritt lenger i vår påvente av en serieprodusert hydrogenbil er det liten tvil om. Nissan kan fortelle at systemet som sitter i Terra bare har en sjettedel av kostnaden av hva en av dens konseptforgjengere fra 2005 hadde. Dette skyldes først og fremst redusert behov for kostbare metaller.

Samtidig som Nissan her har lekt seg med hydrogendrift, så har Terra også gitt interiørdesignerne litt å tukle med.

Nye materialer er prøvd ut, det samme med plassering av baksetene i forhold til fremstolene. De tre passasjersetene kan forresten foldes sammen og bli til et flatt bagasjerom.

Hydrogenbiler får gratis parkering

Frir til de unge

Nissan Terra er et frieri til yngre kunder, og Nissans øverste kreative sjef kan fortelle at de har hentet inspirasjon fra livsstilen til unge nord-europeiske kunder - hvorav en design som de kaller "skandinavisk".

Det kan være smart, for innen hydrogenbiler som dette er i masseproduksjon er de samme kundene antagelig godt voksne. Først må vi få på plass en infrastruktur på hydrogen, og den veien ser ut til å være lengre enn mange håpet på.