Nissan Sunny 1.6 1992: Fusking og rykking

Bilmerke: Nissan
Modell: Sunny
Motor: 1,6 bensinmotor m/elektronisk styrt forgasser (motoren heter GA16DS)
Årsmodell: 1992
Kilometerstand: 136000

Problem: Fusker/rykker
Hei! Håper dere kan være "syvende far i huset" etter mange måneders fundering over hva som er årsaken til motorproblemet og hva som kan gjøres utover det jeg allerede har gjort!

Motoren reagerer tidvis ikke som den skal når jeg gir gass. Dvs. at den kan rykke i flere sekunder ved akselerasjon. I så fall letter jeg på gassen et øyeblikk, noe som av og til hjelper, hvis ikke må gassen slippes helt opp for så å gi full gass. Noen ganger nøler motoren f.eks. etter girskifte, før den sekundet etter plutselig finner ut at jeg faktisk har tråkket på gassen og ikke bremsen!

Når det gjelder moderat bremsing i bakker i 4. og 5. gir i 30 til 40 km/t, hender det at det kjennes som om jeg letter et halvt sekund på bremsepedalen, selv om jeg har konstant pedaltrykk! Med giret i fri merkes ikke noe til dette.

Ved kjøring i jevn hastighet i høygir kjennes det av og til ut som motoren "henger" noen sekunder, slik at jeg må gi mer gass for å opprettholde hastigheten, for så å "slippe" slik at jeg igjen kan gi mindre gass. Det virker som om gasspedalen overstyres av elektronikken i forgasseren/mistolker signalene fra lamdasonden. Problemet kan være mye til stede noen dager på rad med mange mils kjøring, for så å forsvinne helt eller nesten de neste dagene med like mange mil bak meg. Noe jeg må få med er at motoren alltid drar godt og jevnt så snart turtallet passerer 4000 o/min, uansett dagsform ellers! Forbruket er på ca 0,7 l/mil ved blandet kjøring.

Det rare er at den innvendige motor-rensen jeg har foretatt de siste månedene (Auto-Rx, oppløser oljeavleiringer sakte men sikkert i løpet av noen tusen km.) har minimert symptomene betydelig. Grunnen til at jeg forsøkte motorrens var at de to første oljeskiftene uten Auto-Rx sist vår/sommer forverret symptomene midlertidig. Kan dette bety at problemet hovedsaklig ligger i EGR-systemet og/eller PCV-systemet? Auto-Rx kan jo ikke gjøre noe med elektronikken, men kan ihvertfall teoretisk sett rense EGR-ventilen og PCV-ventilen.

Merkeforhandleren jeg kontaktet mente imidlertid at problemet lå i forgasserelektronikken, noe som understøttes av info på carsurvey.org. om Nissan 100NX med samme motor
(se f.eks.her: www.carsurvey.org/review_26783.html.)

Første eier, som hadde bilen i 9 år (bykjøring), hadde aldri merket noe til problemet, men en av de neste eierene - en pensjonist - fortalte oss at oljen var helt klumpete da han kjøpte bilen. Han hadde også jevnlig problem med rykking gjennom de 3 årene han hadde den (men ikke de gangene han hadde den på verksted, typisk nok), og flere oljeskift og tennpluggskift løste ikke problemet. Ikke så rart kanskje, jeg fant at en av tennpluggkablene var helt irret! Byttet til nye originale kabler, noe som minsket rykkingen merkbart.

Ny, men uoriginal lamdasonde gjorde også at det ble mindre rykking (den gamle fungerte dårlig slo et verksted fast), og den svakt pulserende motorgangen i jevn fart forsvant (nesten) helt.

Har også byttet luftfilter, bensinfilter, tennplugger (NGK) og fordelerlokk uten merkbar forbedring. Motoren går forøvrig ganske fint og stille på tomgang -rundt 900 o/min - men faller av og til ned på 5-600 o/min!? På høyt turtall er det som sagt ingen problemer. Motoren har registerkjede, noen fare for at det kan ryke før tiden pga. motorrykkingen? Bør det skiftes samtidig med ventiljustering, som jeg har tenkt å ta til sommeren, eller kan jeg trygt vente?

Svar: Et veldig bra forklart problem og det burde ikke være noe problem å forstå hva som er problemet ditt! Du bør, dersom du skal innom et bilverksted med problemet, levere med dette eller et liknende brev til bilmekaniker/kundemottaker! Jeg vil påstå at du har et problem med tomgangstiller som etter det jeg kan se er tilknyttet gasspjeldet og at denne ikke fungerer optimalt. Du kan nok uten at det ødelegger for noe vaske spjeldhus og om mulig tomgangstiller med forgasserrens på boks. Denne EGR ventilen kan nok, dersom den henger, lage problemer og noen kan også renses med samme rensespray. Vi bruker en boks som heter "One Shot" fra Kent produkter. Skal du rense motoren innvendig så bruker vi noe som heter Motorflush fra Forte der vi kjører dette produktet i ca 10-15 minutter på ca 2000 omdr/min før vi skifter olje og filter. Dette vil renske opp i oljekanaler og motor for øvrig, men ikke EGR ventil. Det kan også være mye sot i forbrenningskammer, ventiler og dyser og i slike tilfeller har man stoffer ifra Forte som kan renske opp som man kan fylle på i tanken eller kjøre direkte inn via en vakumslange imens motoren går. Dette må utføres av en bilmekaniker!