<b>KOMMER MED LEDNING:</b> Nissan Qashqai er så langt i år Norges nest mest solgte SUV og en av de få som selges mest med forhjulsdrift. Nå skal den altså bli ladbar, noe som burde slå an hos norske kunder. Foto: ESPEN STENSRUD
KOMMER MED LEDNING: Nissan Qashqai er så langt i år Norges nest mest solgte SUV og en av de få som selges mest med forhjulsdrift. Nå skal den altså bli ladbar, noe som burde slå an hos norske kunder. Foto: ESPEN STENSRUDVis mer

Nissan Qashqai blir ladbar

Nissans første ladbare hybrid blir norgesmodellen Qashqai.

Det er den øverste ansvarlige for motorteknologi og elektriske biler i Renault-Nissan-gruppen, Alain Raposo, som bekrefter at Alliansens første ladbare hybrid blir Nissan Qashqai, dette ifølge det franske bransjenettstedet CFCA.

Det betyr dessuten at det også vil komme en ladbar SUV fra Renault, en hybrid utgave av folkesuven Renault Kadjar som vi snart skal ut og prøvekjøre.

Kan el-drift

Vi vet ikke så mye om den konkrete teknologien som vil benyttes i den nye drivlinjen, men elmotorer og batteripakker er noe alliansen har vist at de behersker gjennom elbilene Nissan Leaf og e-NV200 Evalia, samt Renault Zoe.

Den norske importøren kan foreløpig ikke gi oss noen informasjon om den kommende, ladbare Qashqai.

EOLAB: I slik en futuristisk konseptbil testes en ny hybrid drivlinje av Renault-Nissan-alliansen. Foto: RENAULT Vis mer


Vi tillater oss derfor å spekulere litt, og det er nærliggende å tro at en drivlinje av samme typen som ble vist i konseptbilen Renault Eolab i Paris i 2013, kan hentes ut av skapet igjen, for å finpusses, tilpasses en produksjonsbil eller to - muligens etter noe videreutikling. Ellers har Nissan tidligere vist en slik drivlinje som bærer navnet ZEOD (Zero Emission on Demand).

Eolab?

På papiret ser en slik løsning troverdig ut: I Eolab fant vi for eksempel en bensinmotor med 1,0 liter slagvolum og 75 hestekrefter paret med en elmotor på 67 hester. Batteripakken på 6,7 kWt er muligens noe snau for en Qashqai, men denne teknologien er jo rimelig modulær. En rekkevidde på bare strøm på rundt fem mil må det derfor være lov å håpe på.

MEST SOLGT:Audi A3 sportback e-tron er for tiden den mest solgte ladbare hybriden i Norge. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Fremtiden er ladbar - i hvert fall hvis vi skal tro meningsmålinger som viser at nordmenn virkelig har våknet opp for fenomenet plug-in hybrid, eller ladbar hybrid på godt norsk. I tillegg har vi jo den særnorske elbil-boomen som ikke ser ut til å ville avta med det første.

Sportsbil

Dette ble bekreftet da BMWs ladbare sportsbil i8 ble kåret til publikums favoritt da årets bil i Norge skulle stemmes frem i fjoor.

Dette henger naturligvis sammen med at tilbudet blir stadig større og mer variert. Audi har suksess med e-tron-versjonen av A3 (som vi har testet), og snart kommer VW Golf i sin N-te versjon - GTE, også den en ladbar hybrid. Som vi også har testet.

I klassen over er det ikke lenge siden vi kunne fastslå at Mercedes introduserer noe som nærmest kan karakteriseres som et røverkjøp med sin ladbare C 350 e.

Og det blir spennende å se hva prisen på den ladbare versjonen av Volkswagen Passat blir.

Registrerte nye ladbare hybrider i Norge (mars og 1. kvartal sammenlignet med 1. kvartal i fjor)
 Kilde: OFV ASmars1. kvartal1. kvartal
  201520152014
 TOTALT267748463
1Audi A3181369 
2Mitsubishi Outlander77356439
3Volvo V606612314
4BMW i8616 
5Toyota Prius1413
6Volkswagen Golf12 
7Mercedes-Benz S-klasse11 
8Opel Ampera  11


OVERBEVISER: Volvo slo et slag for ladbare hybrider allerede i 2012 og fikk politikerne (her Bård Vegard Solhjell fra SV og Jan Tore Sanner fra Høyre), med på laget. Foto: KNUT MOBERG Vis mer