Foto: Nissan
Foto: NissanVis mer

Nissan Pivo 3 - Leafs lillebror

Med bybilen Pivo 3 lover Nissan svært spenstige funksjoner.

Elbilen tar en stadig større plass i trafikkbildet. Det kommer til å fortsette, og mye av økningen vil være takket være Nissan. Deres familiebil, Leaf har fått mye oppmerksomhet og er nå tilgjengelig på det norske markedet.

Nissan Leaf-testen kan du lese her.

Mer realistisk

Pivo 3 heter denne krabaten, som skal vises på Tokyo Motor Show i månedsskiftet november/desember. (Morsomt navn for innbyggerne i mange Øst-Europeiske land hvor pivo betyr øl). Designen er interessant, og det dreier seg åpenbart om nok en konseptbil. For å være ærlig begynte vi så smått å miste interessen for de "evindelige" elbilkonseptene fra den kanten - dette er det åttende siden 2005 - men denne gangen forsikrer Nissan oss om at dette er en mer "realistisk" elbil for en "nær fremtid".

Foto: Nissan
Foto: Nissan
Foto: Nissan
Foto: Nissan
Foto: Nissan
Foto: Nissan
Foto: Nissan
Foto: Nissan
Foto: Nissan
Foto: Nissan
Foto: Nissan
Foto: Nissan
Foto: Nissan
Foto: Nissan


Seks år med utvikling

Og det får vi jo håpe. Vi vet jo nå at Nissan tar elbil på ramme alvor etter at Leaf ble lansert som første fullverdige - om enn kompakte - familiebil med kun eldrift. Og vi ser jo at Pivo 3 er en bil som er nærmere en produksjonsbil enn den mild sagt eksentriske Pivo 1, som vi omtalte for seks år siden og som hadde som kjennetegn at den kunne kjøres frem og tilbake uten å måtte snu.

Plass til tre

Bilen har elmotorer i hjulene, noe som gir bedre plass for de tre personene det er plass til i bilen - i en "1+2"-layout. Interiøret skal være raffinert snarere enn minimalistisk; det er ikke nødvendig å minne bilisten om at han kjører miljøvennlig ved å være "kjip", mener Nissan. Bilen har en smal sporvidde bak for å få liten svingradius - faktisk bare to meter, hvilket muliggjør U-svinger på så å si alle typer vei.

Pivo 3 - se video:


Finner parkeringsplassen og parkerer selv

Mer oppsiktsvekkende er bilens fullautomatiske funksjoner for parkering. Føreren skal ikke lenger trenge å lete etter parkeringsplass - bilen finner den selv. Ikke nok med det, den kommuniserer med Nettskyen og forteller eieren hvor den er parkert. Eieren kan for øvrig kalle bilen opp via en smarttelefon og, vips! skal den begi seg til stedet føreren befinner seg.

Visjoner

Dette høres naturligvis besnærende ut, men vi regner ikke med at akkurat disse elementene vil være en del av bilens utrustning når den kommer på markedet; det fordrer en god del utvikling av infrastruktur før vi kommer så langt.

Det samme gjelder muligheten for at bilen selv analyserer og vurderer tilgang til strømnettet, plasserer seg selv på ladepunkt og lader - eller lader ut - for å føre strøm tilbake til nettet mot kreditering fra leverandør - når tilbud/etterspørsel-situasjonen tilsier det.

Les også: Ford presenterte nylig lignende og enda mer avanserte scenarier av denne typen da de lanserte forløperen til neste Mondeo: Evos.

Men altså: I første omgang - frem til infrastruktur, "robot-agenten" i selve bilen og Nettskyens kapasitet og egenskaper muliggjør de ovennevnte scenariene - regner vi med at produksjonsbilen som vil bli basert på Pivo 3 vil være et hendig og økonomisk transportmiddel for urbane single eller par, og ikke så veldig mye mer.

Vi regner med å få vite mer når vi får se bilen ved selvsyn på bilutstillingen i Tokyo.

Les også: Test Nissan Leaf nå!