Konseptbilder, sier Nissan om dette.  Foto: Produsenten
Konseptbilder, sier Nissan om dette. Foto: ProdusentenVis mer

Nissan Pathfinder er klar

Bilen ser produksjonsklar ut, men kalles forsatt en konseptbil. Vi lar oss ikke lure.

Dagens Nissan Pathfinder har sett sine beste dager, noe som blant annet vises på salgstallene. Heldigvis betyr det at en ny modell er på trappene, og den vises i disse dager under bilutstillingen i Detroit.

Vekk med ramma

At det er nettopp i USA bilen vises er ikke det minste merkelig. Modellen har faktisk eksistert der borte i over 27 år. For andre gang i løpet av denne perioden velger Nissan å gi bilen et selvbærende karosseri. Med andre ord, bilen får ikke en rammekonstruksjon som den utgående har. Dette har både ulemper og fordeler, men markedet er antagelig mer moden for en SUV som dette uten ramme nå enn noen gang tidligere.

Nissan på topp ti

Passer flere

Et selvbærende karosseri gir som regel bedre plass og komfort for de som sitter inne i bilen, men gir mindre rom for å lage en fullblods offroad’er. Det er tydelig at Nissan nedprioriterer den slags, for den gamle traveren Patrol er som kjent også ute fra sortimentet. Det betyr likevel ikke at nye Pathfinder trenger å være en nedtur. Nå passer bilen antagelig for en større gruppe mennesker, ikke minst i USA.

Ligner Murano fra 2005

Se bildene:

Konseptbilder, sier Nissan om dette. Foto: Produsenten


Infinity-look-alike

Nye Pathfinder får et karosseri som minner mer om de luksuriøse SUV’ene fra slektningen Infinity, enn den ligner forgjengeren. Nå er det runde kanter og et karosseri som minner mer om en oppblåst stasjonsvogn, enn det ligner den firkantede Pathfinder av dagens generasjon. Dette handler selvfølgelig om bedre luftmotstand i kampen mot forbruk og utslipp. Det samme kan sies om endringen fra ramme til selvbærende struktur. Det forenkler jobben med å senke vekten, om ikke annet.

Den gamle er gammel - veldig gammel

Mer personbilpreg

Innvendig har nye Pathfinder fått et langt mer eksklusivt preg, og de tre seteradene tar imot 7 personer. Seteryggene kan slås ned uavhengig av hverandre, så fleksibiliteten er god. Når alle er lagt ned sitter du igjen med et helt flatt gulv.
Nissan sier lite om motoriseringer får vårt marked, men skal i USA by på en V6 bensinmotor som blant annet vil tilbys med en neste generasjons CVT-girkasse. De sier heller ikke mye om 4x4-systemet, annet enn at det skal være et innovativt system. I USA skal bilen komme på marketet til høsten, noe som antagelig betyr et år tidligere enn i Norge.