FRISKUS: Nissan Juke Nismo er den minste og rimeligste bilen i Nismo-serien.  Foto: Rune M. Nesheim
FRISKUS: Nissan Juke Nismo er den minste og rimeligste bilen i Nismo-serien. Foto: Rune M. NesheimVis mer

Nissan Nismo: Sport for alle penga

Nissan har lovet oss morsomme biler. De sinteste får Nismo som tilleggsbetegnelse.

Alle biler med respekt for seg selv har en ekstra betegnelse for sine sportsligste alternativer. Nismo skal fra nå av kjennetegne Nissans morsomme biler.

Foreløpig er det bare snakk om tre modeller. Folkebilen Juke, sportsbilen 370Z, og etter hvert superbilen GT-R.

Vi ble invitert til Vålerbanen for å teste sortimentet, men det spørs om ikke Nissan må ta hardere i for at Nismo kan nevnes i samme åndedrag som BMW M, Mercedes AMG og Audi S.

Juke Nismo – Ikke i mål

Nissan fikk folk til ta et standpunkt til en design da de presenterte Juke. Noen likte den, svært mange likte den ikke. Med Nismo har man gjort små, men virkningsfulle endringer som gjør at flere synes den er kul.

Røde detaljer utvendig trekker Juke nærmere spenstige alternativer som Fiat 500 Abarth, Mini Cooper Works og Citroen DS3 Racing.

Du kan velge mellom forhjulstrekk med manuell kasse (348.800 kroner), eller firehjulsdrift med en uinspirerende, trinnløs CVT girkasse (401.800 kroner). 1,6 literen har fått ti hester og ti Nm ekstra, og yter pene 200 hestekrefter og 250 Nm i Nismo-utførelse.

Understell og styring er skarpere satt opp, og inni får man pulsen opp med en rød turteller, sportsratt og bøtteseter med gårsdagens snitt - altså litt tykke med en smule billig look.

Dersom kjøreglede er høyeste prioritet, faller den gjennom mot konkurrentene, ikke minst på grunn av et høyt tyngdepunkt. Firehjulstrekkerens CVT-girkasse jager motoren opp i konstant høyt turtall, og ødelegger all kjøreglede. Tohjulstrekkeren er langt billigere og en morsommere bil å kjøre, så gå for den om du ikke trenger drift bak. Prisen lar seg også lettere forsvare.

Se flere Nismo-modeller:

Nissan, Nismo, GTR, Juke, 370z,
Nissan, Nismo, GTR, Juke, 370z,
Nissan, Nismo, GTR, Juke, 370z,
FRISKUS: Nissan Juke Nismo er den minste og rimeligste bilen i Nismo-serien. Foto: Rune M. Nesheim
Nissan 370 Nismo får en pris som ikke gjør den til et daglig skue i Norge. Foto: Rune M. Nesheim
Nissan, Nismo, GTR, Juke, 370z,
Nissan, Nismo, GTR, Juke, 370z,


370Z Nismo – for dyr

Med klassisk sportsbil-layout har 370Z Nismo alt som skal til for å gi kjøreglede. 3,7 literen i front har samme opphav som mirakelmotoren fra GT-R, men mangler turboer. Her får du en naturlig ambisiøs V6 på 344 hester, 16 hester mer enn i vanlig 370Z, altså ikke en effektøkning man merker på kroppen.

6-trinns manuell kasse og bakaksel med differensialsperre er en selvskreven resept for de som tar sportslig kjøring på alvor.

Forskjellen?

Nismo-modellen har en del designendringer for å skille den fra normalversjonen. Viktigere er kanskje understellet. Demperne er strammet opp 23 prosent foran og 41 prosent bak. Fjæroppsettet foran har også fått en stivere setting. Tårnstag og forsterkninger i understellet sørger for at den blir enda mer immun mot vridninger.

Lette 19-tommere er hentet fra Rays, en genistrek siden den Australske felgprodusenten har ekstra god standing blant tunere av japanske biler. Hjulene som måler hele 10 tommer bak, er skodd med unike Bridgestone Potenza S001 dekk, og sørger for godt grep selv på kald, norsk asfalt.

Bremsene kan skilte med samme type bremseslanger og væske som superbilen Nissan GT-R. Inni finner vi seter med logoer, plakett med serienummer på dashbordet og navigasjon som standardutstyr.

Nissan 370 Nismo får en pris som ikke gjør den til et daglig skue i Norge. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer


Glad bil

Nissan har gjort jobben. 370Z er en gjennomarbeidet bil med god vektfordeling og en potent drivlinje. Det er mer enn nok krutt i motoren for vanlig bruk, men på bane føles de drøyt 300 hestene bare sånn akkurat passe på rakstrekkene. Den har et bra midtregister, men noen turtallsmaskin er det ikke. Nissan her ikke tunet lydbildet, og sekseren lyder ikke akkurat inspirerende når du presser den mod rødmarkeringen.

Nissan mener perfekt vektfordeling er 53/47, og under vår lille visitt på Vålerbanen var det vanskelig å si seg uenig. Den forholdsvis korte og lette bilen lar seg absolutt leke med. Oppsettet er forfriskende gammeldags og ærlig, akkurat som vi ønsker at en sportsbil skal være.

Men noen moderniteter er det blitt, blant annet en mellomgassfunksjon, som gjør at avanserte sjåfører slipper hel og tå for å møte nedgiring med gassen.

Før man blir vant med det, tror man at man gjør noe feil, og det er vel strengt tatt mer en gimmick enn et nødvendig onde. Girkassen er nemlig ikke rå rask og lettgiret at man ikke rekker og mellomgasse selv om man føler man må det.

Bedre enn konkurrentene?

Bilen er kul nok, men prisen på drøyt 900.000 kroner er dens største fiende i Norge. En stor motor med mye kubikk og høy effekt sender avgiftene i været. Prøver du den billigere Porsche Boxster, eller kanskje aller helst Cayman før du setter deg i 370Z Nismo, er det lite trolig du går for japaneren.

Kvalitetsfølelsen inni henger overhodet ikke med i forhold til tyskeren, og den virkelige godfølelsen som man finner inne i storebror GT-R mangler. Ser man på materialvalg tenker en mer i retning Toyota GT86 enn på tyske alternativer.

Men er du klar for pakka med stor motor i front, manuell kasse og bakhjulstrekk, anbefaler vi vanlig 370Z. Den koster «bare» 800 000.

 370Z NismoJuke Nismo
   
Motor:V6 3,7 literR4 1,6 liter
Effekt @ o/min:344 hk @ 7.400200 hk/7400
Dreiemoment @ o/min:374 Nm @ 5.400250 Nm/5400
0-100 km/t:5,2 sek.7,8 sek
Toppfart:250 km/t215 km/t
Forbruk:0,89 l/mil0,69 l/mil
CO2-utslipp:248 g/km159 g/km
L/B/H:4.250/1.845/1.315 mm4.165/1.770/1.565 mm
Pris:929.900348.800