Nissan Murano prøvekjørt

Som en del av Nissans store satsing på firehjulsdrift skal også luksusklassen utfordres. Den oppgaven går til Murano. Motorisert med V6-eren fra 350Z skal den utfordre tøffe konkurrenter.

Nissan Murano prøvekjørt

  1. Store bilder


Nissan Murano ble vist i Geneve i fjor, men da som amerikansk versjon. Før lanseringen i Europa i år ble det utført over 1.600 små og store forandringer før den amerikanske varianten ble vurdert riktig for vårt kontinent.

Vanskelig

Det er ikke småtteri Nissan begir seg utpå med denne bilen. Her har tyske prestisje-jeeper tatt store andeler, men Volvo er også med, samt Land Rover og Lexus. For å punge ut med over 800.000 kroner for en Murano, må du nok være godt over middels interessert i Nissan. Importøren er da også ganske realistiske med salgsmålet. Det blir ikke mengder av denne bilen her hjemme, og vi regner med at de får rett i det.

Ikke terrengbil

Prismessig har Murano mange konkurrenter, men Nissan Murano er ikke spesielt høy, og hvis man ser litt strengt på egenskaper blir konkurrentene biler som BMW X5, Lexus RX300 og Volvo XC 90. Den har for eksempel ikke regulerbar luftfjæring, lavgirserie, differensialsperrer eller annet terrengutstyr. Dette er forbeholdt biler som ny Mercedes M-klasse, VW Touareg, Range Rover og Porsche Cayenne.

Motor

Murano er utstyrt med en 3,5-liters V6-motor som vi i utgangpunktet kjenner godt fra 350Z. I 350Z er motoren vill og sprek og gir Nissans sportskupé morsomme ytelser. I Murano har effekten dalt til 234 hestekrefter ved 6.000 omdreininger, og dreiemomentet er senket til 318 newtonmeter som er tilgjengelig fra 3.600 omdreininger i minuttet. Akselerasjonen fra 0 til 100 blir da 8,9 sekunder, og toppfarten er 200.

Girkassen er av typen trinnløs. Vi har hatt blandete opplevelser med trinnløse girkasser og ingen av dem gir de helt store kjøreopplevelsene. Det er rett og slett uvant. Det fungerer bra i Audi A6 med dieselmotor, og det er den beste kombinasjonen vi har testet. Gir du full gass ligger turtelleren rolig mens farten øker. Nissan har utstyrt girkassen med en ekstrafunksjon som gjør at du kan sjalte mellom seks forhåndsdefinerte trinn. Dette minner mer om en vanlig automatisk girkasse.

4x4-system

Kreftene fra motoren blir i hovedsak sendt til forhjulene. Det er først når det begynner å glippe at bakhjulene får noe å jobbe med. Dette kaller Nissan for et All-mode-system. Hvis man skal kjøre på dårlige veier med permanent dårlig grep kan du trykke på en knapp i midtkonsollen og låse fordelingen av krefter i forholdet 50:50. Det er denne knappen for eksempel Volvo nekter å innstallere i sin XC90. Der er du dømt til å leve med at bakhjulene lever sitt eget liv uansett føreforhold. Murano har også en differensialbrems som skal gjøre at bilen skal trekke seg like godt fremover med feste bare på høyre eller venstre hjulpar. Står du foreksempel med to hjul i grøfta og to på asfalten skal du med andre ord ha en god sjanse til å redde deg.

Gatebil

Vi kjørte en lang tur, og Murano er en komfortabel bil. Støynivå, fjæring og seter er komfortabelt satt opp. Motoren og den trinnløse girkassen gjør også at dette ikke blir en oplevelse for dem som liker å stupe inn i svingene. Her er det mer fristende og nyte V6-motoren og den lune lyden den produserer. Interiøret er ganske eksklusivt, men det spørs om målgruppen vil ha gule instrumentskiver.

Konklusjon

Vi tror Nissan vil få det tøft med Murano i Norge, og siden modellen heller ikke har noen helt spesielle fortrinn vil nok mange se seg om etter andre merker. Den leveres heller ikke med dieselmotor som er det kundene i denne bilklassen ser etter. Prisen på 807.000 kroner er riktig nok med alt utstyr, men siden Volvo XC90 2.5T og Lexus RX300 i utgangspunktet koster cirka 100.000 kroner mindre burde valget bli enkelt. Du får mye ekstrautstyr for 100.000 kroner.

Store bilder av Murano finner du her.

Her finner du mer Nissan-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder